یادداشت/ ولی‌الله شیرامه

«اربعین حسینی» مکتب اخلاق و انسانیت است

پیاده‌روی اربعین اتفاق منحصر بفردی است که اخلاق و ایثار در آن نمود دارد، مکتب انسانیت ویژگی بارز در اربعین حسینی است.
کد خبر: ۵۴۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۰ - 17September 2022

«اربعین حسینی» مکتب اخلاق و انسانیت استگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ «ولی‌الله شیرامه»؛ جریان اربعین تمرینی برای همسویی با آموزه‌های ائمه اطهار (ع) است. افرادی که تجربه حضور در زیارت اربعین را دارند معترف هستند که در این سفر سبک جدیدی از زندگی را تجربه می‌کنند.

یکی از مباحث اخلاقی که در این پیاده‌روی نمود و نشان دارد مسئله ایثار است. مردم عراق و ایران و سایر شیعیان جهان آنچه را که با سعی و تلاش در طول سال اندوخته‌اند با جان و دل در راه امام حسین (ع) و برای تقرب به خداوند ایثار می‌کنند و این یکی از صفات پسندیده‌ای است که در قرآن به آن اشاره شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم راهپیمایی اربعین مردم نهاد بودن آن است. این راهپیمایی یک حرکت تاریخی خودجوش، طبیعی و مردمی بر پایه حماسه حسینی است که در توسعه آن مردم نقش بسیار دارند. همانطوری که عاشورا مدرسه و دانشگاهی ابدی برای تمام آزادگان جهان و بندگی خداست و اربعین هم امتداد مسیر عاشورا و زیباترین جلوه‌های متعالی است و این مسیری است که وصفش را در کربلا شنیده‌ایم از عقل و از عشق سرچشمه گرفته است.

زائرانینی که از مرز مهران؛ شهری در دفاع مقدس و در عملیات‌های والفجر ۳ و کربلای یک با زمزمه «کربلا کربلا ما داریم می‌آئیم» جانشان را فدا کردندحال و هوای دیگری را تجربه می‌کنند. اربعین در واقع جامه عمل پوشاندن به آروزی شهدا و رزمندگانی است که شوق زیارت کربلا را داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار