نماینده مردم در مجلس:

اقدامات وزارت خارجه برای گسترش روابط کافی نیست

نوش آبادی گفت: وزارت خارجه گام‌هایی برای توسعه روابط با کشور‌های منطقه برداشته و گزارش‌هایی به کمیسیون داده است، اما کافی نیست، باید رویکرد نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و وزارت خارجه اقتصادی باشد.
کد خبر: ۵۳۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷ - 13August 2022

اقدامات وزارت خارجه برای گسترش روابط کافی نیست

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین نوش‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به سفر مقامات ۹ کشور در سال نخست دولت رئیسی به ایران، اظهار داشت: اینکه دولت جدید بنا را بر توسعه روابط و گسترش مناسبات با همسایگان قرار داده است امتیاز و حرکت مثبتی بود که در گذشته کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت همچنین توسعه روابط با کشور‌های آسیایی و غرب آسیا باید همواره به عنوان سیاست غیرقابل تغییر دنبال شود.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس با تاکید براینکه باید روابط خود را با همسایگان و غرب آسیا گسترش دهیم ادامه داد: کشور‌های غربی و اروپا همواره به دنبال سلطه گری و زیاده خواهی هستند، ما می‌توانیم با برقراری ارتباط با کشور‌های آسیایی نیاز‌های خود را برطرف کنیم و از بازار‌های اقتصادی و تجاری کشور‌ها برای توسعه صادرات و گسترش مناسبات اقتصادی استفاده کنیم. اما به این معنا نیست که روابط خود را با سایر قاره‌ها و بخش‌های دیگر دنبال نکنیم، در گذشته با کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین ارتباط داشته باشیم همچنان هم باید ارتباط داشت، اما اولویت با کشور‌های همسایه و منطقه است.

وی بیان کرد: از سوی دیگرتعامل با کشور‌های اروپایی را در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی دنبال کنیم چرا که نمی‌توان با دنیا قطع رابطه کرد، ولی نباید دلخوش به روابط با اروپا باشیم آن‌ها هر بار به بهانه‌ای به حقوق و منافع جمهوری اسلامی، منافع ملی و امنیت ملی متعرض می‌شوند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای گسترش روابط نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور اعم از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها باید دیپلماسی اقتصادی را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

نوش آبادی توضیح داد: اگر امروز نمایندگی‌ها ما در خارج از کشور بر اساس اقتضای امروز، مسئله ارتباطات را با کشور‌هایی که در آن ماموریت دارند را دنبال و روند توسعه مناسبت را تسهیل کنند، می‌توانیم از ظرفیت تجار و بازرگانان کشور‌های میزبان استفاده کنیم چرا که امروز نیازمند حضور بخش غیر دولتی در حوزه روابط تجاری و اقتصادی هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس گفت: وزارت خارجه گام‌هایی برداشته و گزارش‌هایی به کمیسیون داده اند، اما کافی نیست، باید رویکرد نمایندگی‌ها و وزارت خارجه اقتصادی باشد تا بتواند مدیریت اقتصادی در خارج از کشور به عهده بگیرد و به سمتی حرکت کنیم تا اگر تحریم‌ها تداوم پیدا کرد بتوانیم کشور را اداره کنیم.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها