در ششمین روز از آغاز جنگ چه گذشت؛

تجاوز هواپیما‌های شوروی به آسمان ایران/ اسارت سربازان مصری در خرمشهر

در ششمین روز از حمله صدام به ایران شش هواپیمای شوروی به وارد آسمان ایران شده و در اثر فعالیت پدافند هوایی سه هواپیما در تربت جام زمینگیر شدند.
کد خبر: ۵۴۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸ - 27September 2022

تجاوز هواپیما‌های شوروی به آسمان ایران/ اسارت سربازان مصری در خرمشهربه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پنجم مهر و در ششمین روز از جنگ تحمیلی آتش شدید و بمباران روی نقاط مختلف خوزستان ادامه یافت. تلاش نیرو‌های بعثی برای ورود به شهر‌های خرمشهر و آبادان و محاصره اهواز به نتیجه نرسید. از طرف دیگر با وجود استقرار نیرو‌های دشمن در قصر شیرین، مقاومت نیرو‌های خودی در این شهر ادامه یافت و وضعیت رزمندگان اسلام در سر پل ذهاب بهبود پیدا کرد؛ لذا پیشروی دشمن در جنوب قصر شیرین به طرف گیلان غرب همچنان ادامه یافت.

هواپیما‌های دشمن علاوه بر پشتیبانی نیروی زمینی، مراکز نظامی و غیرنظامی را بمباران کردند و خسارات جانی و مالی به بار آوردند. از سوی دیگر هواپیما‌های خودی چند پادگان و پایگاه نظامی دشمن را بمباران کرده، چند پل و جاده نظامی را تخریب کردند.

در محور خرمشهر و آبادان اجرای آتش توپخانه و بمباران توسط دشمن ادامه دارد. از شب گذشته تا صبح آتش شدیدی روی خرمشهر ریخته شد و نیرو‌های بعثی از صبح در صدد پیشروی به سوی خرمشهر بر آمدند که تا قبل از ظهر نیرو‌های خودی بر آن‌ها فائق شدند و سه کامیون سلاح سبک، مهمات و یک کامیون غذا به غنیمت برادران رزمنده در آمد و چند تانک و نفربر دشمن منهدم شد. شب گذشته نیرو‌های مردمی که سلاحی در اختیار نداشتند تا صبح آماده بودند در صورت نفوذ دشمن به داخل شهر آن‌ها را با کوکتل مولوتف مورد هجوم قرار دادند. کارت‌ها و اسناد به دست آمده از افراد کشته و اسیر شده دشمن حاکی از مصری بودن تعدادی از آن‌هاست.

تلاش نیرو‌های دشمن برای نزدیک شدن به اهواز ادامه دارد. شهربانی خبر از رسیدن دشمن به ۳۰ کیلومتری اهواز دارد. ستاد مشترک ارتش در ساعت ۱۲ اعلام کرد نیرو‌های صدام اهواز را محاصره کرده‌اند. نبرد توپخانه و تانک‌ها در اطراف شهر ادامه دارد.

به گزارش سپاه اهواز «نیرو‌های بعثی به طرف سوسنگرد در حال پیشروی‌اند و سعی در تصرف پادگان حمیدیه دارند. در پی تخریب پل بستان توسط نیرو‌های خودی، بعثی‌ها پل زدند و به هفت کیلومتری سوسنگرد رسیدند. آخرین وضعیتی که شب هنگام از این جبهه اعلام می‌شود حاکی است که نیرو‌های دشمن تا دو کیلومتر بالاتر از روستای هوفل رسیده‌اند و توپخانه و پشتیبانی آن‌ها در روستا‌های فنیخی مستقر است. حدود ۸۰ تانک دشمن در خط مقدم مستقرند. تپه‌های الله اکبر به اشغال دشمن درآمده و توپخانه خودی و تیپ سوم زرهی خودی که مشغول مقابله با دشمن بودند مقداری عقب‌نشینی کرده‌اند و تعدادی از تانک‌های خودی به دست دشمن افتاده است.

جبهه میانی

با آنکه ۳۶ ساعت از ورود دشمن به قصرشیرین می‌گذرد هنوز مقاومت و جنگ تن به تن در این شهر ادامه دارد و نیرو‌های خودی در سرپل ذهاب که وضع نسبتا مناسبی دارند در تلاش هستند تا با رساندن نیرو و امکانات به قصرشیرین از تسلط کامل دشمن بر این شهر جلوگیری کنند.

سپاه غرب گزارش داد که امروز طی درگیری در سرپل ذهاب ۲۰ تانک بعثی منهدم شده و دشمن در حال عقب‌نشینی است. همچنین تعدادی از تانک‌های دشمن در ارتفاعات قراویز مسلط بر سرپل ذهاب است و در حال جا به جایی و پیشروی به طرف این شهر هستند. ستاد مشترک ارتش اعلام کرد دشمن با ۲۰۰ تانک در منطقه قاسم آباد مشغول پیشروی به سوی گیلانغرب است.

حملات هوایی

آبادان، خرمشهر، اهواز، همدان، کرمانشاه، سنندج، مریوان، آذربایجان غربی و اسلام آباد مورد حملات هوایی دشمن قرار گرفتند. در آبادان هواپیما‌ها خطوط لوله نفت را بمباران کردند و میگ‌های بعثی نقاط مختلف شهر اهواز از جمله اداره پست را بمباران کردند. در کرمانشاه چند روستا بمباران و تعدادی از مردم شهید و مجروح شدند سپس به پایگاه هوانیروز کرمانشاه حمله شد. اقدامات مشکوکی نیز دیده شد و به گزارش خبرگزاری پارس در ساعت یک و نیم شب شش هواپیمای شوروی به آسمان ایران تجاوز کردند و در فضای سرخس به پرواز درآمدند که بر اثر واکنش دفاع ضد هوایی منطقه نهایتا سه هواپیما ناچار به فرود در تربت جام شدند.

شش روز پس از آغاز جنگ، با کند شدن روند پیشروی ارتش عراق و ناکامی نیرو‌های بعثی در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در خوزستان، گرایش به برقراری آتش‌بس در حکام بغداد افزایش می‌یابد، تلاش هیات‌های صلح تشدید شده، فشار سیاسی بر ایران جهت پذیرش آتش‌بس فزونی می‌گیرد، اما در تهران با این که رئیس جمهور به گونه‌ای مشروط، نسبت به مذاکره اظهار تمایل می‌کند، اما سایر مسئولین هر گونه سازش و میانجیگری را به شدت رد می‌کنند. از سوی دیگر آمریکا و متحدین آن جهت حفظ امنیت کشتیرانی آزاد و باز نگه داشتن تنگه هرمز حضور ناوگان‌های خود را در خلیج فارس افزایش می‌‎دهند. دولت کارتر به منظور تسریع در روند آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در تهران اعلام می‌کند که موضوع احتیاجات ایران به لوازم یدکی نظامی و در مذاکر همین دو کشور مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار