به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، «محمد رئیس زاده» رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در اولین کنگره بین المللی سلامت در اربعین حسینی که صبح امروز برگزار شد در رابطه با شرایط خاص اربعین اظهار داشت: بهداشت و درمان در اربعین بسیار مهم است. چرا که مردم در هر شرایط جسمانی خود را به این مراسم میرسانند و شرایط خود را در نظر نمیگیرند و رعایت نمیکنند و نمیتوان به آنها سخت گرفت.
رئیس زاده افزود: نقشها در این حوزه متفاوت با سایر بیماریها است. چون مریضها به خصوص دیابتیها خودآگاهی ندارند. درد نتیجه نقش غربالگری و پیشگیری بسیار مهم است. باید قبل از شروع پیاده روی یک راهنمای بالینی به بیماران مشاوره دهد.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: نیاز است کتابچه راهنما برای انواع بیماری در اربعین تدوین شود تا در اختیار خدمتگزاران گذاشته
عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران گفت: ابتدا دانشگاه برای آموزش علوم تأسیس شد. بعدها نسل دوم دانشگاه با محوریت پژوهش شکل گرفت. نسل سوم با هدف تولید محصول و همکاری با صنعت ایجاد شد.
وی ادامه داد: به طور مثال یکی از دانشگاههای شناخته شده جهان در سال درآمد ۱۲ میلیارد دلاری داشته، درحالی که کل درآمد ایران هشت میلیارد بوده است و نشان از اهمیت نقش دانشگاه دارد.
پازوکی افزود: امروزه دانشگاه رسالت اجتماعی دارد و باید مشکلات جامعه را حل کند. در سال ۶۴ که آموزش پزشکی با بهداشت و درمان ادغام شد، نسل چهارم دانشگاه بوجود آمد. و طبق رده بندی بین ۱۰۶ کشور و ۱۱۰۱ دانشگاه رتبه یک را در امر بهداشت کسب کردیم.
وی تاکید کرد: اربعین حسینی ملیت نمیشناسد و دانشگاه باید حضور فعال در عرصه خدمات، آموزش و پژوهش داشته باشد.
سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این کنگره گفت: این مراسم فرا مذهبی و فرا شرطی است. این مراسم محدودیت سنی و سلامتی ندارد و مردم با هر سن و هر شرایط جسمانی خود را به این همایش عظیم میرساند و دعوت کننده اصلی و میزبان نیز خود حضرت امام حسین علیه السلام است و ما خادمین آن حضرت هستیم.
وی افزود: نقش دو گروه در این مراسم پر رنگ تر از سایر گروهها است. یکی کادر درمان که به جسم افراد رسیدگی میکند و دیگر مبلغین هستند که به نرمافزار دین در مناسک اشاره میکنند.
نواب ادامه داد: اولین گام در موفقیت اخلاص و نیت در کار است. قبل از اینکه نیروی خدمات و درمان خود را بدانیم باید خود را خادم در نظر بگیریم. اگر مخدوم پرخاش کرد، ما باید با صبر خدمت رسانی کنیم. روحیه دادن به بیماران و توصیههای اخلاقی برای رشد اخلاقی باید مورد توجه کادر خدمتگزار باشد.
انتهای پیام/ 241