پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دفاع مقدس الگوبرداری عملی از حماسه عاشورا بود

«پیکار» گفت: دفاع مقدس و مبارزه رزمندگان اسلام علیه تجاوز دشمن بعثی در سال‌های ۵۹ تا ۶۷ الگوبرداری عملی از حماسه عاشورای حسینی بود.
کد خبر: ۵۳۷۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۸ - 07August 2022

دفاع مقدس الگوبرداری عملی از حماسه عاشورا بود«عباس پیکار» مسئول واحد تبلیغات تیپ ۴۴ قمربنی‌هاشم (ع) در دوران دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس از شهرکرد، اظهار داشت: دفاع مقدس و مبارزه رزمندگان اسلام علیه تجاوز دشمن بعثی در سال‌های ۵۹ تا ۶۷ الگوبرداری عملی از حماسه عاشورای حسینی بود و در حقیقت می‌توان گفت که در تمامی ایام دفاع مقدس، در جبهه‌ها هر روز عاشورایی رخ می‌داد.

پیکار افزود: ایام محرم در جبهه‌های نبرد علیه دشمن بعثی عراق فرصتی برای این بود که مجدداً حماسه عاشورا بازخوانی شود و در واقع روحیه حماسی و حسینی رزمندگان علیه دشمن متجاوز تقویت شود؛ بنابراین برگزاری مراسم‌ها و ابراز محبت به امام حسین (ع) در ایام محرم و به ویژه در دهه اول این ماه شدت می‌گرفت.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس و در جبهه‌های نبرد، در زمان محرم برگزاری مراسم‌هایی همچون قرائت زیارت عاشورا، دعای توسل، مراسم نوحه‌خوانی و سینه‎زنی و... شدت بیشتری پیدا می‌کرد. همچنین عملیات‌هایی وجود داشت که مصادف با ایام محرم بودند و حتی برخی از آن‌ها به‌همین عنوان نیز نامگذاری می‌شدند؛ مانند عملیات «محرم» که در سال ۱۳۶۱ انجام شد و یا عملیات «کربلای یک» و «والفجر چهار» نیز سال ۱۳۶۲ در ایام محرم انجام شد و به‌دلیل همزمانی این عملیات‌ها با ایام محرم، رزمندگان حاضر در آن‌ها از شور و حال ویژه‌ای برخوردار بودند.

مسئول واحد تبلیغات تیپ ۴۴ قمربنی‌هاشم (ع) در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: رزمندگان در زمان جنگ و طی ایام محرم مراسم‌های عزاداری حسینی را در تمامی حالات برگزار می‌کردند؛ برای مثال به یاد دارم در عملیات «والفجر چهار» که در منطقه «مریوان» کردستان انجام شد، با وجود اینکه رزمندگان در مقر‌های خاکی حاضر بودند؛ اما به دلیل اینکه انجام عملیات مصادف با دهه اول محرم بود، رزمندگان در هر مکانی و با هر تعداد نفر، برگزاری مراسم عزاداری را انجام می‌دادند و داشتن ماموریت‌های جنگی و عملیاتی آن‌ها را از توجه به مراسم‌ها باز نمی‌داشت و پوشیدن پیراهن سیاه، عزاداری، روضه‌خوانی، سینه‌زنی و... در این ایام توسط رزمندگان صورت می‌گرفت.

وی اضافه کرد: در تیپ قمربنی‌هاشم (ع) نیز کاری کم‌نظیر انجام شد که در ماه‌های محرم و صفر و به‌ویژه در دهه نخست ماه محرم، برای اولین‌بار در جبهه‌های نبرد هیئت‌های عزاداری زنجیرزنی را با حالت سنتی خود و به‌همراه گلدسته و بیرق‌های عزاداری تشکیل داده و علاوه‌بر اینکه در مقر‌های خود هرشب مراسم‌های عزا برگزار بود، با انجام هماهنگی در یگان‌های هم‌رزم نیز حضور پیدا می‌کرد و به‌صورت مشترک عزاداری ایام شهادت امام حسین (ع) تا پاسی از شب انجام می‌شد.

پیکار تصریح کرد: تیپ قمربنی هاشم (ع) در زمان محرم با روستا‌ها و شهر‌های اطراف مقر خود نیز مراسم‌‌های عزاداری مشترک عزاداری برگزار می‌کرد و حتی به خاطر دارم در یکی از سال‌های دفاع مقدس برای اجرای عزاداری در روز عاشورا به روستای «دارخوین» که امروزه به شهر تبدیل شده است و در نزدیکی مقر اصلی تیپ قمربنی هاشم (ع) بود، رفتیم که در این هیئت لباس رزمندگان ترکیبی از شلوار و پوتین رزمی به همراه پیراهن مشکلی بود و این موضوع مورد توجه و استقبال مردم روستا قرار گرفت که رزمندگان اسلام با حالت آمادگی رزمی خود به عزاداری مشترک با مردم می‌پرداختند.

مسئول واحد تبلیغات تیپ ۴۴ قمر‌بنی‌هاشم (ع) در دوران دفاع مقدس یادآور شد: در روز عاشورا در شهر اهواز نیز هیئت‌های رزمندگان و به ویژه تیپ قمربنی‌هاشم (ع) حضور پیدا می‌کردند و با شور و عظمت به عزاداری می‌پرداختند؛ در حقیقت رزمندگان در تمامی ایام سال مراسم‌هایی داشتند که علاقه و ارادت خود را نسبت به اهل‌بیت (ع) ابراز می‌کردند؛ اما در ایام محرم این مراسم‌ها پرشور‌تر برگزار می‌شد و فرصتی برای این بود که روحیه رزمندگان و آگاه‌سازی آن‌ها نسبت به حادثه کربلا به‌وسیله برگزاری مراسم‌های سخنانی و مجالس وعظ و خطابه افزایش پیدا کند و شرکت در این مجالس به ذخیره‌ای روحی، معنوی، فرهنگی و... برای رزمندگان تبدیل می‌شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار