مروری بر زندگی شهید «علی براتی»

«علی براتی» در اول فروردین 1330 در روستای «مرخز» از توابع شهرستان سقز به دنیا آمد و پس از سال‌ها مجاهدت در 17 دی 1359، توسط نیروهای ضدانقلاب به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۴۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۲ - 31August 2022

مروری بر زندگی شهید «علی براتی»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، «علی براتی» روز اول فروردین سال 1330 در روستای «مرخز» از توابع شهرستان سقز، در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. دوران ابتدایی را در مدرسه روستا سپری کرد و سپس برای ادامه تحصیل به سقز و بعد از مدتی به سنندج رفت.

در سنندج، همزمان با تحصیل در دوره دبیرستان، به مطالعه علوم دینی پرداخت و سرانجام توانست علی رغم مشکلات اقتصادی و معیشتی، دیپلم متوسطه اش را در رشته ادبیات اخذ کند.

وی به مدت شش سال در روستاهای قروه و دهگلان و سنندج به تدرس پرداخت و با توجه به معلوماتی که پیشتر در زمینه علوم دینی کسب کرده بود، تلاش نمود تا اهالی روستا را بیش از پیش با تعالیم و دستورات دین مبین اسلام آشنا کند. چنان که آموزش قرائت قرآن مجید به دانش آموزان روستا، در کنار تدریس موظفی، از برنامه های جنبی اما همیشگی او بود.

براتی، آنچنان خود را وقف مردم کرده بود که فرصتی برای پرداختن به خواسته های شخصی خود نداشت. تا آنجا که علی رغم گذشت 25 سال از عمرش، ازدواج نکرده و تشکیل خانواده نداده بود. برجسته ترین ویژگی شهید، شوخ طبعی و تبسم دائمی او بود. به واسطه همین خصوصیت هم توانسته بود جای خود را در میان مردم باز کند و محبوب قلبهای آنان بشود.

ویژگی هایی که به ابزارهای او در انتقال نکات ظریف اخلاقی و تعالیم بایسته دین، بدل شده بودند. شهید علی براتی، سال 1358 به سقز منتقل شد و کار تدریس را آن جا پی گرفت. یاد ماندگار او در خاطره ساکنین روستاهای آن شهرستان، به عنوان معلمی دلسوز و مشاوری قابل اعتماد و امین نقش بسته است. همچنان که برای اهل علم و دین که او را به خوبی می شناختند نیز، دوستی صمیمی و دل آگاه به شمار می آمد.

او که برای برادران و خواهرانش، دوستی صادق و مهربان محسوب می شد، از بقیه فامیل هم غافل نبود و نسبت به اجرای اصل اسلامی «صله ارحام» بسیار پایبند و مقید بود. در یک کلام، او عاشق پاکباخته طریقت ناب محمدی(ص) بود و سرانجام نیز، جان پاک خود را، بر سر این عشق و ایمان سودا کرد.

روز 17 دی 1359، علی براتی و دوستش عبدالله زارع، از بانه به سقز برمی گشتند که در روستای «تموغه»، توسط نیروهای معاند و ضدانقلاب دستگیر شدند و مدت چهار ماه و ده روز، در اسارت دشمن به سر بردند.

سرانجام پس از گذشت این مدت، پیکر آنان را، در حدفاصل روستاهای قشلاق و تموغه، در میان برفها پیدا کردند و پیکر پاک شهید براتی را، در زادگاهش به خاک سپردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها