سرلشکر باقری در مراسم تجلیل و تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت:

استفاده از گنج دفاع مقدس در راه اعتلای امنیت کشور/ فتح خرمشهرها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و جوانان محقق می‌شود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نگاه به درون و داشته‌های ملی، اتکای به جوانان و برنامه‌ریزی بر اساس ابتکارات برخاسته از دانش و درک صحیح و عمل مجاهدانه با روحیات دوران نورانی دفاع مقدس، تنها راه حل مشکلات کشور و فتح خرمشهر‌های دیگر خواهد بود.
کد خبر: ۵۴۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹ - 21September 2022

استفاده از گنج دفاع مقدس در راه اعتلای امنیت کشور/ فتح خرمشهرها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و جوانان محقق می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «سومین آیین تجلیل و تکریم سراسری یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت» امروز (چهارشنبه) با حضور جمعی از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا در محضر حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی گزارشی در حوزه‌های حفظ آثار، نشر و ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت را به محضر فرمانده معظم کل قوا ارائه کرد که مشروح آن در ادامه آمده است؛ 

«بسم الله الرحمن الرحیم

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضى نحبه و منهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلا

با عرض سلام به پیشگاه قطب عالم امکان، منجی عالم بشریت، حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنافداه) و درود و صلوات به روح مطهر و ملکوتی حضرت امام راحل، بنیانگذار انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوای دفاع مقدس، ارواح مطهر شهیدان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، امنیت و مرز‌ها و سلامت، و عرض تسلیت به مناسبت ایام ارتحال نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا (ع)

عزیزانی که امروز توفیق شرفیابی به محضر حضرتعالی پیدا کرده‌اند، جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت شامل فرماندهان، رزمندگان، جهادگران، خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان، آزادگان، روحانیون، بانوان، اقوام، اقشار، مداحان، پزشکان، پرستاران، شاعران، نویسندگان، سینماگران و دیگر اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر در سطح ملی می‌باشند که به نمایندگی از پیشکسوتان جهاد و مقاومت سراسر کشور در این جمع حضور دارند. همچنین تعداد کثیری از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و دیگر مراکز لشکری و کشوری که به صورت تصویری در ارتباط هستند.

موجب افتخار است که در گام دوم انقلاب اسلامی و در آستانه چهل و دومین سالگرد حماسه ایستادگی، مقاومت و پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس که تضمین کننده حیثیت، هویت، امنیت، عزت و شکوه ملت بزرگ ایران و مقوم ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی است، با هدف تجلیل و تکریم افتخار آفرینان و حماسه سازان جهاد و شهادت، بهره گیری از ذخیره‌ی ارزشمند و معنوی دفاع مقدس و معرفی سبک زندگی نورانی رزمندگان اسلام و شهدای عظیم الشان، سومین آیین تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت را با استعانت از درگاه الهی و در محضر حضرتعالی برگزار کنیم.

نگاه به دفاع مقدس پس از ۴ دهه نشان می‌دهد، جنگ بزرگ تحمیل شده به ملت ستمدیده‌ی ایران که با انقلاب اسلامی خود، به تازگی کشور را از چنگال رژیم وابسته و حکومت سیاه گذشته آزاد نموده بود، با الطاف خداوند و به برکت رهبری امام راحل و خون شهیدان و تلاش ایثارگران و ملت بزرگ ایران و به رغم خواست و اراده‌ی دشمنان برای شکست حکومت نوپا و ملت انقلابی، به گنجینه‌ی بزرگ و سرمایه‌ای ماندگار برای تداوم تلاش، پیشرفت و عزت و سربلندی کشور تبدیل گردید. چه بسیار بن بست‌ها و سختی‌های طاقت فرسا در دوران دفاع مقدس که با اتکا به قدرت الهی و ابتکار و خلاقیت و تلاش و مجاهدت خالصانه به پیروزی‌های شیرین تبدیل گردید. شاید یکی از مهمترین آن‌ها تبدیل بن بست شکست و عقب نشینی و ناامیدی ماه‌های اول جنگ با تغییر راهبرد نبرد کلاسیک مبتنی بر ابزار، به نبرد انقلابی مبتنی بر ابتکار بومی و رزمندگان مجاهد انقلابی و البته استفاده‌ی بهینه از ابزار نظامی و تبدیل فاصله‌ی میان ارتش و سپاه به وحدت و هم افزایی، به عملیات‌های پیروز ثامن الائمه (ع)، طریق القدس، فتح المبین و نهایتا آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس باشد و نمونه‌های دیگر نیز بسیارند.

لازم به تأکید است که از صمیم جان اعتقاد داریم امروز نیز نگاه به درون و داشته‌های ملی، اتکا به سرمایه‌ی عظیم جوانان دانشمند و انقلابی کشور و طراحی و برنامه ریزی آینده‌ی کشور بر اساس ابتکارات برخاسته از دانش و درک صحیح و عمل مجاهدانه با روحیات آن دوران نورانی قطعا تنها مسیر راهگشای حل مشکلات کنونی و آینده‌ی کشور و فتح خرمشهر‌های دیگر نیز خواهد بود.

ما حسب تاکید آن رهبر و فرمانده‌ی عزیز، انتظار و خواست ملت بزرگ ایران و تکلیف شرعی و ملی، حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و زنده نگه داشتن معارف آن دوران پر افتخار و بهره گیری از تجارب ارزشمند آن را وظیفه‌ی دینی و ملی می‌دانیم و در پاسداری از کیان ایران اسلامی، عزت، کرامت و سربلندی ملت ایران از هیچ کوششی تا پای جان دریغ نخواهیم کرد.

ما خود را موظف می‌دانیم که با همراهی تمامی دلسوزان انقلاب اسلامی بویژه پیشکسوتان جهاد و شهادت، فرهیختگان و اندیشمندان و جوانان غیرتمند این سرزمین، «گنج دفاع مقدس» که ثروتی بی پایان، هویت بخش و الهام آفرین است را در راه اعتلای بازدارندگی، عزت، امنیت، استقلال، آزادی، سلامت، آسایش و آرامش ملت بزرگ ایران بکار بگیریم و از هرگونه دروغ، اغراق، تحریف و انحراف مصون داشته و اجازه ندهیم آن دوران پر افتخار، عزت آفرین و انسان ساز به فراموشی سپرده شود.
اجازه می‌خواهم تا گزارش مختصری در حوزه‌های حفظ آثار، نشر و ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت را به محضرتان تقدیم نمایم؛

۱. ۴۷۷ ستاد مجازی، تحت عنوان «ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت» در دستگاه‌ها و سازمان‌های کشوری، لشکری، استانی و شهرستانی و توسعه آن به بخش‌ها و روستا‌های سراسر کشور برای راهبری و هماهنگی فعالیت‌های مرتبط با مناسبت‌ها و برنامه‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت ایجاد شده که در طول سال فعالیت دارند؛ در این خصوص پیش بینی و تعیین ۴۰ مناسبت و موضوع مهم و ملی به عنوان مناسبت‌های محوری دفاع مقدس برای سال ۱۴۰۱ و سامانه یکپارچه و بی درنگ برای ثبت برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با دفاع مقدس در ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس در سراسر کشور، طراحی و ایجاد گردیده است.

۲. سیاستگذاری و هماهنگی‌های کلان مرتبط با ترویج، نشر و تبیین ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت توسط هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با مسئولیت رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و با حضور فرماندهان نیرو‌های مسلح، وزرا و روسای دستگاه‌های کشوری و عمومی بصورت مرتب انجام شده که بحمدالله تاکنون ۲۰ آیین نامه کلان و اصلی، تصویب و در روزنامه رسمی کشور چاپ و به کلیه دستگاه‌ها ابلاغ گردیده و در حال اجرا و نظارت است. همچنین شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها با مسئولیت استانداران و با حضور نمایندگان، ولی فقیه و مسئولین کشوری و لشکری و در شهرستان‌ها با مسئولیت فرمانداران، هماهنگی و همکاری‌های فی مابین را بر عهده دارند که بصورت منظم و موثر برگزار می‌شود.

٣. حضور فعال و موثر در شورای اجتماعی کشور، شورای فرهنگ عمومی، شورایعالی جوانان و شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، و بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شورا‌های مذکور در جهت تحکیم و تقویت ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت هدف گذاری و مورد اقدام واقع شده است.

۴. تعامل و همکاری نزدیک مسئولان دولتی، شورا‌های شهر و شهرداری‌های سراسر کشور برای بهره گیری از امکانات و توانمندی‌های موجود در جهت ساخت مراکز فرهنگی و موزه ها، یادمان‌های مناطق عملیاتی و شهدای گمنام دفاع مقدس، تهیه دانشنامه‌های دفاع مقدس ملی و استانی، کنگره‌های بزرگداشت شهدا در استان‌ها و شهرستان ها، همچنین بزرگداشت مناسبت‌های ملی و استانی با هدف ترویج، تبلیغ و تبیین دفاع مقدس و مقاومت به طور فعال جریان دارد.

۵. حضور فعال در عرصه فضای مجازی با تولید و انتشار محتوا و همچنین تقویت و پشتیبانی موسسات مردم نهاد فعال در این عرصه و برگزاری جشنواره ملی تجلیل از فعالان فضای مجازی دفاع مقدس برای تشویق و حمایت از فعالان و علاقمندن بویژه جوانان و نوجوانان به تولید و انتشار محتوا‌های مناسب مرتبط با دفاع مقدس و مقاومت مورد توجه، هماهنگی و اقدام است.

۶. ایجاد و راه اندازی سامانه جامع مجازی اسناد دفاع مقدس اعم از اسناد مکتوب و غیر مکتوب و ساماندهی ۳۸ میلیون سند دفاع مقدس به منظور تسهیل دسترسی پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان داخل و خارج از کشور از جمله اقدامات مبنایی، در حوزه اسناد و مدارک دفاع مقدس و مقاومت است.

۷. در خصوص ایجاد رشته‌ها و سرفصل‌های درسی مرتبط با دفاع مقدس و گسترش، توسعه و هماهنگی دو واحد درس دفاع مقدس در دوره کارشناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، بحمدالله با همکاری شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه‌های علمیه سراسر کشور اقدامات ارزشمندی، صورت گرفته است. علاوه بر این رشته‌ی تخصصی تجزیه و تحلیل دفاع مقدس در سطح کارشناسی ارشد در برخی دانشگاه‌ها و در سطح دکتری در دانشگاه عالی دفاع ملی برقرار و فعال گردیده است.

۰۸ در حوزه تولیدات فرهنگی و ادبی به ویژه کتاب، با برنامه ریزی‌های بعمل آمده و تقسیم کار صورت گرفته بحمدالله، شاهد روند رو به رشدی در سطح کشور هستیم، به گونه‌ای که مجموعه تولیدات کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس از ۹۵۸ عنوان در سال ۱۳۹۴ با ۲۴۰ درصد رشد، به ۲۲۹۶ عنوان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. در خصوص تولید و انتشار کتاب‌های صوتی دفاع مقدس و تبدیل آن به نرم افزار‌های کاربردی ویژه تلفن‌های هوشمند نیز در ۶ سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب صوتی در حوزه دفاع مقدس تولید و منتشر گردیده است. در همین حوزه برابر با آیین نامه‌های مصوب و با همکاری شایسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از تحریف و انحراف در معرفی و تبیین ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت بحمدالله، گام‌های خوبی برداشته شده، به گونه‌ای که در چهار سال گذشته نظارت بر تولید و انتشار قریب ۷۰۰۰ عنوان کتاب ادبی و تاریخی دفاع مقدس با روند رو به رشد صورت پذیرفته است.

۹. با توجه به تاکید حضرتعالی در خصوص نهضت خاطره گویی با برگزاری ۵۰۰ کارگاه آموزشی و توجیهی، برگزاری جلسات خاطره گویی، توسط فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در اقصی نقاط کشور از رشد خوبی برخوردار بوده به طوری که در ۴ سال گذشته قریب ۱۰۰۰۰ ساعت مراسم خاطره گویی برگزار گردیده است.

۱۰. باتوجه به وعده داده شده تاکنون تعداد ۲۴ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در استان‌های کشور به بهره برداری رسیده و به حول و قوه الهی تا افق چشم انداز سال ۱۴۰۴، ۳۶ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در سراسر کشور به عنوان پایگاه محوری و مرکز تجمع فرهنگی برای حضور پیشکسوتان جهاد و مقاومت و همچنین حضور جوانان و نوجوانان به بهره برداری خواهد رسید. ضمنا موزه بین المللی استکبارستیزی صحرای طبسی نیز ان شاء‌الله، در سال ۱۴۰۲ راه اندازی خواهد شد.

۱۱. مزار‌های شهدای گمنام دفاع مقدس به لطف الهی به حلقه‌های وصل و مراکزمعنوی و فرهنگی اثر بخش و الهام آفرین تبدیل شده اند. در حال حاضر مناطق مختلف کشور، مزین به تعداد ۱۰۴۲۲ شهید والامقام گمنام در ۲۳۰۶ یادمان است؛ که به لطف الهی ۹۳.۷ درصد از این یادمان‌ها تکمیل گردیده و ان شاالله تا پایان سال جاری ساخت و بهره برداری مابقی یادمان‌ها انجام خواهد شد.

۱۲. کلان طرح‌های مطالعاتی دفاع مقدس به عنوان پژوهش‌های علمی، حاوی گنجینه‌ی عظیم و معتبر در حوزه دفاع مقدس در طی ۱۲سال گذشته با همت بلند محققین در کلیه ابعاد، حوزه‌ها و محیط‌های مرتبط با دفاع مقدس با مشارکت و تعامل سازمان‌های نیرو‌های مسلح و تعدادی از دستگاه‌های کشوری به انجام رسیده و ان شاالله تا پایان سال ۱۴۰۱ برای بهره برداری و دسترسی آحاد جامعه به ویژه پژوهشگران و نخبگان علمی آماده می‌گردد. در همین راستا و نظریه ضرورت تبیین جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس، به لطف الهی با همکاری و مشارکت مجموعه نیرو‌های مسلح، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، پژوهشی و اجرایی کشور، همایش علمی - پژوهشی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس در نیمه دوم سال جاری برگزار خواهد شد.

۱۳. برابر سند ملی راهیان نور و با همکاری و مشارکت ۴۰ سازمان و دستگاه  کشوری و لشکری از سال ۱۳۹۲ تا قبل از شروع ویروس کرونا (۱۳۹۸) مجموعا ۴۲.۴۹۳.۵۰۸ نفر شامل سفر‌های مکرر از مناطق عملیاتی دفاع مقدس در قالب کاروان‌های راهیان نور بازدید داشته اند. خوشبختانه با فروکش کردن بیماری کرونا و صدور مجوز برگزاری اردو‌های راهیان نور از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از ۲۰اسفند۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲۰۰۰۰۰ نفر، که خوشبختانه اکثریت آنان را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند، از مناطق دفاع مقدس در استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر و هرمزگان بازدید داشته و هم اکنون نیز راهیان نور غرب و شمال غرب در استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی در حال انجام می‌باشد.

۱۴. ایمنی کاروان‌های راهیان نور که مورد تاکید حضرتعالی در دیدار‌های مختلف بوده، در سرلوحه اقدامات قرار گرفته و با وجود افزایش زائر و تردد کاروان‌های راهیان نور در طول سال و در ۷ استان مرزی و ساحلی کشور، با تلاش کلیه دستگا‌های ذیربط، بویژه عوامل انتظامی، راهداری و امدادی، بحمدالله آمار تلفات جاده‌ای در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و۱۴۰۰ به صفر رسیده است.

۱۵. برابر اوامرتان در دیدار نوروزی سال ۱۳۹۶ مبنی بر تکریم و تجلیل پیشکسوتان دفاع مقدس، تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت به‌عنوان یک برنامه مستمر و رو به رشد از تعداد ۵۰۰ نفر در سال ۱۳۹۶ آغاز شده و در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هر سال یک میلیون نفر از پیشکسوتان رزمنده مورد تجلیل و تکریم قرار گرفته‌اند. این حرکت ارزشمند و امید آفرین که با همکاری و مشارکت کلیه دستگاه‌های کشوری و لشکری به ویژه استانداران، فرمانداران، شهرداران، ائمه جمعه و جماعات صورت می‌گیرد، نماد بارزی از اهتمام ملی برای قدرشناسی از رزمندگان و افتخار آفرینان جهاد و مقاومت است. شناسایی و سازماندهی ظرفیت‌های ارزشمند پیشکسوتان عزیز دفاع مقدس از جمله برنامه‌هایی است که به موازات آیین‌های تجلیل و تکریم مورد توجه قرار گرفته، به گونه‌ای که امروز، بهره گیری از ظرفیت پیشکسوتان در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، مقابله با حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله، خصوصا بیماری کرونا و حضور موثر آن‌ها در عرصه جهاد تبیین و نهضت خاطره گویی به بخشی از رسالت این عزیزان تبدیل شده است.

در پایان، وظیفه خود می‌دانم از کلیه فرماندهان نیرو‌های مسلح، مسئولان دولتی، استانداران، فرمانداران، ائمه جمعه و جماعات، روسای دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز آموزشی و مدارس سراسر کشور که در نشر و ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت تلاش می‌نمایند، صمیمانه قدردانی کنم.

ضمن تشکر مجدد، از محضر حضرتعالی استدعا دارم تا در صورت صلاحدید جمع حاضر و عزیزان در سراسر کشور را با فرمایشات و رهنمود‌های ارزشمندتان بهره‌مند فرمایید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار