دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

وجود بیش از ۹۰ درصد ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای جهان در آمریکا و روسیه

زرادخانه‌های روسیه و ایالات متحده آمریکا از نظر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای و سامانه‌های مربوطه بسیار زیاد هستند و آمار از وجود بیش از ۹۰ درصد ذخایر جهانی در این دو کشور حکایت می‌کند.
کد خبر: ۵۴۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵ - 27August 2022

وجود بیش از ۹۰ درصد ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای جهان در آمریکا و روسیهگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: کنترل تسلیحات هسته‌ای برای مهار رقابت تسلیحاتی و تنظیم زرادخانه‌های دو کشور بزرگ دارای سلاح هسته‌ای، روسیه (شوروی سابق) و ایالات متحده آمریکا ضروری بود؛ البته کنترل تسلیحات از طریق شفافیت بیشتر و محدودیت‌های راستی‌آزمایی‌شده و در برخی موارد تأییدنشده، به تنش‌زدایی بین‌المللی کمک کرده و منجر به کاهش قابل توجه زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه و ایالات متحده، به ویژه پس از جنگ سرد شده است.

با وجود این، زرادخانه‌های روسیه و ایالات متحده آمریکا همچنان از نظر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای و سامانه‌های مربوطه بسیار زیاد هستند و آمار از وجود بیش از ۹۰ درصد ذخایر جهانی در این دو کشور حکایت می‌کند. علاوه بر این دیپلماسی کنترل تسلیحات هسته‌ای روسیه و ایالات متحده از زمان مذاکرات پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید در سال ۲۰۱۰ (استارت جدید) به بن‌بست رسیده است.

براساس آنچه موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم منتشر کرده، ساختار کنترل تسلیحات موجود در سال‌های اخیر به‌ویژه از طریق فروپاشی پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) در سال ۱۹۸۷ در سال ۲۰۱۹ بیشتر فرسوده شده است؛ تحولات اخیر شامل درخواست‌هایی برای کنترل تسلیحات چندجانبه بوده که منعکس‌کننده نقش فزاینده سایر کشور‌های مجهز به سلاح هسته‌ای است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار