شکوه پیاده‌روی «جاماندگان اربعین حسینی» در سراسر کشور

مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با عنوان «جاماندگان اربعین حسینی» در تهران و سایر شهرستان‌های ایران اسلامی از صبح امروز در حال برگزاری است.
کد خبر: ۵۴۵۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱ - 17September 2022

شکوه پیاده‌روی «جاماندگان اربعین حسینی» در سراسر کشور

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پیاده‌روی جاماندگان و عزاداران اربعین حسینی در شهر تهران امسال با عنوان «لشکر حسین (ع)» از ساعت ۷ صبح امروز همزمان با اربعین حسینی از میدان آیینی «امام حسین (ع)» آغاز شده و عاشقان «امام حسین (ع)» این مسیر را به سمت «حرم عبدالعظیم حسنی (ع)» تا ساعت ۱۸ ادامه خواهند داد.

امسال نیز به مانند سال‌های گذشته پیاده‌روی جاماندگان اَربعین حسینی در سراسر کشور با شور فراوان در حال برگزاری است، این مراسم با قرائت قرآن و زیارت اربعین همچنین مداحی در میدان آیینی امام حسین (ع) و پذیرایی صبحانه از زائران از ساعت ۶:۳۰ در این میدان آغاز شده است.

این مراسم که به عنوان نمادی از اتحاد مسلمین جهان از آن یاد می‌کنند همواره در روز اَربعین حسینی در میان جاماندگان قافله پیاده روی اَربعین برگزار می‌شود؛ و در طی دو سال گذشته که عاشقان مسیر عشق نتوانستند در آستانه اَربعین به این سفر معنوی بروند با دل‌های شکسته پا به خیابان گذاشته و برای اربعین سید و سالار شهیدان بر سر و سینه می‌زنند.

جاماندگان اربعین حسینی امسال با صلابت خاصی در مراسم شرکت کرده اند، حضور جمعیتی با این وسعت در خیابان‌های تهران تداعی کننده پیاده روی اربعین در مسیر نجف تا کربلا است، حضور خروشان مردمی که با عشق ارادت قلبی خود پا در مسیر عشق می‌گذارند قابل توصیف نیست، زنان و کودکان پیر و جوان هر کدام با تمام ارادت خود قدم به قدم ذکرگویان به سمت «حرم عبدالعظیم حسنی (ع)» می‌روند.

از نکات جالب توجه در مراسم جاماندگان اربعینی می‌توان به برپایی موکب‌های پذیرایی و استراحت اشاره کرد. این موکب‌ها به رسم «طریق الحسین (ع)» در تهران نیز دایر شده است. فارغ از این موکب‌ها مردم در طول مسیر به صورت خودجوش با بسته‌های بهداشتی خوراکی و یا ماسک و مواد ضد عفونی کننده از جاماندگان اربعینی پذیرایی می‌کنند.

در مسیر پیاده‌روی اربعین حدود ۲۲ نقطه در نظر گرفته شده که در آن موکب‌ها برپا خواهند شد که از این تعداد ۴ موکب بخش پذیرایی هستند، همچنین یک غرفه کودک با برنامه‌های متنوع میزبان کودکان است. غرفه استراحت بانوان و غرفه مادر و کودک نیز در این بین برپا شده است که آماده پذیرایی از زائران مادر و کودک است.

موکبی با عنوان پویش «سلام یا مهدی (عج)» مستقر در مسیر برگزاری پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در نظر گرفته شده که مختص کودکان بوده و با ارائه ابزار در اختیار کودکان به آنان اجازه می‌دهد تا به ساخت سربند بپردازند این مهم با همکاری و همیاری فرهنگسرای امید پایه گذاری شده است.

تعداد ۱۰ هزار سربند با شعار «أنا من حسین» و دو هزار پرچم در میدان «امام حسین (ع)» و همچنین مسیر پیاده روی توزیع می‌شود.

در ۸ نقطه از مسیر پیاده روی اربعین چایخانه رضوی جهت توزیع متبرکات رضوی برای پذیرایی از زائران برپا خواهد شد همچنین در مسیر راهپیمایی موکب‌هایی از کشور افغانستان، پاکستان و عراق نیز حضور دارند، با نهادهایی، چون آموزش و پرورش همچنین امور مساجد انجام شده تا مساجدی که در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی قرار دارند و برای ارائه خدمات باز بوده و امکاناتی را در اختیار زائران قرار می‌دهند همچنین مراسم ویژه‌ای در انتهای مسیر و در حرم حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» برپا خواهد شد که در بازه‌های زمانی مختلف تا پیش از نماز مغرب به صورت مستمر اجرا می‌شود.

شهرداری تلاش کرده تا با هماهنگی و همکاری اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو شرایط برای حمل و نقل زائران و کسانی که در مسیر خسته شده اند را انجام دهد همچنین ون‌هایی برای جابجایی زائران در نظر گرفته شده که در فواصل مختلف به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

حرم رضوی، اما شاهد حضور عاشقان «سیدالشهدا (ع)» و «اهل بیت (ع)» ایشان با رعایت اصول بهداشتی است، مردم در مراسم جاماندگان حسینی در حرم مطهر «امام رضا (ع)» در اکثریت صحن‌های رضوی حضور دارند.

این مراسم پرشور نه تنها در تهران بلکه در سایر شهر‌های ایران اسلامی نیز از ساعات اولیه روز آغاز شده است. پیاده‌روی جاماندگان اَربعین حسینی در استان بوشهر نیز از میدان‌های اصلی شهر به سوی گلزار شهدا برگزار می‌شود.

شهر زاهدان نیز شاهد حضور مردم در مراسم «جاماندگان اَربعین حسینی» است. همزمان با اَربعین حسینی مراسم دسته روی، سینه زنی و عزاداری در مساجد مختلف استان سیستان و بلوچستان در ماتم و سوگ سرور و سالار شهیدان «امام حسین (ع)» برگزار می‌شود.

یزد، اراک، اصفهان، شیراز، پل دختر، همدان و سایر شهر‌های ایران اسلامی نیز در روز اَربعین حسینی شاهد برگزاری پرشور تجمع جاماندگان اَربعین است. حضوری که از صبحگاه آغاز شده و در تمامی شهر‌های مختلف کشور همچنان ادامه دارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها