ثبت 100 مورد وقف شهدا به ارزش 14 میلیارد تومان در بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی

بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی توانسته است تاکنون بالغ بر 14 میلیارد تومان وقف در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به ثبت برساند.
کد خبر: ۵۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲ - 28September 2015

ثبت 100 مورد وقف شهدا به ارزش 14 میلیارد تومان در بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، عابدین عابدیمقدم مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در نشست خبری ستاد مردمی ترویج فرهنگ وقف در حوزه جهاد و شهادت که در سالن شهید هاشمینژاد بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت فاجعه منا و تبریک هفته دفاع مقدس و ایام شکست حصر آبادان توسط لشکر 77 پیروز خراسان تصریح کرد: آنچه مسلم به نظر میرسد این است که اگر امنیت و آرامش میخواهیم نیازمند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم.

وی افزود: جامعه اسلامی ما اگر امروز توسعه و پیشرفت نیاز دارد و میخواهد زندگی با سعادت داشته باشد باید در نظر داشته باشد که این موارد تنها در سایه ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت است و تنها راه بازدارندگی تهدیدات دشمن حفظ این فرهنگ است.

عابدیمقدم عنوان کرد: عدهای در هشت سال دفاع مقدس جان دادند تا دیگران زنده بمانند، عدهای فرزند خود را در راه اسلام هدیه کردند تا دیگران در آرامش و امنیت باشند و عدهای نیز مجروح و اسیر شدند تا دیگران در آرامش و امنیت بیشتر زندگی کنند و اسیر و مجروح نشوند و این فرهنگ است که چنین اقتدار و عظمتی برای نظام اسلامی و ملت ایران ایجاد کرده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دفاع از میهن و ارزشها در همه جای دنیا ارزشمند است و این که شهدای ما خود را وقف اسلام کردند به مراتب ارزشی والاتر دارد.

عابدیمقدم با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ وقف شهید گفت: نفس این کار که عدهای اموال خود را وقف کنند معنوی و ارزشمند است اما وقتی این وقف در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صورت میگیرد اجری دیگر نیز دارد که به فرموده مقام معظم رهبری ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امروز کم از شهادت نیست.

وی از ثبت 100 مورد وقف شهدا توسط خاندان معظم شهدا و ایثارگران در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در خراسان رضوی خبر داد و بیان داشت: بخشی از این موارد طبق موازین شرعی و قانونی وقف در اداره اوقاف و امور خیریه به ثبت رسیده است و بر اساس آماری که در بنیاد خراسان رضوی به ثبت رسیده تاکنون بالغ بر 14 میلیارد تومان ارزش تقریبی این موارد محاسبه شده است.

عابدیمقدم تصریح کرد: از این آمار تاکنون هشت مورد وقف سهم آب، 31 مورد وقف زمین، 8 مورد املاک و مستغلات 52 مورد خانه به ثبت رسیده است.

وی افزود: مشهد مقدس با داشتن 18 مورد نخستین رتبه در وقف شهید و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را دارد و پس از آن فریمان با 16 مورد، کاشمر با 15 مورد، خلیلآباد 11 مورد و گناباد 10 مورد در رتبههای بعدی قرار دارند، اضافه بر این مواردی در شهرستانهای سبزوار، جغتای، زاوه، داورزن، کاخک و بردسکن نیز به ثبت رسیده است.

عابدی مقدم با بیان اینکه بنیاد خراسان رضوی آمادگی ارائه هرگونه خدمات راهنمایی و مشاورهای برای وقف شهدا را دارد گفت: موارد وقفی که به بنیاد ارجاع داده میشود به اداره اوقاف و امور خیریه معرفی میشود و لازم است تا این موارد در این اداره به ثبت برسد و در حال حاضر هماهنگیهایی برای ثبت این موارد وقفی در اداره اوقاف صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دشمن همیشه ما را رصد میکند و همه باید آگاه باشیم تا زمانی که فرهنگ ایثار و شهادت در کشور حضوری پررنگ دارد دشمن هراس بر دل دارد.

شهدا بزرگترین واقفان هستند و باید الگوی ما باشند

حجت الاسلام گنابادی نژاد مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی و از اعضای ستاد مردمی ترویج فرهنگ وقف در حوزه جهاد و شهادت نیز در این نشست عنوان کرد: ظرفیت وقف و پیشینه آن در تاریخ اسلام و سیره اهل بیت ناشناخته نیست و نمونههای بسیاری در تاریخ اسلام از وقف موجود است که نشان از اهمیت این فرهنگ سازنده دارد.توجه پیامبر (ص) ائمه و فقها بر اهمیت وقف تا اندازهای است که همواره در تاریخ اسلام شاهد این هستیم که توصیههایی برای صیانت، توسعه و گسترش این فرهنگ از سوی بزرگان شده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی و پیروزی آن به دست با کفایت حضرت امام خمینی (ره) باری دیگر در دوره ما اهمیت این فرهنگ را به همگان نشان داد و این فرهنگ غنی که تا پیش از انقلاب اسلامی به سمت فراموشی میرفت را باری دیگر در میان جامعه اسلامی اشاعه داد.بدون تردید یکی از موضوعات مهمی که در فرهنگ امروز جامعه مؤثر است ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و باید توجه داشته باشیم میراثی که شهدا از خود باقی گذاشتند در تاریخ ماندگار شده است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خاطر نشان کرد:

حجت الاسلام گنابادی نژاد یادآور شد: اگر امروز ملتهای جهان در برابر استکبار جهانی ایستادگی میکنند همه آن نتیجه ایثارگری و رشادتهای شهدا و رزمندگان ماست که به جهانیان درس ایستادگی و استقامت دادند.شهدا کسانی هستند که با وقف جان خود، بزرگترین وقف را در راه اسلام کردند و از همین روست که آنان بزرگترین واقفان به شمار میروند و لازم است تا از آنان در وقف کردن در راه دین اسلام الگو گیری کنیم.

گنابادی نژاد تصریح کرد: مدیرکل اوقاف و امور خیریه گفت: وقف در حوزه ایثار، جهاد و شهادت باعث میشود ترویج این فرهنگ به بودجهها و اعتبارات دولتی محدود نشود و مشارکت عمومی مردم در این مسیر اثرات خوبی بر جای گذارد.

وقف شهید امروز مشارکت و همکاری دستگاهها و اقشار مردم را میطلبد

حجت الاسلام محمدحسین محرابی رئیس دفتر نمایندگی شورای نگهبان در استان خراسان رضوی و از اعضای ستاد مردمی ترویج فرهنگ وقف در حوزه جهاد و شهادت تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران پیش از این که موضوع وقف شهید چنین گسترده مطرح شود به این موضوع پرداخته بود و خوشبختانه تاکنون دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته است اما اهمیت وقف شهید امروز مشارکت و همکاری سایر دستگاهها و اقشار مردم را میطلبد و به همین منظور ستادی مردمی برای آن در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام محرابی عنوان کرد: با توجه به هجمههایی که امروز دشمن به ایران اسلامی میکند لازم است تا با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در برابر دسیسههای آنان ایستادگی کنیم و باید توجه داشته باشیم که فرهنگ ایثار و شهادت، ما را در برابر تهاجمات دشمنان ایمن میکند.

وی افزود: ستاد مردمی ترویج فرهنگ وقف در حوزه جهاد و شهادت با اعضای حقیقی و حقوقی در تلاش است تا به موضوع وقف در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بپردازد و از همین روست که در آن نمایندگانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران، نیروهای نظامی و انتظامی و اوقاف و امور خیریه حضور دارند.

رئیس دفتر نمایندگی شورای نگهبان در استان خراسان رضوی از برگزاری چند همایش در رابطه با وقف شهید و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در خراسان رضوی خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون پس از مطرح شدن این موضوع شاهد استقبال خوبی از سوی خانواده شهدا و ایثارگران و مردم شهیدپرور خراسان رضوی بودهایم که در مجموع چشمانداز خوبی برای آینده این ستاد را نشان میدهد.

وی با تأکید بر این که موضوع وقف شهید و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هیچ تغییری در ارکان و احکام وقف ایجاد نمیکند اظهار داشت: در این باره باید گفت وقف شهید همان وقف با مشخصات تعیین شده است و تنها موضوع آن متفاوت است و ضرورت دارد تا موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام محرابی عنوان کرد: املاک و موارد وقف شده در این موضوع نه در اختیار بنیاد است و نه در اختیار اوقاف و امور خیریه و تنها با نظارت بنیاد و ثبت در اداره اوقاف و امور خیریه انجام میشود.

وی با اشاره به این که ضرورت دارد به موضوع وقف در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پرداخته شود گفت: امروز کمترین فرهنگی چون ایثار و شهادت چنین جامعیتی دارد که بتواند کشور را از آسیبهای اجتماعی برحذر داشته و ایمن سازد و به همین دلیل است که باید به ترویج فرهنگ وقف برای ایثار، جهاد و شهادت بپردازیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار