هشدار روسیه درباره وقوع تروریسم اتمی

وزیر دفاع روسیه گفت: حملات توپخانه‌ای نظامیان اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا خطر وقوع فاجعه هسته‌ای را در اروپا تشدید کرده و نوعی تروریسم اتمی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۴۳۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰ - 02September 2022

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اظهار داشت: روسیه هیچ سلاح سنگینی نزدیک نیروگاه هسته ای زاپوریژیا مستقر نکرده است.

وی افزود: مقامات اوکراینی به شکلی وقیحانه دروغ می گویند و ادعا دارند که روسیه در محوطه نیروگاه هسته ای زاپوریژیا سامانه توپخانه ای دوربرد مستقر کرده و از این نیروگاه به عنوان پوششی برای اقدامات نظامی استفاده می کند.

وزیر دفاع روسیه ابراز امیدواری کرد که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از بازدید از این منطقه، نبود سلاح سنگین در این نیروگاه را نیز تایید کنند.

وی حملات توپخانه ای نیروهای اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپوریژیا را محکوم کرد و گفت: این حملات خطر فاجعه اتمی در اروپا را تشدید کرده و نوعی تروریسم اتمی است.

شویگو از ۲۹ حمله نظامیان اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا از ۱۸ جولای تاکنون خبر داد و تصریح کرد: نظامیان اوکراین تاکنون ۱۲۰ گلوله توپخانه به این نیروگاه شلیک و ۱۶ پهپاد برای حمله به آن اعزام کرده اند.

وی گفت: در آستانه افزایش تحرکات نظامیان اوکراینی باید تاکید کنم که مسئولیت ایجاد هرگونه شرایط اضطراری در نیروگاه اتمی زاپوریژیا فقط برعهده مقامات اوکراینی است.

رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در بازدید چند ساعته از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین که در تصرف نیروهای روسیه قرار دارد، گفت که کارشناسان این سازمان از این پس از نزدیک بر شرایط این تاسیسات نظارت خواهند کرد.

روسیه و اوکراین نسبت به وقوع احتمالی فاجعه انتشار تشعشعات هسته‌ای از این نیروگاه در نتیجه گلوله‌باران‌هایی که یکدیگر را به آن متهم می‌کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

دیمیتری پولیانسکی معاون اول نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا شد.

نیروگاه زاپروژیا در استانی با همین نام در شهر انرهودار در جنوب شرق اوکراین واقع شده که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روس به تصرف درآمد.

روزشمار وقایع مربوط به نیروگاه اتمی زاپوریژیا، قطعات پازلی است که فاجعه‌ای جهانی را ترسیم می‌کند و به گفته مسئولان روس، حمایت‌ نظامی و رسانه‌ای آمریکا و متحدانش از رفتارهای غیرمسئولانه در این منطقه، وقوع بحران و فاجعه هسته‌ای جدیدی مخرب تر از چرنوبیل را شتاب می‌بخشد.

ایرنا گزارش داد، نگرانی از حملات اخیر به این نیروگاه هسته‌ای در اوکراین موضوع داغ رسانه‌ها و نگرانی اصلی رهبران جهان است؛ چالشی که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد آن را خودکشی و لحظه احیای یک رویارویی هسته‌ای توصیف کرده و گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار نهایت خویشتن‌داری طرف‌های درگیر در اطراف آن شده است.

نخستین نگرانی‌ها از وضعیت این نیروگاه هسته‌ای سیزدهم اسفند سال گذشته رسانه‌ای شد؛ زمانی که سخنگوی این نیروگاه و شهردار انرگودار اوکراین اعلام کرد زاپوریژیا در لحظات آغازین روز مورد اشاره پس از حمله نیروهای روسیه دچار آتش‌ سوزی شد و یک واحد تولید برق این نیروگاه آسیب دید و بخشی از آن آتش گرفت.

تصاویر منتشر شده از دوربین مداربسته نیز انتشار دود و شعله‌های آتش در بخشی از این نیروگاه را نشان می‌داد؛ جایی که بزرگ ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا لقب گرفته و ۶ راکتور اتمی در سایت آن مستقر است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار