دبیر ششمین جشنواره هنری فانوس در استان همدان:

جشنواره فانوس با محوریت شهید «همدانی» در همدان برگزار می‌شود

«ینگجه» گفت: امسال در بخش ویژه استانی جشنواره هنری فانوس نگاه ویژه به زندگی و سیره شهید «همدانی» خواهیم داشت.
کد خبر: ۵۴۳۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱ - 05September 2022

جشنواره فانوس با محوریت شهید «همدانی» در همدان برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، «رضا ینگجه» دبیر ششمین جشنواره هنری فانوس در استان همدان در نشست کمیته هنری، نمایشی و ادبیات دفاع مقدس که در اداره کل ارشاد اسلامی همدان برگزار شد، اظهار داشت: جشنواره هنری فانوس به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره‌های دفاع مقدس شش سال است که در سطح کشور برگزار می‌شود، امسال در کنار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ۱۳ اداره که به نوعی در حوزه های فرهنگی و هنری فعالیت دارند در دبیرخانه جشنواره حضور دارند و کمک کردند که این رویداد رقم بخورد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای کنگره‌ها و جشنواره‌ها در معرفی آثار فاخر هنرمندان و ایجاد پیوند بین مردم و فضای جشنواره، می‌طلبد که تمام سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که در حوزه دفاع مقدس همکاری می‌کنند به این سمت و سو بیایند و کمک کنند تا جشنواره فانوس به خوبی برگزار شود.

ینگجه با تاکید بر اینکه نگاه ما به فضای جشنواره فقط برگزاری اختتامیه و معرفی برگزیدگان نیست، افزود: با توجه به اینکه در نزدیکی هفته دفاع مقدس هستیم و بعد از آن سالگرد سردار شهید همدانی است، در بخش ویژه استانی نگاه ویژه به زندگی و سیره شهید همدانی داشتیم.

وی ادامه داد: در ابتدا در نظر داشتیم که بخش ویژه استانی با محوریت بمباران روز قدس همدان برگزار شود اما به دلیل اهانت‌هایی که اخیرا به سردار همدانی شد، بخش ویژه استانی تغییر پیدا کرد.

دبیر ششمین جشنواره هنری فانوس در استان همدان با اشاره به اینکه امسال سعی کردیم به آسیب‌شناسی جشنواره در دوره‌های قبل بپردازیم، بیان داشت: یکی از آسیب‌ها بعد از اختتامیه جشنواره‌ها این است که آثار به بایگانی می‌رود و دیگر اکران آثار را نداریم، بخاطر همین هم امسال در کنار برگزاری جشنواره از ۳۱ شهریور که آغاز هفته دفاع مقدس است تا پایان مهرماه یک فرصت یک ماهه‌ برای اکران عمومی آثار داریم.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس و فرهنگ شهدا، پیونده دهنده نسل‌های مختلف مردم به یکدیگر است، افزود: به دور از هر جناح سیاسی، مردم توجه خاصی نسبت به این موضوع دارند و می‌توان با استفاده از ظرفیت جشنواره آثار تولیدی را برای عموم مردم در قالب نمایشگاه یا پخش در مساجد، مدارس، فرهنگسراها و صدا و سیما انتشار دهیم.

ینگجه با بیان اینکه این آمادگی را داریم که بعد از داوری آثار، آن‌ها را در قالب نمایشگاه و اکران‌های سمعی و بصری در معرض نمایش بگذاریم، تصریح کرد: به طور مثال با توجه به جشنوار‌ه‌های مختلفی که سالانه با محوریت شهید همدانی برگزار می‌شود، علی رغم تولیدات فراوان وقتی فضای مجازی را رصد کردیم متوجه شدیم که نتوانستیم آن‌ها را نشر دهیم و این یک ضعفی به گردن همه ما است و باید تمام توان خود را بگذاریم تا آثار اکران شوند تا هم زحمات هنرمندان دیده شود و هم مردم با فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند.

وی بیان داشت: یکی دیگر از آسیب‌های جشنواره‌های قبلی این است که بخاطر هزینه‌های تولیدات دفاع مقدس، هنرمندان کمتر به این سمت و سو می‌روند و همچنین به دلیل نداشتن پژوهش‌های مختلف، کارهای فنی خوب ولی ضعیف از لحاظ پژوهشی داریم، به همین منظور در کنار برگزاری این جشنواره، تعدادی کارگاه تخصصی را در حوزه دفاع مقدس برگزار خواهیم کرد‌.

دبیر ششمین جشنواره هنری فانوس در استان همدان عنوان کرد: از امروز در برنامه داریم که با توجه به برگزاری کنگره شهدا در سال ۱۴۰۲، در سطح کشور میزبان جشنواره هنری فانوس باشیم تا بتوانیم نقش مردم همدان در دفاع مقدس را نشان دهیم.

وی با بیان اینکه اختتامیه جشنواره در هفتم مهر همزمان با آخرین روز از هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد، گفت: همزمان با اختتامیه بزرگداشت شهید یوسفی و نکوداشت یکی از هنرمندان پیشکسوت دفاع مقدس را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار