دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

۲ شهید همنامی که مداحان لشکر بودند/ میراث پدر «مهدی رسولی» برای پسر + تصاویر و صوت

مشابهت اسم و فامیل در بین شهدای دفاع مقدس هرچند اتفاق نادری نیست، اما مشابهت دو شهید در نام و نام خانوادگی و شهرتی که به واسطه آن در بین رزمنده‌ها معروف بودند جزو اتفاقات کم نظیر است.
کد خبر: ۵۴۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۰ - 26September 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مشابهت اسم و فامیل در بین شهدای دفاع مقدس هرچند اتفاق نادری نیست، اما مشابهت دو شهید در نام و نام خانوادگی و شهرتی که به واسطه آن در بین رزمنده‌ها معروف بودند جزو اتفاقات کم نظیر است. شهدان جواد رسولی هر دو از رزمنده‌ها و مداحان خوبه جبهه‌ها بودند، یکی اهل تهران و دیگری اهل زنجان. از آنجا که روضه خوان‌ها و مداحان رزمنده در جبهه به جز فعالیت‌های نظامی مسوولیت مهمتری هم داشتند و آن هم دادن روحیه مضاعف و شور معنوی به رزمنده‌ها بود جواد رسولی‌ها پیش از عملیات‌ها و در مناسبات مذهبی کار روحیه دهی به بچه‌ها را برعهده داشتند.

مداح تهرانی جواد رسولی هم رزمنده خوبی بود و هم روضه خوانی خوبی. ۲۰ شهریور سال ۱۳۴۴ در تهران به دنیا آمد و سال ۱۳۴۴ عضو سپاه پاسداران شد. علاقه‌اش به فعالیت در مسجد و هیات باعث شد پس از ورودش به لشکر ۲۷ محمد رسول الله و سپس لشکر ۱۰ سیدالشهدا بانی راه اندازی هیات شد. علاوه بر این معاون گردان امام حسن مجتبی (ع) لشکر ۱۰ سیدالشهدا نیز بود تا اینکه یکم مرداد ۱۳۶۷، در پاسگاه زید عراق بر اثر اصابت ترکش شهید شد.

جواد رسولی زنجانی، متولد سال ۱۳۴۰ در زنجان بود. با قرآن انس خوبی داشت و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در تظاهرات‌ها و شعارنویسی‌ها شرکت می‌کرد. پس از گرفتن دیپلم به عضویت سپاه پاسداران درآمد. به خاطر علاقه‌اش به حضور در دفاع مقدس عازم جبهه شد و مسوولیت‌های متفاوتی را برعهده گرفت. او مسوول قسمت تحقیقات بسیج، مسوول اعزام نیروی بسیج و مسوول پرسنلی سپاه ناحیه زنجان بود، سپس به شورای فرماندهی تیپ ۳۶ انصارالمهدی (عج) و طرح و برنامه رسید. او در سال ۱۳۶۹ در منطقه بانه به شهادت رسید. فرزند او مهدی رسولی از مداحان به نام این روز‌های کشور است که در ثارالله زنجان راه پدر را ادامه می‌دهد.

یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس درباره اثر کار روضه‌خوان‌ها در جبهه می‌گوید: «روضه خوان‌های جبهه اهل نمازشب بودند و قبل از دیگران از خواب بلند میشدند. در ادب و افتادگی زبانزد بودند. آنقدر نقش این نازنینان برجسته بود که تصور جبهه و سنگر و شب عملیات بدون آن‌ها معنا نداشت. اکثر روضه خوان‌های جبهه وقت شهادت جوان و نوجوان بودند.

مداحان مدعی تک و توکشان به جبهه میامدند و همین نوحه خوان‌های هیئت‌های توی کوچه‌ها و شهرها، مداحان گردان‌ها و واحد‌ها بودند. با خودم فکر می‌کردم مگر می‌شود روضه خوان امام حسین (ع) بود و دم از عاشقی زد و یالیتنی کنت و معک گفت، اما در میدان جنگ با یزیدیان پر رنگ حاضر نشد.»

مداحی شهید رسولی تهران را از اینجا بشنوید.

تصویر پیش رو مربوط به مداح تهرانی جواد رسولی است که در پادگان دوکوهه در حال مداحی برای رزمنده‌ها پیش از عزیمت به عملیات است.

۲ شهید همنامی که مداحان لشکر بودند/ میراث پدر «مهدی رسولی» برای پسر

۲ شهید همنامی که مداحان لشکر بودند/ میراث پدر «مهدی رسولی» برای پسر

نشسته از سمت راست

۲ شهید همنامی که مداحان لشکر بودند/ میراث پدر «مهدی رسولی» برای پسر

۲ شهید همنامی که مداحان لشکر بودند/ میراث پدر «مهدی رسولی» برای پسر

تصاویری از شهید جواد رسولی از زنجان

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها