دفاع از مرزهای آبی توسط نیروی دریایی ارتش

حماسه آفرینی‌ها و دلاوری های دریادلان نیروی دریایی ارتش از حماسه‌های ماندگار فرزندان این ملت در طول دفاع مقدس است.
کد خبر: ۵۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷ - 07October 2015

دفاع از مرزهای آبی توسط نیروی دریایی ارتش

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نیروی دریایی عراق را در دو ماه اول جنگ از صحنه رزم خارج نمودند بطوریکه که تا آخر جنگ تحمیلی ارتش بعثی عراق نتوانست کمر راست کند و این در حالی اتفاق افتاد که نیروی دریایی عراق به عنوان یک نیروی توانمند از تجهیزات مدرن نظیر ناوچههای اوزا، بالگردها، هواناوها و مین روب هاو...برخوردار بود و علاوه برآن از سوی ناوگان دریایی آمریکا و پایگاههای اقمار عربیاش حمایت میشد. نیروی دریایی ارتش ایران با آشکار شدن قرائن و شواهد حمله قریب الوقوع رژیم بعث، قبل از آغاز تهاجم وحشیانه ارتش بعث عراق با یک اقدام هوشمندانه و به موقع، یگانهای عمده ناوتیپ هشتم خود را که در بندرخرمشهر مستقر بودند و میرفت که با آغاز تهاجم دشمن در آبراه اَروَندرود محبوس گردند به خارج از اروندرود انتقال داده و این آغاز حماسه آفرینی دریادلان نیروی دریایی در عرصههای مختلف عملیاتی در هشت سال دفاع مقدس بود.
با بررسی این رویداد در حماسهای بینظیر که از آن به مقاومت 34روزه دفاع از خرمشهر یاد میشود، میتوان گفت که اولین شواهد ناتوانی دشمن در دستیابی به اهدافش برای او و سایر ناظرین آشکار میشود.
* حماسه 34روزه دفاع از خرمشهر توسط تکاوران دریایی
نیمه شب است و گردان یکم تکاوران دریایی به فرماندهی ناخدایکم هوشنگ صمدی در دقایق اولیه مورخ1/7/59از منطقه دوم دریایی بوشهر به طرف خرمشهر حرکت میکند، هنوز خورشید طلوع نکرده،گردان به نزدیکی خرمشهر رسیده است،هوا تاریک و روشن است و صدای تیراندازی به گوش میرسد،بوی باروت و دود حاصل از سوختن تانکرهای بزرگ نفت فضا را پر کرده بود، با احتیاط و شناسایی وارد شهر میشویم علاوه بر تکاوران دریایی باقیمانده عناصر گردان دژ نیروی زمینی ارتش، نیروهای ژاندارمری و سپاه پاسداران نیز حضوردارند اما هیچیک از یگانها سلاح سنگین و آتش پشتیبانی برخوردار نبودند، خرمشهر در این روز زیر آتش سنگین قرار دارد بیمارستانها مملو از مجروحین است حتی در راهروها تخت گذاشتهاند مردم آماده کمک به نیروهای نظامی بودند،عدهای مسلح و عدهای نیز بدون اسلحه به طور داوطلبانه به نیروهای نظامی میپیوستند. گردان تکاوران با برقراری کلاسهای آموزشی، تعدادی از آنها را با آرپی جی 7 و تیربار و سلاح انفرادی آشنا و با سلاحهای اندکی که در اختیار داشت، مسلح نمود و حالا در محور شلمچه – خرمشهر تکاوران دریایی به همراه نیروهای مردمی تا پاسی از شب عملیات جنگ و گریز با دشمن را ادامه
می دهند و دشمن را تا مرزهای بینالمللی عقب میرانند. پاسگاه مرزی شلمچه که به تصرف دشمن در آمده بود، آزاد گردید و عناصری از گردان،شب را در پاسگاه شلمچه مستقر شدند، روزچهارم مهرماه نیروهای عراقی بیش از دویست دستگاه تانک را در مرز خرمشهر آماده ورود به شهر و اشغال آن نمودهاند در حالیکه توان خودی فقط حدود دویست نفر مجهز به سلاح سبک است، رزمندگان اسلام برای جلوگیری از ورود نیروهای دشمن، پل نو در محور شلمچه را منهدم کردند بمباران شدید شهر ادامه دارد اما نیروهای عراقی تمایلی به ورود به این مناطق،که دارای تعداد بیشماری سنگرهای ساخته شده و آماده مقاومت جانانه هستند،ندارند.
روز هشتم مهرماه 59نیروهای عراقی حمله شدیدی را با آتش سنگین توپخانه خود در خرمشهر آغاز و به شدت پادگان دژ را با آتش توپخانه کوبیده و محاصره مینمایند، تکاوران دریایی برای مقابله اقدام مینمایند و از پایگاه ششم شکاری درخواست پشتیبانی هوایی مینمایند، در این روز تعدادی از تکاوران دلاور نیروی دریایی به شهادت میرسند و ناوبان دوم تکاور محمدرضا مرادی که همیشه پیشاپیش و در نوک حمله قرار میگرفت،مورد اصابت تیر مستقیم گلوله تانک قرار میگیرد و جلوی چشمان متعجب و بهتزده همرزمانش سر از بدنش جدا و به دوردست پرتاب میشود و
میبینند که جسم بیسرش چند قدم به جلو برمیدارد و سپس نقش بر زمین میشود.این حادثه تکان دهنده و دلخراش عزم هم رزمانش را برای گرفتن انتقام از دشمن قویتر مینماید.
وعده فتح 3 روزه خرمشهر به کابوسی برای دشمن تبدیل میشود و راهبرد فتح یک هفتهای ایران در همان خرمشهر عقیم میماند.ایثار و از خودگذشتگی تکاوران دریایی در جنگ شهری خرمشهر، نبرد در این شهر مقاوم را به حماسهای وصف ناپذیر بدل نموده بود،جنگی نا برابر، دویست دستگاه تانک در برابر دویست نفر، کوچه پس کوچهها و خیابانهای خرمشهر دلاوریهای تکاوران دریایی را از یاد نخواهد برد، درود میفرستیم به همه شهدای حماسه 34 روزه در خرمشهر و یاد میکنیم از تکاوران شهیدمان ناوی التفات زینال زاده،ناو استوار دوم تکاور محمدرضا سلیمانی دشت بیاض،ناو استوار یوسف ضیا شالدری و ناخدایکم محمود زارع یزدان که در نبرد پیاده با تانک هرگز عقب نشینی ننموده وهمگی به شهادت میرسند.
نمیتوانم از خاطرات مقاومت دلیرانه تکاوران دریایی خود را جدا نمایم واز درگیری در گمرک خرمشهر و شهادت تکاوران نگویم ناخدا صمدی که فرمانده تکاوران گردان یکم است در حالیکه اشک میریزد و بغضآلود است میگوید"ترکش به کمر یکی از افرادم خورد، کمرش را قطع کرده بود و شدیدا خونریزی داشت دستمو انداختم زیر کمرش،خواستم اونو بلند کنم دیدم قابل بلندکردن نیست و بدن از هم جدا میشه، همینطور که در بغل من بود شهید شد. یا چگونه میتوانم از ناوبان سوم غواص تکاور محمد مختاری گرچگانی نگویم که از اینکه به عقب برود و استراحت کند امتناع میورزید و داوطلبانه برای رساندن مهمات با وانت به آن طرف پل خرمشهر اقدام و در حالی که عراقیها به شدت پل را زیر آتش گرفته بودند گلولهای به پیشانی وی اصابت و بعد عراقیها وانت پر از مهمات را به گلوله میبندند و اونو منفجر میکنند و از پیکر او چیزی هیچی به جا نمیماند."
* حماسه مقاومت در کوی ذوالفقاری آبادان
حماسه مقاومت آبادان در کوی ذوالفقاری در بحث محاصره خرمشهر و آبادان راهآبی برای تردد پیشرو بود و از همین راهآبی بود که مهمات منتقل میشد و مهاجرین نیز از طریق آب به آبادان تردد داشتند. در سال 1360حصر آبادان رفتهرفته کامل میشد و در آستانه سقوط بود و آنجا و در آن شرایط نیروی دریایی میدانداری میکرد، نیروی دریایی با هواناوها و بالگردهای آر اچ به بندر امام، آبادان، بهمن شیر، نیروهای تازه نفس، مهمات و غذا میرساند. هرچه نیرو از جنوب به آبادان منتقل میشد، نیروی دریایی آنها را جمعآوری و در بندر امام پیاده میکرد. همه اینها توسط یگانهای نیروی دریایی صورت میگرفت، با توجه به قابلیت هواناوها، تخلیه خانوادهها، انتقال مجروحین، رساندن آذوقه و مهمات و نیروهای تازه نفس بیوقفه توسط هواناوهای نیروی دریایی انجام میشد.
عراق که مقاومت دلیرانه مدافعین جزیره آبادان را متشکل از یگانهای تکاور دریایی و نیروهای مردمی شکست ناپذیر میدید، با پیشروی به سمت شرق، جاده آبادان - ماهشهر را قطع و بهمنظور محاصره آبادان به طرف جنوب پیشروی نمود، دشمن پس از دسترسی به رودخانه بهمنشیر در شمال شرقی آبادان مستقر گردید و با تصرف سرپل درکرانهجنوبی بهمنشیر در منطقه ذوالفقاریه قصد تکمیل محاصره آبادان را داشت که با مقاومت دلیرانه تیپ تازه نفس قوچان از لشکر77پیروز خراسان و گردان یکم تکاوران دریایی و نیروهای مردمی مواجه گردید. مدافعین قهرمان آبادان در این عملیات پس از انهدام نیروهای مستقر در سرپل و انهدام قطعات پل در حال احداث، تانک و نفربرهای متجاوز، ضمن پاکسازی کرانههای جنوبی رودخانه بهمنشیر، دشمن در حال عقبنشینی را تا جنوب جاده آبادان ماهشهر و منطقه میدانتیر تعقیب و تلفات و ضایعات سنگینی را به آنان وارد آوردند. در عملیات کوی ذوالفقاریه و نخلستان ابوعبادی تعداد 820 نفر از نیروهای دشمن کشته، 130 نفر اسیر و مقادیر قابل توجهی تجهیزات مهندسی، خودرو، تانک، نفربر، و سلاحهای سبک و سنگین به غنیمت گرفته شد و دشمن با پذیرش شکست به شمالشرقی آبادان، عقبنشینی و مجبور به پدافند گردید. این عملیات در تاریخ جنگ تحمیلی به واسطه اینکه روند تهاجمی دشمن متجاوز را به یک روند تدافعی تغییر داد، یک نقطه عطف مهم محسوب میگردد. حضور افتخارآمیز در صحنههای عملیات دریایی و تامین منافع کشور در قلمرو دریایی، خلق حماسههای یگانهای زبده تکاوران و تفنگداران دریایی در دفاع از تمامیت ارضی کشور در این منطقه و به صحنه آوردن بالگردها و هواناوهای یگان هوادریا در پشتیبانی عمومی آبادان در دوران محاصره، نقش مهمی را در دفاع از این بخش از سرزمین مقدس میهن عزیزمان ایفا نمود. گروههای رزمی تکاوران و تفنگداران دریایی با استقرار در بخش شرقی خرمشهر، جزیره مینو، منطقه دیری فارم تا دهانه اروندرود، عملیات پدافند به صورت نقاط اتکا را تا عملیات بیتالمقدس و آزادسازی خرمشهر اجرا نمودند و همگام با سایر رزمندگان در آزادسازی خرمشهر قهرمان که در اوایل جنگ، مظلومانه آن را ترک کرده بودند شرکت داشتند.

منبع: روزنامه جمهوری

نظر شما
پربیننده ها