دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اجرای تاکتیک‌های نوین نزاجا برای مقابله با تهدیدات نوین/ رکورد‌های جدید در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ ثبت شد

نیروی زمینی ارتش متناسب با تغییر در ساختار و سازمان رزم خود تاکتیک‌های نوین را برای مقابله با تهدیدات پیشرو مورد تست و ارزیابی میدانی قرار می‌دهد.
کد خبر: ۵۴۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۸ - 17September 2022

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش هفته گذشته به مدت دو روز در منطقه‌ای به وسعت ۵۰۰ کیلومتر در نصرآباد اصفهان با حضور یگان‌های پیاده، مکانیزه، زرهی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، هوابرد، لجستیک، جنگ الکترونیک و با پشتیبانی ترابری هواپیما‌های نیروی هوایی ارتش، با هدف ارزیابی و ارتقای میزان آمادگی رزمی یگان‌های نیروی زمینی ارتش در مقابله با تهدیدات نوین برگزار شد.

در این رزمایش تاکتیک‌های بومی، تهاجمی و تدافعی طرح‌ریزی شده توسط کارشناسان حوزه هدایت عملیات نزاجا، به کارگیری شد و طی آن سرعت، دقت و توان اجرای ماموریت‌های ایذایی، تاخت شبانه، نفوذ، عملیات ضربتی و اخلال در سازمان رزم دشمن، توسط تیپ‌های حرفه‌ای نزاجا، مورد ارزیابی قرار گرفت.

انتقال سریع نیرو‌ها از مناطق سرزمینی به منطقه ماموریتی، ارتقای تحرک و جابه جایی نیرو‌های ویژه و واکنش سریع، اجرای انواع تاکتیک‌های خلاقانه بومی و مهارت‌های چندگانه یگان‌های تخصصی، میزان هماهنگی در اجرای عملیات ترکیبی تیپ‌های حرفه‌ای و مدیریت صحنه نبرد مطابق با واقعیات نبرد‌های اخیر، مورد ارزیابی قرار گرفت.

اجرای تاکتیک‌های نوین نزاجا برای مقابله با تهدیدات نوین/ ثبت رکورد‌های جدید نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱

استقرار عملیاتی ادوات سنگین زرهی و توپخانه کمتر از ۴۸ ساعت

در بخش نخست این رزمایش واحد‌های پیاده، زرهی، توپخانه، ایستگاه‌های سیار پهپاد و جنگ الکترونیک نیروی زمینی در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان جهت اجرای رزمایش ۲ روزه مستقر شده و موضع عملیاتی گرفتند.

تمامی تجهیزات و ادوات زرهی، نفربرها، توپ‌ها و تجهیزات مهندسی بوسیله کشنده‌های سنگین و فوق سنگین از هشت استان کشور و در کمتر از ۴۸ ساعت وارد منطقه عمومی رزمایش شده‌اند.

اجرای تاکتیک‌های نوین نزاجا برای مقابله با تهدیدات نوین/ ثبت رکورد‌های جدید نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱

این گزارش می‌افزاید: یگان‌های مهندسی نیروی زمینی ارتش یک ماه پیش از شروع رزمایش در منطقه حضور یافته و با اقداماتی نظیر جاده‌سازی، پل‌گذاری، برطرف کردن موانع طبیعی، اجرای تاکتیک زمین مسلح همچون حفر کانال و سد موانع، بستر‌های لازم جهت برگزاری و اجرای عملیات ویژه را در این رزمایش دو روزه ایجاد کردند.

اجرای عملیات متحرک شبانه با حضور گسترده بالگرد‌های هوانیروز

هوانیروز ارتش در نخستین بخش سناریوی طرح ریزی شده رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ عملیات متحرک هوایی شبانه را برای نخستین بار با چندین فروند بالگرد شکاری و هجومی برای نخستین بار در گسترده وسیعی در منطقه تعیین شده اجرا کرد. کاری که تاکنون در نیروهای مسلح کشورمان و حتی منطقه سابقه نداشته است؛ حال اینکه هوانیروز از دوران دفاع مقدس به دنبال تجهیزات فناورانه برای انجام چنین عملیاتی در این سطح بوده است.

اجرای تاکتیک‌های نوین نزاجا برای مقابله با تهدیدات نوین/ ثبت رکورد‌های جدید نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱

پرواز گسترده و هماهنگ بالگردها، تیراندازی شبانه، هلی برن، اجرای عملیات متحرک هوایی نیروهای ویژه تیپ ۶۵ در کمترین زمان ممکن، پشتیبانی از نیرو‌های مانوری، تبادل اطلاعات، بهره‌گیری گسترده از سامانه‌های دید در شب از جمله اقدامات این مرحله از رزمایش بود.

انهدام هدف با موشک شفق در شعاع ۲۰ کیلومتری

یکی از مهمترین بخش‌های رزم و هلی برن شبانه تست و ارزیابی میدانی موشک هوا به زمینِ بهینه شده «شفق» بود این موشک که با افزایش ۳ برابری برد قادر به انهدام اهداف در شعاع ۲۰ کیلومتری است که برای نخستین بار در شب شلیک شده و هدف را با کمترین ضریب خطا مورد اصابت قرار داد.

همچنین تکاوران تیپ ۶۵ نیرو‌های ویژه بلافاصله پس از هلی‌برن با یورش به سمت اهداف مورد نظر، عملیات تاخت شبانه را برابر طرح‌ریزی‌های عملیاتی با موفقیّت به پایان رساندند.

اجرای تاکتیک‌های نوین نزاجا برای مقابله با تهدیدات نوین/ ثبت رکورد‌های جدید نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱

نیرو‌های واکنش سریع نیروی زمینی پس از اجرای مأموریت عملیات ویژه شبانه بلافاصله توسط چندین فروند بالگرد هجومی ۲۱۴ از منطقه هدف برداشت شدند. این عملیات ویژه که برای نخستین بار در این سطح در نیروهای مسلح کشور عزیزمان انجام شد با دقت از سوی ناظران قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) و ستاد کل نیروهای مسلح مورد بررسی قرار گرفت.

انهدام اهداف در شعاع ۲۰۰ کیلومتری با موشک‌های فتح ۳۶۰

در مرحله دوم رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش واحد‌های موشکی این نیرو اقدام به پرتاب موشک‌های زمین به زمین فتح ۳۶۰ و فجر ۵ به سوی اهداف کردند. موشک راهبردی فتح ۳۶۰، ضمن ارتباط با ماهواره‌های متعدد قادر به مسیریابی سریع است و در لحظه فرود بر روی هدف حدودا ۴ ماخ و نزدیک به ۵ هزار کیلومتر سرعت دارد. این موشک راهبردی با قدرت تخریب فوق‌العاده و دقت بسیار بالا از لانچر ۶ فروندی پرتاب می‌شود و پس از شلیک یک هدف مشترک را ردیابی و منهدم می‌کند.

نقطه‌زنی پهپاد انتحاری آرش ۲ در جریان رزم زمینی

از دیگر بخش های قابل توجه این رزمایش بهره گیری از پهپاد‌های رزمی و انهدامی و همچنین اجرای عملیات ترکیبی با واحدهای توپخانه نزاجا بود.

پهپاد انتحاری آرش ۲ از جمله سامانه‌‎های پهپادی ارتقا یافته نیروی زمینی ارتش در حوزه مقابله با اهداف پدافندی، استحکامات، تاسیسات و مراکز کنترل فرماندهی دشمن در عرصه نبرد محسوب می‌شودو این پهپاد راهبردی با بردی حدود دو هزار کیلومتر و قابلیت ضد راداری دست بلند نزاجا در مقابله با اهداف دوردست است.

پهپاد آرش ۲ از قابلیت‌های پنهان‌کاری و ضد جمینگ برخورداراست و با داشتن سرجنگی ۴۰ کیلوگرمی قادر به انهدام اهداف زمینی و ایستگاه‌های پدافندهوایی است. این سامانه حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد و تا ارتفاع ۱۲ هزار پا قابلیت پرواز دارد.

پهپاد انتحاری آرش در رزمایش‌های اخیر ارتش اهداف خود را در شعاع هزار کیلومتری با دقت و به‌طور نقطه‌ای مورد هدف قرار داده است.

حضور 4 فرمانده ارشد در جریان رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش

یکی از نکات قابل توجه رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش حضور 4 فرمانده عالی رتبه نیروهای مسلح در آن بود که این رزمایش را از سایر رزمایش‌ها متمایز می کند، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر «غلامعلی رشید» فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص)، امیر سرلشکر «حسین حسنی سعدی» جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) و امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش در این رزمایش حضور یافتند و ضمن مشاهده توان رزمی نزاجا در اجرای تاکتیک های بومی نقطه نظرات خود را به طور رسمی در خصوص توفیقات به دست آمده در این رزمایش عنوان کردند.

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در صفحه شخصی خود در روبیکا نوشت: چهارشنبه شب به تاریخ شانزدهم شهریور در منطقه نصرآباد در شرق اصفهان اتفاق بزرگی را شاهد بودم. تلاش چند ساله‌ی هوانیروز نیروی زمینی ارتش برای تجهیز و آماده‌سازی بالگرد‌ها برای پرواز و عملیات در شب و آموزش و تمرین و آماده کردن خلبان‌ها برای این مأموریت مهم به صحنه‌ی عمل آمد و در تاریکی شب، بالگرد‌ها عملیات‌های مهم هلی‌برن (پیاده‌سازی نیروها) و شلیک به اهداف، با دقت بالا را با رعایت غافلگیری دشمن با موفقیت به انجام رساندند. این اتفاق توانمندی بالایی را به ناوگان عظیم بالگردی نیروی زمینی ارتش و کشور عزیزمان اضافه کرد. جالب است که تمامی تجهیزات دید در شب و سلاح‌های گوناگون موشکی و تیرباری در ایران عزیز ما ساخته شده است.

اجرای تاکتیک‌های نوین نزاجا برای مقابله با تهدیدات نوین/ ثبت رکورد‌های جدید نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱

همچنین سرلشکر «غلامعلی رشید» فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) در جریان رزمایش نیروی زمینی ارتش، اظهار داشت: مشاهده حجم عظیمی از دستاوردها و فناوری‌های دفاعی نیروی زمینی در کنار سایر توانمندی‌ها و آمادگی‌های رزمی این نیرو حقیقتاً موجب افتخار و مباهات است. به جرأت می‌توان گفت که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیرویی مقتدر، مجهز، منظم، منسجم‌، آماده و قوی‌تر شده است و قادر است هر متجاوزی را سرکوب نماید.

فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه دشمن برای ارزیابی قدرت رزمی ما به قد و قامت نیروی زمینی ارتش‌مان نگاه می‌کند، تصریح کرد: در حقیقت این نیروی زمینی است که با ارتقای توان آمادگی رزمی خود قدرت بازدارندگی برای کشور ایجاد می‌کند و اگر ما از نیروی زمینی قدرتمندی برخوردار باشیم هیچ متجاوزی جرات تهاجم به تمامیت ارضی ایران عزیز را نخواهد داشت.

اجرای تاکتیک‌های نوین نزاجا برای مقابله با تهدیدات نوین/ ثبت رکورد‌های جدید نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نیرو‌های مسلح باید همواره متناسب با تهدیدات روز، آموزش‌ها، تجهیزات و تسلیحات خود را ارتقا دهند، اظهار داشت: نیرو‌های جوان و آموزش دیده نیروی زمینی امروز با تلفیق تجهیزات نوین و نوآورانه، در جهت ناکام سازی تهدیدات پیش رو گام‌های مهمی برداشته‌اند.

فرمانده کل ارتش با اشاره به ارتقای قابل ملاحظه و آمادگی مطلوب واحد‌های رزمی نیروی زمینی گفت: بحمدالله امروز نیروی زمینی محوری ونیرو‌های پدافند، هوایی و دریایی ارتش آمادگی انجام هر گونه ماموریت در جهت حفظ استقلال، تمامیت ارضی و پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارند که این مهم با هماهنگی، هم افزایی و روحیه بالای نیرو‌های ولایتمدار، ارزشی و منسجم ارتش جمهوری اسلامی به دست آمده است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار