نقش خرابکارانه آمریکا در بحران سیاسی بین ایران و آلبانی

منافقین که مسئول ترور ۱۷ هزار ایرانی‌ هستند با حمایت آمریکا در آلبانی مستقر و در چندین کشور اروپایی نیز حضور دارند؛ موضوعی که روابط تهران با کشور‌های میزبان را خدشه دار کرده‌ است.
کد خبر: ۵۴۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹ - 19September 2022

آمریکا چه نقشی در بحران سیاسی بین ایران و آلبانی دارد؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه شبکه «الجزیره» در گزارشی به نقش و تأثیر آمریکا در تشدید تنش‌ها بین ایران و آلبانی پرداخت و در این میان به مهم‌ترین دلیل آن یعنی حمایت آمریکا از گروهک تروریستی منافقین اشاره کرد. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش را می‌خوانیم.

دولت آلبانی با متهم کردن ایران به حمله سایبری، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع و دیپلمات‌های ایران را از کشور خود بیرون کرد؛ رفتاری که با حمایت ایالات متحده همراه بود و آمریکا از این کشور حوزه بالکان دفاع کرد.

در حالی که مقامات ایران به آلبانی و نیز به سازمان ملل گفتند که در این زمینه هیچ نقشی ندارند. روابط ایران و آلبانی از مدت‌ها پیش از این جهت تیره شده که این کشور میزبان گروهی تروریستی است؛ بنابراین ازسرگیری مناسبات و روابط دیپلماتیک میان تهران - تیرانا دست کم در آینده نزدیک دور از ذهن به نظر می‌رسد. در این میان، تهران واشنگتن را به آتش افروزی و دامن زدن به تنش‌ها متهم می‌کند.

چگونه حملات سایبری، آلبانی را تحت تأثیر قرار داد؟

حملات سایبری که خدمات دیجیتال و وب سایت‌های دولتی آلبانی را موقتاً از کار انداخت، میانه ماه جولای انجام گرفت. در این میان «ادی راما» نخست وزیر آلبانی اوایل این ماه مدعی شد، کشور‌های اروپای شرقی به شواهد متقن و مستدلی دست یافته اند که نشان می‌دهد این حملات از سوی چهار گروه سازماندهی شده از سوی ایران انجام گرفته است. از این رو، دولت آلبانی ۲۴ ساعت به دیپلمات‌ها و نیرو‌های امنیتی ایران در تیرانا مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

حمایت سریع و تمام قد آمریکا از آلبانی

دولت آمریکا بلافاصله هم در مواضع اعلانی و هم اعمالی خود، از این اقدام آلبانی به عنوان متحد ناتو دفاع کرد. واشنگتن همزمان با محکومیت این حمله سایبری، وزارت اطلاعات ایران و «اسماعیل خطیب» وزیر این وزارتخانه را تحریم کرد.

البته تحریم‌های آمریکا علیه خطیب و وزارت اطلاعات از این جهت نمادین هستند که وی و وزارتخانه تحت امر او دارایی در ایالات متحده ندارند که بلوکه شود. افزون بر آن، آن‌ها هیچ گونه مراوده و تجارت مستقیم با شهروندان آمریکایی ندارند. ضمن اینکه پیشتر نیز هر دو با بهانه‌های مختلف در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.

یک روز قبل از تحریم‌های فوق الذکر، آمریکا چندین شرکت را به اتهام تولید و انتقال پهپاد‌های ایرانی به روسیه در فهرست تحریم‌های خود گنجاند چرا که واشنگتن ادعا می‌کند این پهپاد‌ها در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این در حالی است که تهران و واشنگتن از آوریل ۲۰۲۱ برای بازگرداندن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خود که در سال ۲۰۱۸ توسط ایالات متحده کنار گذاشته و با اعمال تحریم‌های فراگیر همراه شد، تلاش می‌کنند.

واکنش ایران چه بود؟

مقامات ایران هر کدام به نوبه خود در قبال ادعا‌های آلبانی و آمریکا موضع گیری کردند. نماینده ایران در سازمان ملل و وزارت خارجه جمهوری اسلامی، ادعا‌های آن‌ها را «بی اساس» دانستند و دست داشتن تهران در این حمله سایبری را تهمت و دروغ خواندند.

سفارت ایران در نامه‌ای به سفارت آلبانی و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد پلیس آلبانی به زور وارد سفارت ایران در تیرانا شد، اقدامی که تهران آن را ناقض قوانین بین‌المللی و روابط کنسولی دانست. وزارت امور خارجه ایران روز شنبه یک گام فراتر رفت و تاکید کرد که آلبانی قربانی سناریوی طراحی شده توسط واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران، شده است.

به گفته وزارت امور خارجه ایران، آمریکا از یک گروه تروریستی حمایت و از آن‌ها استفاده ابزاری می‌کند که همواره به اقدامات تروریستی، حملات سایبری و جنگ روانی علیه دولت و ملت ایران مبادرت می‌ورزند.

گروه تروریستی مورد اشاره ایران کیست؟

گروه تروریست مورد حمایت آمریکا، گروهی موسوم به «مجاهدین خلق» (منافقین) هستند که تهران آن‌ها را سازمانی تروریستی می‌خواند چرا که در دهه ۱۹۸۰ طی جنگ ایران و عراق، یک سلسله از بمب گذاری‌ها، ترور‌ها و حملات مسلحانه را در خاک ایران انجام داده اند.

مجاهدین خلق مسئول مرگ ۱۷ هزار ایرانی عمدتاً زن و کودک هستند. این گروه با حمایت و هماهنگی آمریکا، اگرچه در آلبانی مستقر است، اما در چندین کشور اروپایی دیگر نیز حضور دارند؛ موضوعی که باعث شده است، سال‌ها روابط ایران و کشور‌های میزبان مخدوش شود.

اگرچه آمریکا و اتحادیه اروپا پیشتر گروه منافقین را در فهرست گروه‌های تروریستی گنجانده بودند، اما بیش از یک دهه است که این گروه تروریستی را از لیست مزبور خارج کرده اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار