کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد؛

حضور آمریکا در سوریه بر پایه کدام مجوز بود؟

ذاکریان با بیان اینکه حضور ایران در سایر کشور‌ها به درخواست و دعوت رسمی کشور‌های میزبان بوده است، گفت: با این حال حضور آمریکا در سوریه بر پایه کدام مجوز بوده است؟
کد خبر: ۵۳۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴ - 05August 2022

حضور آمریکا در سوریه بر پایه کدام مجوز بود؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مهدی ذاکریان» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی در مورد اظهار نظر مقامات آمریکایی درباره درخواست‌های فرابرجامی آمریکا در مذاکرات، اظهار داشت: مسئله خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی در مذاکرات زمان ترامپ مطرح شد و آمریکایی‌ها آن را پذیرفته بودند. اینکه امروز آمریکایی‌ها مدعی آن هستند که درخواست ایران خارج از چارچوب و مفاد برجام است، مشخصاً دچار یک پارادوکسی شده‌اند؛ زیرا در بند‌های مقدماتی قطعنامه ۲۲۳۱ اشاره شده که در‌های جدیدی به روی ایران جهت همکاری باز می‌شود و توصیه می‌کند همه کشور‌ها به خاطر اقدام مثبت ایران به یک رویکرد مثبت با ایران ملزم می‌کند؛ در واقع همه کشور‌ها را به برقراری روابط حسنه با ایران موکلف می‌کند.  

حضور آمریکا در سوریه بر پایه کدام مجوز بود؟

ذاکریان خاطر نشان کرد: اقدامی را که آمریکایی‌ها در زمان ترامپ انجام دادند و در پی آن سپاه را در گروه تروریستی قرار دادند، یک اقدام مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ است؛ این نکته‌ای است که مذاکره کنندگان ما باید آن را مورد توجه قرار دهند که یک نکته حقوقی است. در این اقدام آمریکایی‌ها یک نیروی رسمیِ شناسنامه‌دار یک کشور را به عنوان یک گروه تروریستی، تحریم کردند!

وی با تاکید بر اینکه اقدامات و فعالیت‌های مستشاری ایران در سایر کشور‌ها به درخواست و دعوت رسمی کشور‌های میزبان بوده است، گفت: سپاه در کشورهایی، چون عراق و سوریه به دعوت آن کشور‌ها حضور داشت؛ این در حالی است که برخی کشور‌ها بدون دعوت از سوی کشور متبوع و بدون مجوز در کشور سوریه حضور غیرقانونی داشتند. به عنوان مثال در سوریه هم قطری‌ها هم آمریکایی حضور داشتند، این حضور بر پایه کدام مجوز بود؟

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران به دعوت قانونی دولت بشار اسد در سوریه حضور داشت که کاملاً قانونی و شفاف است، گفت: بر همین اساس گروهی که اقدامات و فعالیت‌های آن شفاف است نباید در لیست تروریستی و تحریمی قرار بگیرد.

ذاکریان عدم گفت‌وگو بر روی یک پارادایم مشترک بین ایران و طرف غربی را از دلایل اصلی عدم رسیدن به توافق عنوان کرد و بیان داشت: بایستی این‌ها یک سکوی بحث مشترکی را پیدا کنند و اگر این سکو بخواهد یک سکوی ایدئولوژیک باشد که بخواهد یکی را محکوم و یکی را برنده کند معنایی ندارد و به نتیجه نخواهد رسید؛ گفتگو و مذاکره به این معناست که طرفین امتیازاتی بدهند و امتیازاتی بگیرند.

وی در رابطه با رفتار اروپایی‌ها در مقوله برجام گفت: اروپایی‌ها در فضای سیاسی که وجود داشت به دو قطعنامه پیشنهادی آمریکا که تحت عناوین «حقوق بشری» و «سلاح‌های متعارف» به شورای امنیت آورده بود، رای ندادند و برای اولین بار قطعنامه پیشنهادی آمریکایی‌ها رای نیاورد. در دوره ترامپ اروپایی‌ها فعالیت‌ها و اقداماتشان تا حدی به نفع ایران بود، اما کافی نبود و یا حداقل پاسخگو تعهداتی که دادند نبود.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر نشان کرد: این کشور‌های اروپایی در زمان بایدن، تمام قد پشت بایدن ایستادند این هم بدان دلیل است که مسائل اختلافی مثل پیمان آب و هوایی پاریس، برگزیت، اتحادیه اروپا و حقوق بشر را حل کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار