یادداشت/ سیروس فتح‌اله

آمریکایی‌ها هیچ ابایی از نقض قول و تعهدات خود ندارند

آمریکایی‌ها کاملاً ناجوانمردانه و خباثت‌آلود برخورد می‌کنند و هیچ ابایی از نقض قول و تعهدات خود ندارند؛ اکنون هم که به آمریکایی‌ها گفته می‌شود، تضمین دهید که توافق را در آینده نقض نخواهید کرد، می‌گویند تضمین نمی‌دهیم.
کد خبر: ۵۴۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۱ - 22August 2022

آمریکایی‌ها هیچ ابایی از نقض قول و تعهدات خود ندارندگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ آمریکایی‌ها برای اینکه جمهوری اسلامی ایران را عامل به نتیجه نرسیدن توافق نشان دهند، در هر دوره‌ای که بحث مذاکرات آغاز می‌شود، از بهانه‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ آ‌ن‌ها یک روز از توان دفاعی و موشکی کشورمان حرف می‌زنند، یک روز حقوق بشر را بهانه می‌کنند و یک روز هم از شرط ایران مبنی بر خارج شدن سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا به‌عنوان شرط کلیدی ایرانی‌ها حرف می‌زنند.

از قضا در این دور از مذاکرات هم بحث خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا را بیشتر برجسته کرده‌اند تا دوباره ایران را عامل به نتیجه نرسیدن توافق نشان دهند. بر همین اساس، «سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام ارشد در دولت آمریکا در گزارشی مدعی شده است که «ایران در پاسخ خود به پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای احیای برجام، خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا نشده است؛ بنابراین اگر به توافق نزدیک‌تر هستیم، به همین دلیل است.»

البته «محمد مرندی»، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین، در واکنش به گزارش این شبکه (سی‌ان‌ان) در صفحه توییترش نوشت: «من بارها در چند ماه اخیر گفته‌ام خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا هیچ وقت پیش‌شرط  یا درخواستی کلیدی نبوده است. ایران هم سنتکام را در لیست [گروه‌های] تروریستی‌اش نگاه خواهد داشت. اما اگر آمریکا لازم می‌داند چنین چیزی بگوید تا  به توافق مقبولیت بخشد، به خودشان ارتباط دارد.»

لذا به نظر می‌رسد، رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها این دوره هم مثل دوره‌های گذشته، بحث خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را بهانه کرده‌اند تا به اهداف خود دست پیدا کنند و کاملا مشخص است که آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف به‌دنبال کارشکنی در مسیر توافق هستند و هدفی جز محدود کردن ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند.

اما آنچه ضروری به نظر می‌رسد این است که تیم دیپلماسی و مذاکره کننده کشورمان باید همچنان با قدرت از منافع ملت دفاع کرده و اجازه ندهند تا توافقی بی‌نتیجه حاصل شود. چون در این چند روزی که خبر توافق رفع تحریم‌ها در رسانه‌ها در صدر اخبار قرار گرفته است، شاهدیم که مقامات اروپایی پس از دریافت جمع‌بندی ایران واکنش مثبت و رو به جلویی درباره جمع‌بندی نهایی ایران داشتند و بعضا عنوان کردند که پیشنهادات ایران «منطقی»، «سازنده» و «دلگرم کننده» است؛ اما مقامات آمریکایی در این یک هفته صرفا به این موضع‌گیری پرداختند که در حال بررسی جمع‌بندی ایران هستند و کاملا مشخص است که به‌دنبال این هستند که هیچ امتیازی به ایران ندهند و با اگر توافقی هم بین ایران و آن‌ها امضا شود، خیلی راحت از این توافق خارج شوند.

بر همین اساس است که حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که «آمریکایی‌ها کاملاً ناجوانمردانه و خباثت‌آلود برخورد می‌کنند و هیچ ابایی از نقض قول و تعهدات خود ندارند همان‌طور که یکبار توافق را نقض کردند؛ اکنون هم که به آمریکایی‌ها گفته می‌شود، تضمین دهید که توافق را در آینده نقض نخواهید کرد، می‌گویند تضمین نمی‌دهیم.»

 انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار