معاون توسعه بنیاد شهید در نشست اصحاب رسانه:‌

حذف حقوق برخی جانبازان معسر دهک ۱ و ۲ به خاطر کمبود بودجه/ ‌نمی‌شود با این بودجه برای ایثارگران معجزه کرد

موهبتی گفت: جانباز داریم که در دهک یک و دو قرار دارد و ما به دلیل کمبود اعتبار همین مبلغ را هم نمی‌توانیم بدهیم، علاوه بر این ۹۰۰ میلیارد تومان بنیاد بابت سنوات گذشته به بیمه دی بدهکار است. با این شرایط نمی‌شود معجزه کرد.
کد خبر: ۵۳۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱ - 14August 2022

نمی‌شود با این بودجه برای ایثارگران معجزه کرد/ تعدادی از جانبازان معسر دهک یک و ۲ به خاطر کمبود بودجه حقوق دریافت نمی‌کنندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «طاهر موهبتی» معاون توسعه، مدیریت منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم تجلیل از اصحاب رسانه که امروز یکشنبه ۲۳ مرداد در هتل هویزه برگزار شد، با اشاره به برخی کمبود‌ها در ارائه خدمات به ایثارگران اظهار داشت: سال از تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می‌گذرد، اما بخش قابل توجهی از احکام آن عملیاتی نشده و یا ناقص عملیاتی شده است. برخی تکالیف متوجه دستگاه‌ها است بخشی از قوانین منشا مالی دارد. ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این قانون داشتیم که با توجه به افزایش معیشت و مستمری که به طور میانگین ۵۰ درصد هزینه‌ها را افزایش داده حدود ۲۱۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم. تا پارسال بودجه ۳۱ هزار میلیارد بود و امسال ۷۰ هزار میلیارد شده. هرچند وضعیت کمی بهتر شده است با این حال ۱۶ هزار میلیارد بدهی ثبت شده داریم.

وی با اشاره به این نکته که صرف تصویب بودجه کافی نیست افزود: رکن اصلی اجرایی شدن آن است. حقوق خانواده شهدا سه میلیون و۳۰۰ بود که رشد یافت و شد پنجل میلیون و ۳۰۰ که هنور کافی نیست. همین مبلغ را نیز سازمان برنامه و بودجه نمی‌دهد.

موهبتی تصریح کرد: امروز بیش از ۴۸ میلیارد ماهیانه کسری پیدا می‌کنیم، اموال فروشی را فروختیم، توصیه شده از فروش‌ها هزینه جاری را تامین نکنیم.

معاون توسعه، مدیریت منابع و برنامه ریزی بنیاد شهید گفت: ۱۹۵ هزار نفر از جانبازان مشمول دریافت کمک معیشت هستند. مبلغ این کمک معیشت دو میلیون ۲۰۰ هزار تومان بود که امسال سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌گیرند و واقعا کم است. این مبلغ به جانباز معسر فاقد شغل و درآمد پرداخت می‌شود. جانباز داریم که در دهک یک و دو قرار دارد و ما به دلیل کمبود اعتبار همین مبلغ را هم نمی‌توانیم بدهیم.

موهبتی در خصوص وضعیت تخصیص خودرو جانبازان بیان داشت: مشمولین دریافت خودرو بیش از ۲۰۰ هزار نفر هستند، اما سهمیه ۱۰ هزار نفر را تعیین کرده که برای افزایش این تعداد منتظر پاسخ وزارت صنعت و معدن هستیم.

وی با اشاره به وضعیت پرداختی‌ها به والدین شهدا و نیاز‌ها آنان گفت: ۷۰ درصد والدین شهدا بالای ۸۰ سال سن دارند. ۹۱ درصد بالای ۶۰ سال هستند. وقتی سن بالا می‌رود نیاز‌ها متفاوت می‌شود که همین اتفاق در جانبازان و همسران جانباز نیز می‌افتد. حق پرستاری در قانون داریم که به بیش از ۶۰ هزار تن از والدین شهدا پرداخت می‌شود در حالی که جمعیت آنان بالای ۱۰۰ هزار نفر است. در قانون آمده براساس حداقل قانون کار مبالغ را پرداخت کنیم، اما هنوز اعلام نکردیم این مبلغ چقدر است.

موهبی با بیان این نکته که در حوزه سلامت ۵۰ درصد هزینه بازنشسته‌ها متعلق به درمان است بیان داشت: این در مورد جانباز ۷۰ درصد و والدین شهدا خیلی متفاوت است. قانون می‌گوید ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی ایثارگران باید پرداخت شود. ما موضوع را در قالب بیمه تکمیلی آوردیم و سرانه تعریف کردیم. مبلغی که از منابع عمومی تامین می‌شود ۲۰۷ هزار تومان است. در صورتی که پرد اختی ما ۲۴۰ هزار تومان است و در مناقصه ۳۵۰ تومان تعیین شده. اینگونه ما ۳ هزار میلیارد تومان ماهانه کسری داریم. ۹۰۰ میلیارد تومان بنیاد بابت سنوات گذشته به بیمه دی بدهکار است. با این شرایط نمی‌شود معجزه کرد.

وی گفت: بابت پاداش جانبازان یک ریال بودجه دریافت نکردیم، جانبازان از ما مطالبه می‌کنند و ما نداریم. نگاه به مسائل ایثارگری باید فوتی باشد. نمی‌شود حقوق را نداد برای همین باید هزینه را واقعی دید. ۱۱ سال از اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران گذشته و خواسته‌ها مانده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها