مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی:

«جهاد تبیین» عرصه هویت‌بخشی بانوان است

سعیدی‌نژاد با بیان اینکه جهاد تبیین عرصه هویت بخشی بانوان است، گفت: مشکل این است که زن را مسأله می‌دانیم و به دنبال حل مسأله می‌گردیم در حالی که زنان حلال مسائل هستند.
کد خبر: ۵۳۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳ - 16August 2022

«جهاد تبیین» عرصه هویت بخشی بانوان استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست کارشناسان امور بانوان ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور، با حضور «عاطفه سعیدی‌نژاد» مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در این اداره کل برگزار شد.

سعیدی‌نژاد در رابطه با طرح نهضت پیشرفت بانوان و شکل‌گیری این طرح در لایه‌های مختلف، اظهار داشت: اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی تقریبا دو سال است که کار خود را آغاز کرده است، البته عقبه‌ای داشته است، اما ما صرفا نمی‌خواستیم دفتر بانوان تشکیل دهیم یا زینت المجالس باشیم بلکه هدف احیای نقش بانوان در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی است.

وی اظهار کرد: نگاه ما در بخش بانوان، سازمانی نیست به همین دلیل تصمیم به شکل‌گیری نهضت پیشرفت بانوان گرفتیم و خوشبختانه در سازمان تبلیغات اسلامی نگاه‌ها با این حوزه همراه است.

سعیدی‌نژاد علت عقب‌ماندگی در حوزه بانوان را عدم ایجاد فرصت برای ظهور و بروز این قشر از جامعه عنوان کرد و افزود: رویکرد نهضت پیشرفت بانوان باید فرادستگاهی باشد. در واقع هدف این است که در مقابل تمدن غرب که به دنبال توسعه مبادی غربی است و عینیتی پیدا کرده، پیشرفت ایرانی ـ اسلامی را محقق کنیم.

وی عنوان کرد: نگاه ما این است که طرح کلان پیشنهاد دهیم و استان‌ها با توجه به زیست‌بوم خود طرح‌های مختلف برنامه‌ریزی و اجرا کنند. در زمینه اجرای طرح‌ها نیز مخاطب راهبردی ما دختران نوجوان هستند که پتانسیل ویژه‌ای دارند و آینده از آن‌ها متأثر می‌شود.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما یک کلان نهضت پیشرفت بانوان را داریم که عملا یک گفتمان است و حلقه‌های میانی متفاوت را می‌تواند در دل خود جای دهد. نگاه عمده بین کارشناسان حوزه زنان وجود دارد که معمولا وارد خانواده و سبک زندگی می‌شوند در حالی که هرجا توانسته‌ایم برگ برنده در انقلاب اسلامی داشته باشیم، حضور مؤثر بانوان را شاهد بوده‌ایم، بدین گونه که جبهه انقلاب و تهدید‌ها شناسایی می‌شوند و زنان با توجه به ظرفیتی که دارند به ایفای نقش می‌پردازند.

وی با تأکید بر این‌که امروز انقلاب اسلامی در مسیر شکل‌گیری پیشرفت ایرانی ـ اسلامی است و نهضت زنان باید پای این مسأله قرار گیرد و جای خود را پیدا کند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی کد‌های مهمی در این زمینه به ما دادند از جمله «جهاد تبیین» که در ارتباط با مردم و تعاملات طبیعی شکل می‌گیرد و بانوان با توجه به ارتباطات گسترده که با فامیل و دوستان دارند، فرصت اثرگذاری بیشتری در این زمینه دارند.

سعیدی‌نژاد با بیان این‌که جهاد تبیین عرصه هویت بخشی بانوان است، افزود: مشکل این است که زن را مسأله می‌دانیم و به دنبال حل مسأله می‌گردیم در حالی که زنان حلال مسائل هستند. در جهاد تبیین زن لازم نیست از خانه بیرون بیاید، درواقع هدف این است که حضور زن در منزل را غنی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه نقش‌آفرینی زنان مبتنی بر الگوی سوم نیاز به تقویت انگیزه و توانمندسازی دارد، عنوان کرد: باید بستر نقش‌آفرینی برای بانوان فراهم شود به نحوی که زنان، تعامل با اعضای خانواده و فامیل را فرصتی برای انجام رسالت خود ببینند که به نوعی فعال کردن کنشگری بانوان در حوزه جهاد تبیین است و در این زمینه باید موانع جهاد تبیین شناسایی شود و برای آن طراحی صورت پذیرد. می‌توان گفت اگر قرار باشد یک کار در سازمان تبلیغات اسلامی صورت پذیرد، آن «جهاد تبیین» است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با بحث حلقه‌های میانی، گفت: در این مسیر لازم است، گفتمانی صورت پذیرد و در این زمینه باید هوشمند باشیم و برای شبکه‌های مردمی ایجاد انگیزه کنیم. باید تعریف هسته‌های میانی مشخص شود و با هسته‌های آتش به اختیار اشتباه گرفته نشود.

وی طرح «حرف‌آورد» را به عنوان سبد جمع‌آوری محصول معرفی کرد و افزود: باید قدم به قدم کمک کنیم حرف‌آورد در حوزه جهاد تبیین فعال شود، این فعالیت می‌تواند در حوزه مجازی یا حقیقی انجام شود، هدف این است که به مخاطبی که کنشگر نبوده کمک کنیم کنشگر تبلیغی شود. باید سعی کنیم بانوان مذهبی را کنشگر کنیم، در این زمینه کارآمدترین مسیر از طریق شبکه‌های مبلغات حوزوی، مداحان، مربیان قرآن و غیره است.

در ادامه این نشست هر یک از کارشناسان به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها