بازخوانی

روایتی از شهادت «علی جهان بیگی» در ۱۷ شهریور سال ۵۷

شهید «علی جهان بیگی» اهل روستای میَم از توابع شهرستان کهک قم بود که در قیام ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۴۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰ - 10September 2022

روایتی از شهادت «علی جهان بیگی» در ۱۷ شهریور سال ۵۷به گزارش دفاع‌پرس از قم، دیوان سترگ انقلاب اسلامی صفحاتی درخشان دارد که هر یک تجسم باشکوه قیام و انقلاب مردم تا رسیدن به پیروزی نهایی در بهمن ۵۷ بود.

مردمان تمامی شهر‌ها و روستا‌ها در جریان پیروزی انقلاب اثرگذار بودند؛ روستای مِیَم از روستا‌های شهرستان کهک قم است که همچون دیگر روستا‌ها و مناطق قم، سهم خود را در نقش آفرینی در دوران انقلاب و دفاع مقدس با تقدیم ۲۰ شهید والامقام ادا کرده است.

در بین شهدای روستا نام شهید «علی جهان بیگی» فرزند علی اکبر از شهدای انقلاب به چشم می‌خورد؛ این جوان روستایی که برای امرار معاش و کسب روزی حلال عزم سفر به تهران کرده بود، همزمان با قیام مردم علیه رژیم ستمشاهی، به جرگه یاران امام خمینی (ره) پیوست و در این راه از هیچ کوشش و تلاشی از جمله پخش اعلامیه‌های حضرت امام (ره) دریغ نمی‌کرد.

«محمد تقی اشعری» دوست و همراه شهید جهان بیگی از نحوه شهادت این شهید عزیز چنین روایت می‌کند: «سال ۱۳۵۷ این شهید عزیز به همراه چند تن از دوستانش برای امرار معاش از روستای زادگاه خویش به تهران رفته بود. روحیه انقلابی شهید و انس و علاقه اش به امام خمینی (ره) باعث شد تا او در زمره یاران حضرت امام (ره) در آمده و اعلامیه‌های ایشان را پخش کند. همزمان، موج تظاهرات علیه رژیم طاغوت پهلوی روز به روز در حال گسترده شدن بود.

صبح روز جمعه هفدهم شهریور ۱۳۵۷ مردم در میدان ژاله تهران اجتماع کرده بودند و شعار‌های «اللّه اکبر» و «مرگ بر شاه» سر می‌دادند، به یکباره با فرمان نیرو‌های نظامی مستقر در میدان، صدای رگبار مسلسل بلند شد و بالگرد‌ها نیز از فراز آسمان مردم بی دفاع را به گلوله بستند.

جمعیت در یک لحظه به خون خود غلطیدند و کشتار فجیع و دسته جمعی رقم خورد. خیابانی که دقایقی پیش از انبوه جمعیت سیاهی می‌زد، اکنون پر از اجساد، کفش‌های خونین، پلاکارد‌های پاره شده و زخمی‌هایی بود که کشان کشان خود را به طرف دیگر خیابان می‌رساندند و یا خود را در داخل جوی کنار خیابان می‌انداختند.

شهید جهان بیگی نیز از مبارزانی بود که در آن جمعه سیاه به دست ماموران رژیم ستمشاهی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد. پس از انتقال شهید به بیمارستان، نیرو‌های ساواک سر رسیدند و او را با تیر خلاص به شهادت رساندند. هنگامی که خانواده معظم شهید برای تحویل جنازه مراجعه کردند، نیرو‌های ساواک در مقابل تحویل جناره، جریمه و پول فشنگ را از پدر بزرگوار شهید مطالبه کردند. سرانجام پیکر مطهر این شهید عزیز پس از تشییع باشکوه، در روستای میم قم به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها