یادداشت/ فاطمه شریفی

«آزادگان» با همان ایمان و اعتقاد به ارزش‌های الهی بازگشتند

آزادگان هشت سال دفاع مقدس به ایران اسلامی بازگشتند، همانطور که رفته بودند؛ با وجودی سراسر ایمان و باور به ارزش‌های حقیقی و الهی که از آن‌ها الگو‌هایی ماندگار بر مدار صبر، ایثار و مقاومت در تاریخ این مرز و بوم به یادگار مانده است.
کد خبر: ۵۴۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸ - 17August 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس - فاطمه شریفی؛ ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ میهن اسلامی شاهد حضور اولین گروه آزادگان سرافرازی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌ها و اسارت گاه‌های رژیم بعث عراق، قدم به خاک میهن خود گذاشتند و در چنین روزی بود که ایران اسلامی شاهد حضور پیام آوران و رسولانی بود که سرفصل‌هایی ماندگار از انقلاب و جنگ در سینه داشتند.

بدون شک بخش بزرگی از استواری تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران مدیون استقامت عزت مندانه آزادگان و ایثارگران است که در ادوار مختلف به عنوان الگویی تحول آفرین در جریان‌های ملی و بین المللی زمینه اقداماتی شایسته و ماندگار بوده و هستند.

آزادگان در مدت اسارت خود با تاسی به اسرای واقعه کربلا و ارزش‌های عاشورایی توانستند این دوران با مشقت را با عزت و بدون پذیرش هبچ ذلتی به پایان رسانند و دیگر بار مروجی خوشنام برای آزادگی و حق طلبی در عرصه ملی و بین المللی باشند.

امروز که کشور با تهاجم فرهنگی و جنگ اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و دشمن نیز از راهی دیگر نفوذ و فشار بر نظام اسلامی را هدف قرار داده است؛ شهامت و ایستادگی به عنوان مهم‌ترین ویژگی متجلی در آزادگان الگو و نسخه‌ای موثر در این مسیر پر فراز و نشیب محسوب می‌شود.

الگویی که می‌تواند دیگر بار مقاومت درونی و حماسه‌‍سازی را به رخ دشمن بکشد و سرافزاری و بالندگی را به ارمغان بیاورد و نیک می‌دانیم آزادگان وجودی وسیع‌تر از اقیانوس داشتند که از زمین و زمان بریده و به خدا پیوسته بودند از این رو آزاده نام گرفتند چرا که از قید نفس و نفسانیات رهایی یافته بودند.

آزادگان الگوی نسل امروز و رهروان دیروز هستند، زیرا با ایمان راسخ خود در برابر همه فشار‌های جسمی و روحی دشمنان ایستادند و در آن جامعه کوچک اردوگاهی خود اجتماعی بر پایه اخلاق حسنه بنانهادند و این همبستگی، ایمان و اخلاق بود که قلب‌های آن‌ها را قوی می‌ساخت و نه تنها از شکنجه‌های مزدوران بعث هراسی به خود راه نمی‌دانند بلکه این پیوند برادرانه مبتنی بر ایمان هر روز آن‌ها را قوی و قوی‌تر می‌ساخت.

باید این موضوع را سرلوحه قرار داد که آزادگان گنجیه‌ها و ثروت‌های ارزشمندی هستند که در وجود آن ها، فرهنگ انسان ساز و اثرگذار دوران اسارت نهفته است و امروز یکی از مهم‌ترین رسالت‌های فردی و اجتماعی این است که این گنجینه غنی از ابعاد مختلف بازگشایی و به عنوان الگویی غنی و پایدار در گروه‌های سنی و بخش‌های مختلف جامعه تبیین و ترویج شود.

امروز نباید فرهنگ مقاومت و ایمان برآمده از اسارت خاک گرفته و به یک مناسبت و روز محدود شود بلکه عرصه‌های مختلف نیازمند فرهنگ و محتوایی از این جنس است و تولیدمحتوای خانواده محور در این عرصه تاثیر چشمگیری بر تاب آوری اجتماعی و توانمندسازی بخش‌های مختلف جامعه دارد، امید این مهم مورد توجه نهاد‌های مرتبط و دستگاه‌های اجرایی مسئول قرار بگیرد تا نشر فرهنگ آزادگی و مقاومت به عنوان دغدغه‌ای مردمی در همه بخش‌ها ظهور و بروز پیدا کند.

طومارِ تاریکی و درد و رنجِ انسان
پیچیده شد دَر هم، به اعجازِ دعایت
خواب جهان، آشفته شد، وقتی که پیچید
در قلّه تاریخ، پژواک صدایت…

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار