امیر قطر:

ایران کشور بسیار مهمی است/ کشورهای عربی با تهران وارد گفتگو شوند

امیر قطر، ایران را کشور بسیار مهمی برای کشور خود دانست و از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواست که با تهران وارد گفتگو شوند.
کد خبر: ۵۴۵۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴ - 15September 2022

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در گفت‌وگو با مجله فرانسوی «لو پوان» ایران را کشور بسیار مهمی دانست و از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواست با تهران وارد گفتگو شوند.

امیر قطر تاکید کرد که ایران برای ما کشور مهمی است. ما روابط تاریخی با یکدیگر داریم و فراتر از آن، در میدان گازی اصلی ای که ما با ایران داریم، شریک هستیم.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی اضافه کرد: ما تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران را به گفتگو تشویق می‌کنیم. طبیعتاً اختلافاتی نیز وجود دارد؛ اما ما باید بدون مداخله خارجی، بنشینیم و درباره این اختلافات به صورت مستقیم با یکدیگر گفتگو کنیم.

امیر قطر در ادامه اظهارات خود به اعمال تحریم علیه روسیه پرداخت و گفت: حتماً باید در خصوص انواع تحریم‌هایی که شرایط را برای تمام جهان پیچیده می‌کند، احتیاط کرد و امروز می‌توان شاهد مشکلاتی بود که کمبود انرژی برای اروپا به وجود آورده است، بنابراین باید برای جنگ اوکراین راهکاری یافت یا آن را متوقف کرد.

وی ادامه داد: با اینکه قطر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز در جهان به شمار می‌آید و به اروپا در سال های آینده گاز صادر خواهد کرد؛ اما این گاز نمی‌تواند جایگزینی برای گاز روسیه باشد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با اشاره به چند موضوع محوری در امور سیاسی جهانی و روابط بین‌المللی قطر، گفت که نمی‌خواهد دنیای دوقطبی بین دو قدرت را ببیند و این وضعیت خطرناک است. او تاکید کرد که معتقد نیست که وضعیت اکنون این گونه باشد.

امیر قطر در ادامه این گفتگو درباره روابط با رژیم صهیونیستی گفت: هر کشوری این حق را دارد که با کشوری که می‌خواهد، ارتباط برقرار کند؛ اما عادی‌سازی روابط با تل آویو چیست؟ آیا واقعاً می‌توان گفت که شرایط عادی است؟ نه، آنها همچنان یک سرزمین عربی را تحت اشغال خود دارند و آوارگان از هفتاد سال گذشته تاکنون به خانه‌هایشان بر نگشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به برقراری روابط با دمشق، بر لزوم اجرای «یک فرایند مسالمت‌آمیز» برای حل وفصل اختلافات در سوریه تأکید کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار