جزئیات محور رایزنی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با مقامات آلمانی

لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه سفر‌های ضدایرانی خود وارد برلین شد و قرار است با مقامات آلمانی در باره پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.
کد خبر: ۵۴۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴ - 12September 2022

نخست وزیر رژیم صهیونیستی وارد برلین شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از رویترز، «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه (یکشنبه) وارد برلین پایتخت آلمان شد.

گفته شده که او قرار است در این سفر یک روزه با «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان و شماری دیگر از مسئولان این کشور دیدار کند.

«یایر لاپید»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آخرین تلاش دیپلماتیک خود برای متقاعد کردن قدرت‌های غربی جهت کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران عازم آلمان شده است.

تل‌آویو مدت‌هاست که با احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مخالفت کرده است، توافقی که از زمان خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه علیه تهران، رو به تضعیف بوده است.

لاپید در دیدار با کابینه خود قبل از پرواز به برلین، از آلمان، انگلیس و فرانسه به دلیل موضع قوی آن‌ها در بیانیه سه جانبه علیه ایران تشکر کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص کابینه خود گفت: «اسرائیل در حال انجام یک کارزار دیپلماتیک موفق برای توقف توافق هسته‌ای و جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران است.»

وی افزود: «هنوز تمام نشده است. هنوز راه درازی در پیش است، اما نشانه‌های دلگرم کننده‌ای وجود دارد.»

یک مقام دیپلماتیک صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت که در جریان سفر هیئت تل‌آویو به برلین، ایران محور مذاکرات خواهد بود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین قبل از سفر به آلمان گفته بود که تل‌آویو داده‌های اطلاعاتی جدیدی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در اختیار اروپایی‌ها قرار داده است.

وی بدون اشاره به فعالیت‌های اتمی رژیم صهیونیستی و زرادخانه هسته‌ای دیمونا که خارج از کنترل نهاد‌های بین المللی قرار دارد این ادعا را مطرح کرد.

مذاکرات در زمینه رفع تحریم‌ها علیه ایران اخیراً روند کندی پیدا کرده است.

این در حالی است که دو روز پیش، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در حساب توئیتر خود نوشته بود: علیرغم وجود نشانه‌هایی منفی در خصوص پیشنهاد اتحادیه اروپا، ما از توافق هسته‌ای با ایران دست نمی‌کشیم.

مذاکرات رفع تحریم‌ها، از اوایل دی ماه سال گذشته در شهر وین آغاز شد، اما به علت جدی نبودن واشنگتن، این گفت‌وگو‌ها در اسفند ماه متوقف شد. بعد از چند ماه وقفه و به دنبال سفر جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، دور جدید مذاکرات در هفتم و هشتم تیر ماه در دوحه قطر برگزار شد. طرف‌های اروپایی و غربی به ویژه آمریکا پیش از این مدعی شدند که متن توافق نهایی شده، اما هیئت مذاکره کننده کشورمان اعلام کرد که هنوز بر سر برخی موضوعات توافق حاصل نشده است؛ توافقی که واشنگتن در سال ۲۰۱۵ به طور یک طرفه از آن خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که پایدار بودن تضمینیِ رفع تحریم‌ها، لازمه رسیدن به توافق است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار