بازخوانی وقایع چهارمین روز جنگ تحمیلی؛

پیشروی ۵۰ تانک بعثی به سمت خرمشهر/ اداره اطلاعات سپاه: وضعیت خرمشهر خوب نیست

در چهارمین روز از جنگ تحمیلی صدام علیه ایران حدود ۵۰ تانک دشمن به هشت کیلومتری خرمشهر رسیدند.
کد خبر: ۵۴۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۲ - 25September 2022

پیشروی ۵۰ تانک در روز سوم جنگ به سمت خرمشهر/ اداره اطلاعات سپاه: وضیت خرمشهر خوب نیستبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ۳۱ شهریور سالروز تهاجم گسترده حزب بعث عراق به مرز‌های کشورمان است، تهاجمی که قرار بود طی هفت روز با تصرف تهران به پیروزی صدام منجر شود، اما هشت سال به طول انجامید و در پایان منجر به شکست مفتضحانه صدام شد.

گزارش‌های چهارمین روز، تلاش نیرو‌های عراقی را برای اشغال نقاط مهم و پیشروی در عمق منطقه جنوب نشان می‌دهد. دشمن تجهیزات زرهی بیشتری به کار گرفت و به آبادان و خرمشهر نزدیکتر شد و بستان را درآستانه سقوط قرار داد. همچنین منطقه میانی، شاهد ورود نیرو‌های مهاجم به داخل شهر‌های قصرشیرین و سرپل ذهاب بود. در منطقه شمالغرب، پیرانشهر و مهاباد تهدید شدند. هواپیما‌های دشمن امروز بیش از ۱۰ شهر را مورد هجوم قرار داده و نقاط مختلفی از این شهر‌ها را بمباران کردند که علاوه بر خسارات مالی، تعدادی از مردم نیز کشته و مجروح شدند. در جریان این تجاوزات چند هواپیمای دشمن سرنگون شد.

در جبهه جنوبی میگ‌های دشمن بمباران خرمشهر به ویژه تاسیسات نیروی دریایی را آغاز کرد، از شب گذشته تانک‌های بیشتری در نقاط مرزی مسقر شدند، تعدادی از آن‌ها شروع به پیشروی در خاک عراق کردند. اوایل صبح حدود ۵۰ تانک تا ۷ و ۸ کیلومتری خرمشهر رسیدند که توسط هواپیما‌های خودی بمباران شدند.

اداره مرکز اطلاعات سپاه در ساعت ۲۲ اعلام کرد وضعیت خرمشهر خوب نیست. به توپخانه زرهی نیاز شدید است. خرمشهر از ۲ طرف در محاصره نیرو‌های بعثی است. آبادان نیز امروز زیر آتش شدید دشمن قرار داشت و نقاط مختلف شهر از جمله بیمارستان‌ها، پالایشگاه و اسکله و دیگر تاسیسات شهر بمباران شد و تعداد زیادی از مردم کشته و مجروح شدند. کشته‌های روز قبل ۲۰۰ نفر و مجروحین بسیار ذکر شده و آب و برق هم قطع شده است.

در پی اعلام پیشروی ۲۰۰ دستگاه تانک به سوی اهواز بسیاری از نقاط حساس شهر سنگربندی شده و مردم و نیرو‌های نظامی به حالت آماده باش درآمده‌اند.

جبهه میانی

در محور مهران ارتش ۴۰ کیلومتر به طرف دهلران عقب نشینی کرده و جاده دهلران به مهران مسدود است. مردم ایلام بسیج شده در کوه‌های اطراف مشغول سنگربندی هستند. ساعت ۱۱ چهار تانک عراقی از بیراهه ناگهان وارد سرپل ذهاب شده به طرف مقر سپاه آتش گشودند که با پاسخ برادران سپاه مجبور به فرار شدند. با حمایت هلیکوپتر‌های کبری، نیرو‌های سپاه و ارتش ۳۵۰ تانک دشمن منهدم شدند. مسولین و فرماندهان نظامی مکررا سقوط قصر شیرین را هشدار داده و درخواست کمک کرده‌اند. در آغاز شب سپاه غرب کشور اعلام کرد نیرو‌های مهاجم در ساعت ۱۸ از طریق قلعه سفید و هدایت وارد قصر شیرین شده، مقر تخلیه شده سپاه و رادیو تلویزیون را تصرف کردند.

درگیری‌های هوایی

درگیری‌های هوایی همچنان در بوشهر، امیدیه، آغاجاری، آبادان، اهواز، مسجد سلیمان، دزفول، کرمانشاه، ارومیه و تبریز ادامه داشت. در این حملات پایگاه هوایی امیدیه، ساختمان اداره راه آغاجاری و خوابگاه دانشجویان آبادان هدف قرار گرفت. در مسجد سلیمانی ۲۱ نفر براثر بمباران هوایی به شهادت رسیدند. همچنین هواپیما‌های دشمن باند پایگاه هوایی دزفول را بمباران کردند. چهار میگ عراقی پالایگاه تبریز را مورد هدف قرار دادند که چند شهید شدند.

اختلافات بر سر چگونگی ادامه جنگ بالا گرفته است و بنی صدر براستفاده از ارتش و انجام عملیات کلاسیک تاکید دارد و تلاش می‌کند خود را یگانه حامی ارتش معرفی کند تا از این طریق موقعیت خود را داخل کشور تثبیت نماید. از سوی دیگر استراتژی جنگ سریع عراق آثار شکست خود را کم کم نشان می‌دهد. در خاورمیانه جنگ تحمیلی منجر به بروز شکاف بیشتر در جهان عرب شده است. کشور‌های مصر، اردن، مراکش، قطر، کویت، عربستان سعودی، یمن شمالی از عراق حمایت می‌کنند و کشور‌های یمن جنوبی، سوریه و لیبی در کنار ایران قرار گرفته‌اند. آمریکا در پی ایجاد یک نیروی دریایی مشترک جهت محافظت از تنگه هرمز است. شوروی که از حضور بیشتر ناوگان‌های آمریکا به همراه ناتو در خلیج فارس نگران است واشنگتن را به تدارک تجاوز علیه ایران و سایر کشور‌های منطقه متهم می‌کند. گسترش ابعاد جنگ ایران و عراق، مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل متحد. کشور‌های ۹ گانه بازار مشترک اروپا، کشور‌های آمریکا، شوروی، ژاپن و تعداد کثیری از کشور‌های بیطرف مسلمان خواهان آتش بس میان ایران و عراق شدند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار