رزمنده دوران دفاع مقدس:

ولایت‌پذیری ویژگی بارز رزمندگان دوران دفاع مقدس بود

«فهلی» گفت: یکی از ویژگی‌های بارز رزمندگان دوران دفاع مقدس ولایت پذیری آن‌ها بود، این ویژگی هم تکلیف آن‌ها را مشخص می‌کرد و هم به آن‌ها آرامش می‌داد.
کد خبر: ۵۴۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۱ - 30September 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی فرمودند: «دفاع مقدس همچون گنج است و باید ناگفته‌های آن استخراج و برای همگان تبیین شود»، به همین منظور و با توجه به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس با «ابراهیم فهلی» از رزمندگان دوران دفاع مقدس، مصاحبه‌ای صورت گرفت که در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: در دوران دفاع مقدس در چه عملیات‌هایی شرکت داشتید؟   

بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه ایثارگری در عملیات های والفجر ۲ حاج عمران، عملیات فاو و عملیات کربلا پنج و منطقه پدافندی ماووت عراق و دوره دو ماهه اردوگاه شهید محرمی اهواز که دوره ویژه انسان‌سازی بود، توفیق حضور داشته‌ام و بعد از دفاع مقدس به لطف الهی بر همان مسیر و مدار دفاع مقدس در زمینه تحصیل و تدریس مشغول هستم.

دفاع‌پرس: شرایط دوران دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دوران دفاع مقدس یکی از دوران نورانی تاریخ کشور بود، از یک طرف تمام دنیا با همه توان خود در برابر نظام نوپای انقلاب اسلامی قرار داشت و از سوی دیگر مردم و خصوصا جوانانی بودند که با رهبری امام خمینی (ره) آماده بودند تا همه زندگی خود را فدا کنند تا جمهوری اسلامی پا بر جا بماند.

این یک واقعیت است که قوای نظامی ما با دستان خالی هم با ضد انقلاب‌ها در داخل کشور و هم با دشمن بعثی می‌جنگیدند. تنها اتکای رزمندگان ما به خدا توسل به اهل بیت (ع) و رهبری امام خمینی (ره) بود. بسیجیان مدلی از مدیریت جهادی را به میدان آوردند که امروز جامعه ما به شدت نیازمند آن است.

ولایت‌پذیری ویژگی بارز رزمندگان دوران دفاع مقدس بود

دفاع‌پرس: مشخصه بارز رزمندگان در دوران دفاع مقدس را تشریح کنید؟

تکلیف مداری، اخلاق محوری، از خود گذشتگی، خستگی ناپذیری و وارستگی از مشخصه‌های بارز رمندگان در دوران دفاع مقدس بود. خاطرم هست در مراحل آخر عملیات کربلای پنج، یک شب لشکر انصارالحسین (ع) خط را شکسته بود، ولی دو طرف نتوانستد موفق بشوند، کانال پر بود از جنازه عراقی‌ها و شهدای ما، در سمت راست کانال تنها چند نوجوان بود و بنده هم توفیق داشتم در کنار آنها باشم، این چند نوجوان تا صبح خط را نگه داشتند.

دفاع پرس: آیا هنوز هم همان روحیه ایثار و شهادت دوران دفاع مقدس در بین مردم رواج دارد؟

با نگاهی به گذشته و اکنون می‌توان پذیرفت که عده‌ای از ما نتوانستیم بعد از دفاع مقدس در مقابل دنیاطلبی و قدرت دوام بیاوریم، ولی این تعداد آنقدر زیاد نیست که مبنا قرار گیرد، امروز هم نگه دارنده و تداوم بخش راه و رسم استقلال و امنیت کشور همان روحیه جهادی و جمع کثیری از آن افراد هستند. هم اکنون هزاران ایثارگر با روحیه جهادی جانشان شب و روز در تلاش هستند تا ما در آرامش زندگی کنیم.

در مسأله کرونا نسل بعد از دفاع مقدس حماسه آفریدند و با نثار جان خود آرامش را به جامعه هدیه کردند و یا مدافعان حرم به فرماندهی شهید سلیمانی در مقابل جبهه کفر ایستادند و فتنه داعش را از جهان کوتاه کردند.  

ولایت‌پذیری ویژگی بارز رزمندگان دوران دفاع مقدس بود 

دفاع‌پرس: تکلیف امروز جوانان ما را چه می‌دانید؟

تکلیف امروز ما جهاد تبیین است، الگوی ما سیره عملی شهدا و وظیفه ما انتقال ارزش‌های دفاع مقدس است. درس‌های بسیاری از شهدا برای امروز ما وجود دارد که باید نوع بیان آن حقایق را پیدا کرد. حضور فعال در فضای رسانه‌ای و خصوصا فضای مجازی و بهترین فرصت برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس است.

ولایت‌پذیری ویژگی بارز رزمندگان دوران دفاع مقدس بود

دفاع‌پرس: آیا مدیران با الگو گرفتن از دوران دفاع مقدس می‌توانند مشکلات جامعه را حل کنند؟

بعد از دوران دفاع مقدس مدیران جامعه ما نتوانستد از الگوی دفاع مقدس بهره ببرند، متاسفانه برخی از مدیران از تفکر جهادی دفاع مقدس فاصله گرفتند و شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی در حوزه‌های مختلف ایجاد شد.

هر کجا روحیه جهادی حاکم بود پیشرفت‌های قابل دفاع و بی‌نظیری داشتیم، مثلا در حوزه‌های علمی مانند نانو، پزشکی و سازه‌های بزرگ کارهای بزرگی حاصل شده است همچنین در حوزه‌های دفاعی و صنعت هسته‌ای افتخارات بسیاری حاصل شده است. در برابر دنیای استکبار نیز به بازدارندگی رسیده‌ایم؛ پس علاج مشکلات امروز ما در عرصه‌های مختلف بازگشت به آموزه‌های دفاع مقدس است.

دفاع‌پرس: راز و رمز عمل موفق و ماندگاری رزمندگان دفاع مقدس را در چه می‌دانید؟

یکی از ویژگی‌های بارز رزمندگان در دفاع مقدس ولایت پذیری آنها بود، این ویژگی هم تکلیف آنها را مشخص می‌کرد و هم به آن‌ها آرامش می‌داد. امروز نیز صلاح دین و دنیای ما عمل به معیار شهدا است. اکنون هم نیاز اساسی کشور و صلاح ما در تبعیت از ولایت فقیه است.

ولایت‌پذیری ویژگی بارز رزمندگان دوران دفاع مقدس بود

دفاع‌پرس: وظیفه مسئولین در مقابل ایثارگران دوران دفاع مقدس چیست؟

متولیان امر و مسئولین ذیربط جمله معروف امام که فرمودند: «نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند» را به خاطر داشته باشند.

قانون‌گذار قوانین خوبی را در حمایت و قدردانی از ایثارگران تصویب کرده است، ولی در مرحله عمل متاسفانه بخش زیادی از این قوانین در نهایت با رای دیوان عدالت اداری اجرا می‌شود. لذا باید این واقعیت‌های پس از جنگ توسط مسئولین دیده و پذیرفته شود.

مطلب دیگر این است که در رابطه با عدالت در رفتار با ایثارگران نظام اداری و دولت ما دچار مشکل است، بخشی از ایثارگران با استفاده از قوانین مصوبات خدماتی را در حوزه آموزش، استخدام، مزایای مادی دریافت می‌کنند ولی گروهی هم وجود دارند که دستشان از همه جا کوتاه است و فشار اقتصادی را تحمل می‌کنند و کمتر از مزایای موجود استفاده می‌کنند، البته قوانینی هم برای گروهی از این افراد وجود دارد ولی بخش زیادی از این عزیزان از خدمات متناسب با گروه‌های دیگر بی‌بهره هستند که لازم است در این رابطه نیز عدالت در توزیع خدمات رعایت شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار