تعزیه خوان بندرعباسی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مولفه‌ها، باید‌ها و نباید‌های تعزیه خوانی/ تعزیه هرمزگان، موسیقی خاص خود را دارد

«ملایی» با اشاره به اینکه تعزیه هرمزگان، موسیقی خاص خود را دارد که با ملودی‌ها و نوا‌های برخواسته از دل است، گفت: موسیقی یکی از ارکان اصلی تعزیه به شمار می‌رود، اما کافی نیست و تعزیه خوان باید بتواند با زیر و بم کردن صدا، نوع لحن و ... با مخاطب ارتباط برقرار کند.
کد خبر: ۵۳۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ - 07August 2022

«ایوب ملایی» یکی از تعزیه خوانان بندرعباسی در گفت‌و پگو با خبرنگار دفاع پرس از هرمزگان، با بیان اینکه تعزیه خوانی را از سن هفت سالگی به صورت سنتی در کنار پدر و برادرم که از پیشکسوتان تعزیه در هرمزگان هستند آغاز کردم، اظهار داشت: در نقش‌هایی چون شبیه خوان «طفلان مسلم» و … را بازی می‌کردم تا اینکه از سال ۱۳۸۷ تاکنون در نقش شمر و ابن سعد به ایفای نقش در تعزیه می‌پردازم.

وی با اشاره به نقش موسیقی در تعزیه خوانی با تاکید بر اینکه تعزیه هرمزگان، موسیقی خاص خود را دارد که با ملودی ها و نواهای برخواسته از دل است، افزود: موسیقی یکی از ارکان اصلی تعزیه به شمار می رود ولی کافی نیست و تعزیه خوان باید بتواند با زیر و بم کردن صدا ، نوع لحن و غیره با مخاطب ارتباط برقرار کند.

این تعزیه خوان بندرعباسی ادامه داد: در تعزیه مردم باید از طریق صدای فرد با آن نقش ارتباط برقرار کنند و نقش را بپذیرند، به طبع هر چه صدا بهتر باشد مناسب تر است و تاثیر گذاری بیشتری در جذب مخاطب خواهد داشت از این جهت نقش ها براساس صدا، لحن، و .... چیده می‌شوند.

ملایی در پاسخ به سوالی مبتنی بر اینکه کسی که نقش عمربن سعد و شمر را بازی می کند، برای بازی در این نقش چه اطلاعاتی باید داشته باشد؟ عنوان کرد: در مرحله نخست، کسی که در این نقش است باید از صبوری بیشتری برخوردار باشد چراکه همه مردم از «عمربن سعد و شمر» منزجر هستند امکان هرگونه برخوردی را در حین اجرای نمایش داشته باشد و بداند ایفای نقش برای نشان دادن مظلومیت اهل بیت (ع) و رساندن پیام آنان ضروری است.

وی همچنین در ادامه گفت: تعزیه غالبا پیرامون به نمایش در آوردن واقعه‌های کربلا و حدیث مصایب سیدالشهدا (علیه السلام) و یاران با وفایش است و مردم از نقش های مقابل آنان متنفرند کسی که در لباس یکی از منفورترین افراد تاریخ اسلام یعنی «عمر بن سعد» فرمانده سپاه عبیدلله بن زیاد در واقعه کربلا ایفای نقش می‌کند با مشکلات فراوانی مواجه است.

این تعزیه خوان بندرعباسی افزود: نکته ای که اینجا جا دارد بگویم زمان اجرا، هنگامی که لباس نقش ها را برتن می‌کنیم ما شاهد توهین مردم و بعضا به سوی ما سنگ پرت می کنند به همین دلیل در ابتدای شروع نقش و در حین نقش و حتی در پایان اجرا، ما انزجارمان را از شمر و افرادی که به خاندان رسالت ظلم روا داشته اند اعلام می‌کنیم که مردم بدانند ما سخت دل نیستیم و دل در گرو محب اهل بیت(ع) داریم ولی برای نمایش وقایع باید افرادی به ایفای نقش مخالف بپردازند تا مردم را از وقایع کربلا آگاه سازند.

ملایی اضافه کرد: ما تنفر مردم را به جان می خریم به عشق اینکه پیام امام حسین(ع) « که همان پیروی از اسلام ناب محمدی است» را به گوش مردم و نسل‌های بعد برسانیم، خیلی سخت است دل در گرو اهل بیت علیهم السلام داشته باشید ولی برای رساندن پیامش، نقش منفی را بازی کنید، برخی مواقع خودمان نیز برای مظلومیت اهل بیت(ع) دلمان می سوزد و فراموش می‌کنیم نقش مقابل هستیم و گریه می کنیم. ولی آنچه مهم است رساندن پیام حقانیت امام حسین (ع) است از این رو سعی می‌کنیم نقش ها را با جذابیت برای مخاطب امروز روایت کنیم .

وی تصریح کرد: در ادامه باید بگویم کسی که نقش مخالف را ایفا می‌کند باید مطالعه درمورد آوا و نواها و طریقه اجرا نقش‌ها و جایگیری آنان در تعزیه داشته باشد و باید هماهنگی را در حین اجرای نمایش داشته باشد.

این تعزیه خوان بندرعباسی ادامه داد: مخاطبین تعزیه عامه مردم هستند که به دلیل اینکه بارها و بارها دیده‌ و قصه تعزیه را شنیده اند در پی دنبال کردن داستان نیستند اما با اشتیاق بیشتر هر ساله به تماشای آن می پردازند.

ملایی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مبتنی بر اساس اجرای این نقش تاثیری بر اخلاق و رفتار شما داشته است؟ بیان کرد: مصائب اهل بیت(ع) علیه السلام فراوان است هنگامی که در زندگی با مشکل و مصیبتی مواجه می شوم سعی می‌کنم از صبر آن بزرگواران الگو برداری کنم و در مقابل مصائب آن بزرگواران، مشکلم به نظرم کوچک می آید و از این رو در تحمل یا حل آن مشکل به آنان پناه می‌برم و معجزات زیادی هم دیده ام و دوستان فراوانی پیدا کرده ام و چه از این بهتر که خودم را نوکر امام حسین(ع) و خاندان گرامی شان می‌دانم و امیدوارم این نوکری ما را بپذیرد.

وی سپس به مولفه‌های لازم در مسیر تعزیه خوانی اشاره کرد و ابراز داشت: باز هم تاکیدم بر صبر و پیگیری است، تعزیه خوان باید خود را بشناسد، نمی‌تواند فقط به خواندن تعزیه اکتفا کند بلکه باید در تمام مدت زندگی اش، اخلاق و سیره اهل بیت(ع) را الگوی خود قرار دهد و در راستای رضایت خدا گام بردارد چرا که به عنوان الگویی برای مردم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار