مسکو و دمشق: نفت‌دزدی آمریکا، سبب بحران‌های مردم سوریه شده است

کشورهای روسیه و سوریه، غارت ثروت مردم سوریه توسط ائتلاف آمریکایی به رهبری واشنگتن را محکوم کرده و خواستار اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه برای جلوگیری از قاچاق نفت این کشور به خارج شدند.
کد خبر: ۵۴۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶ - 21August 2022

تاکید دمشق و مسکو غارت ثروت سوریه توسط آمریکا را محکوم کردندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، هیأت‌های هماهنگی وزرای سوریه و روسیه برای بازگشت آوارگان سوری، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ادامه تاراج نفت سوریه توسط ایالات متحده آمریکا عامل اصلی وضعیت انسانی دشواری است که شهروندان سوری از آن رنج می‌برند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت سوریه «سانا»، هیأت‌های هماهنگی مسکو و دمشق، در بیانیه خود اعلام کردند: «کشور‌های روسیه و سوریه اشغال اراضی سوریه و غارت ثروت مردم سوریه توسط نیرو‌های اشغال‌گر آمریکا و متحدانش را به شدت محکوم می‌کنند؛ نیرو‌هایی که روزانه حدود ۶۶.۰۰۰ بشکه نفت استخراج شده سوری را غارت می‌کنند».

مسکو ودمشق در این بیانیه تاکید کردند: «غارت نفت سوریه توسط واشنگتن به بالاترین حد خود رسیده و همین موضوع سبب تداوم وضعیت دشوار انسانی شده است؛ زیرا میلیون‌ها سوری از کمبود انرژی، غذا، آب و سایر مواد ضروری رنج می‌برند».

این دو نهاد هماهنگ‌کننده، از جامعه بین‌المللی به ویژه کشور‌های همسایه سوریه خواست تا برای جلوگیری از قاچاق ثروت‌های مردم سوریه به خارج از این کشور، تدابیری جدی اتخاذ کنند.

هیات‌های هماهنگی مسکو و دمشق، همچنین خواستار فعال کردن نقش نهاد‌های سازمان ملل متحد در ارائه ابتکارات بیشتر برای گسترش فعالیت‌های بشردوستانه در سوریه و اجرای پروژه‌های مربوط به بازسازی اولیه شدند که در قطعنامه شماره ۲۶۴۲ شورای امنیت سازمان ملل درخصوص آن‌ها تصریح شده است.

این دو هیات، بر اهمیت تلاش برای رفع تحریم‌ها بر موسساتی تأکید کردند که در بازسازی تأسیسات و زیرساخت‌های مربوط به تأمین آب، برق، بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها، مسکن و سایر تأسیسات زیربنایی مشارکت دارند.

این در حالی است که پیش از این، خبرگزاری سانا در گزارش دیگری خبر داده بود که آمریکا محموله نفتی جدیدی را از سوریه به کشور‌های مجاور قاچاق کرده است. این رسانه، با انتشار تصاویری به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که آمریکا ۸۹ تانکر حامل نفت سرقت شده از میدان‌های نفتی منطقه «الجزیره» (شمال شرق) را از سوریه خارج کرده است.

وزارت نفت سوریه در نهم ماه آگوست در گزارشی درباره میزان تولیدات نفتی این کشور اعلام کرد نیرو‌های اشغالگر آمریکا و مزدوران آن‌ها -شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد) - روزانه ۶۶ هزار بشکه نفت سوریه یا به عبارتی حدود ۸۳ درصد از تولیدات روزانه نفت این کشور را از میدان‌های نفتی اشغال شده در شرق سرقت می‌کنند و به پایگاه‌های خود در عراق منتقل می‌کنند.

در پی تداوم این اقدامات نظامیان واشنگتن و متحدانش در سرزمین‌های سوریه، «علی محمود عباس» وزیر دفاع دمشق روز سه‌شنبه هفته گذشته، طی سخنرانی در کنفرانس «مسکو برای امنیت بین‌الملل» در روسیه باری دیگر تاکید کرد: «ما بر لزوم پایان دادن به اشغالگری‌های آمریکا و ترکیه در بخش‌هایی از خاک سوریه تاکید می‌کنیم تا بتوانیم کنترل دولت بر آن‌ها را گسترش دهیم و بر منابع ملی خود را که در معرض غارت و دزدی هستند سرمایه‌گذاری کنیم».

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار