دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

روایت دیداری که جزو بهترین ملاقات‌های امام خامنه‌ای است

ثانیه‌ها و دقایق یک به یک سپری می‌شوند و چشم منتظران مهدی (عج) همچنان منتظر نایب بر حق او، تا این‌که سرانجام در باز می‌شود و حسینیه یک‌صدا و هماهنگ به پا می‌خیزد؛ «صلی علی محمد، نایب مهدی آمد»، «ما همه سرباز توایم خامنه‌ای، گوش به فرمان توایم خامنه‌ای».
کد خبر: ۵۴۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸ - 22September 2022

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: دفاع مقدس همان دوران درخشانی از تاریخ این سرزمین است که موجب فوران قدرت انقلاب اسلامی شد و ملت ایران به رهبری داهیانه حضرت امام خمینی (ره) و با مجاهدت‌های خود که برگرفته از دین‌باوری آن‌ها بود، یک‌پارچه متحد شده و توانستند جنگی که استکبار جهانی و نظام سلطه بر ما تحمیل کرده بود را به‌عنوان یک تهدید و حادثه تلخ، به فرصت تبدیل کرده و یک فصل شورانگیز را در تاریخ پرفروغ انقلاب اسلامی رقم بزنند.

رزمندگان دوران دفاع مقدس امروز به‌عنوان پیشکسوتان جهاد و مقاومت، ذخایر ارزشمندی از آن دوران درخشان هستند که با شناخت به موقع نیاز کشور، پای به معرکه دفاع از کشور نهادند و حالا با خاطراتی که در سینه‌های خود به‌یادگار دارند، روایت‌گر فرهنگ ارزشمندی هستند که پس از دوران دفاع مقدس ما هرکجا و در هر زمینه‌ای از آن بهره بردیم، توانستیم بر مشکلات فائق آییم و در آینده نیز طبیعتاً اگر فرهنگ دفاع مقدس را سرلوحه مدیریت‌های خود قرار دهیم، همچنان موفق خواهیم بود.

پیشکسوتان جهاد و مقاومت همچنین با روایت‌گری‌های خود از دوران دفاع مقدس، سدی پولادین در برابر توطئه‌های دشمن در جنگ روایت‌ها هستند و اهمیت نقش‌آفرینی آن‌ها در این عرصه، آن‌جایی است که می‌توانند با بیان خاطرات دوران دفاع مقدس، در برابر تحریف تاریخ و حقایق این دوران توسط دشمن، «جهاد تبیین» کرده و موجب شناخت صحیح نسل‌های آینده از این دوران درخشان شوند؛ بنابراین در راستای تجلیل از مجاهدت‌های این سرمایه‌های ارزشمند انقلاب اسلامی، چه در دوران دفاع مقدس و چه در دوران پس از آن که آن‌ها همواره در صف اول دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده و هستند، چندسالی است که آیین تجلیل از یک‌میلیون پیشکسوت جهاد و شهادت همزمان با هفته دفاع مقدس، به‌صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود.

حسینیه امام خمینی (ره) رنگ و بوی ایثار و شهادت گرفت

این مراسم تجلیل امسال حال و هوای دیگری داشت؛ چراکه جمعی از پیشکسوتان جهاد و مقاومت شامل: فرماندهان، رزمندگان، جهادگران، خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان، آزادگان، روحانیون، بانوان، اقوام، اقشار، مداحان، پزشکان، پرستاران، شاعران، نویسندگان، سینماگران و دیگر اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر به نمایندگی از پیشکسوتان جهاد و مقاومت سراسر کشور با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) به دیدار رهبر و مقتدای خود رفتند و پای سخنان ایشان نشستند و دیگر پیشکسوتان جهاد و مقاومت نیز در اقصی نقاط کشور، در ارتباطی تصویری با این مراسم، با ولی‌فقیه و فرمانده خود تجدید میثاق کردند؛ در این راستا، خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس نیز همپای با این پیشکسوتان جهاد و مقاومت به حسینیه امام خمینی (ره) رفت تا حال و هوای این مراسم را روایت کند.

حال و هوای حاکم در حسینیه امام خمینی (ره)، حال و هوایی شبیه دوران جبهه‌ها و شاید هم شب‌های عملیات که رزمندگان، همرزمان خود را در آغوش می‌کشیدند بود؛ با این تفاوت که آن‌روزها برای وداع همدیگر را در آغوش می‌گرفتند و در این روز، از خوشحالی دیدار مجدد که شاید پس از دوری طولانی صورت می‌گرفت، همدیگر را در آغوش می‌کشیدند؛ این را از بدو ورود به حسینیه امام خمینی (ره) تا پایان مراسم، چندبار و چندبار دیدم.

وارد حسینیه که شدم، همه آمده بودند؛ از رزمندگان، روحانیون، اهالی فرهنگ و خانواده‌های شهدا گرفته تا فرماندهانی که امروز در خط مقدم دفاع از امنیت کشور مجاهدت می‌کنند و آن‌هایی که دیگر بازنشست شده‌اند؛ البته این بازنشستگی، به‌معنای پایان مأموریت آن‌ها نیست؛ چراکه پایان مأموریت بسیجی، شهادت است و بسیجی بودن هم در هر لباسی می‌تواند باشد؛ ارتش، سپاه و... بنابراین دوباره لباس رزم خود را به تن کرده و به دیدار فرمانده آمده بودند.

حسینیه امام خمینی (ره) رنگ و بوی ایثار و شهادت گرفت

فضای حسینیه امام خمینی (ره) رنگ و بوی دفاع مقدسی داشت؛ از پارچه‌ای سرخ مزین به آیه «نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ» که بالای محل سخنرانی حضرت آقا نصب شده بود گرفته تا نخل‌های استوار و ماکت مسجد جامع خرمشهر و قدس؛ اما صفا و صمیمیت رزمندگان، بیش‌تر دل‌ها را یاد جبهه‌ها می‌انداخت.

مراسم هنوز آغاز نشده و چشم‌ها به دری دوخته شده که قرار بود تا لحظاتی دیگر باز شده و چشم‌ عاشقان ولایت، به ولی و مقتدای خود روشن شود.

ثانیه‌ها و دقایق، یک به یک سپری می‌شدند و چشم منتظران مهدی (عج) همچنان منتظر نایب بر حق او بود، تا این‌که سرانجام در باز شد و حسینیه یک‌صدا و هماهنگ به پا خاست؛ «صلی علی محمد، نایب مهدی آمد»، «ما همه سرباز توایم خامنه‌ای، گوش به فرمان توایم خامنه‌ای».

حسینیه امام خمینی (ره) رنگ و بوی ایثار و شهادت گرفت

شعارها که تمام شد، قرآن تلاوت شد و آقا به قاری «احسنت» گفتند و پس از قاری نوبت به صدایی آشنا رسید، صدایی که هرکس دفاع مقدس را درک کرده است، با آن خاطرات زیادی دارد. صدای مداحی حاج صادق آهنگران که او هم لباس نظامی خود را در محضر فرمانده به تن کرده بود و همچون جبهه‌ها، نغمه ایثار و شهادت سر می‌داد.

حاج صادق آهنگران نغمه‌سرایی خود را این‌گونه آغاز کرد: «باز هم مثنوی عشق و جنون، بسم‌الله. باز از جبهه و هم‌سنگر خون، بسم‌الله...» و در ادامه به سرودهای حماسی دوران دفاع مقدس رسید و درحالی که بچه‌رزمنده‌ها بر سینه‌های خود می‌زدند و اشک از چشمان آن‌ها جاری شده بود، «با نوای کاروان...» را می‌خواند و پس از آن یک‌به‌یک دیگر سرود‌های خاطره‌انگیز جبهه‌ها را: «سوی دیار عاشقان...»، «هیهات من الذلة...»، «ای لشکر صاحب زمان...».

حسینیه امام خمینی (ره) رنگ و بوی ایثار و شهادت گرفت

مدیحه‌سرایی حاج صادق آهنگران تمام شد و چشم‌ها و گوش‌ها همچنان منتظر بیانات گهربار مقتدای‌شان؛ اما پیش از سخنرانی حضرت آقا، سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح به جایگاه مشخص‌شده رفت تا خدمت فرمانده خود، درباره تلاش‌هایی که در زمینه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفته است، گزارش کار دهد.

مهم‌ترین سخن سرلشکر باقری که نظر من را به خود جلب کرد، آن‌جایی بود که او به سخن حضرت آقا مبنی بر این‌که خرمشهر‌ها در پیش است اشاره کرد و گفت: امروز از صمیم جان اعتقاد داریم که نگاه به درون و داشته‌های ملی، اتکای به سرمایه عظیم جوانان دانشمند و انقلابی کشور و طراحی و برنامه‌ریزی آینده کشور بر اساس ابتکارات برخاسته از دانش و درک صحیح و عمل مجاهدانه با روحیات آن دوران نورانی، قطعاً تنها مسیر راهگشای حل مشکلات کنونی و آینده کشور و فتح خرمشهر‌های دیگر نیز خواهد بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و زنده نگه‌داشتن معارف آن دوران پر افتخار و بهره‌گیری از تجارب ارزشمند آن را وظیفه‌ای دینی و ملی دانست و سپس به بیان گزارش عملکرد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت پرداخت. (بیشتر بخوانید)

سخنرانی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که تمام شد، بالاخره انتظارها به‌سر رسید؛ آری! سخن از عشق خوش‌تر است. حضرت آقا بیانات گهربار خود را آغاز کردند و در ابتدای سخنان‌شان، این جلسه را یکی از بهترین و مفیدترین جلساتی دانستند که در حسینیه امام خمینی (ره) تشکیل می‌شود. ایشان در ادامه، در محضر پیشکسوتان جهاد و شهادت، از مجاهدت‌های آن‌ها تجلیل کرده و تجلیل از پیشکسوتان را وظیفه‌ای همگانی عنوان کردند و فرمودند: «السَّابِقُونَ الاَوَّلُون‏» و «السَّابِقُونَ السَّابِقُون » هستند؛ چراکه زودتر از دیگران نیاز کشور را شناختند.

حسینیه امام خمینی (ره) رنگ و بوی ایثار و شهادت گرفت

حضرت امام خامنه‌ای سپس به ضرورت روایت دفاع مقدس تأکید کردند و آن را مسئله‌ای اساسی و توقع عنوان کرده و فرمودند: «من تا حدودی با جوانان مرتبط هستم و گاهی سوالی می‌شود و حرفی زده می‌شود و می‌بینم که خیلی از چیزها را نمی‌دانند و اطلاع ندارند. می‌خواهم حقایق دفاع مقدس به گوش آن‌ها برسد».

سخنان حضرت آقا ادامه پیدا کرد، تا این‌که رسید به جایی که با اقتدار اعلام کردند: «نیروهای ما در بخش‌ها و سازمان‌های مختلف پیشرفت خیلی خوبی دارند» و سپس تأکید می‌کنند که «امروز خوشبختانه کشور به مرحله بازدارندگی رسیده است».

حضرت آقا در سخنان خود، نکات زیاد دیگری را گوشزد کردند؛ از علل تحمیل جنگ بر ملت ایران گرفته تا دلیل ادامه جنگ پس از آزادسازی خرمشهر و مجاهدت‌های ملت ایران در دفاع مقدس؛ اما اگر بخواهیم مهمترین نکته‌ای که ایشان در میان سخنان خود، بر آن تأکید داشتند را برداشت کنیم، این نکته، همان ضرورت روایت دفاع مقدس برای نسل جوان است؛ چراکه ایشان در پایان سخنان خود نیز با تأکید بر ضرورت روایت درست جنگ، خطاب به پیشکسوتان جهاد و مقاومت، فرمودند: آن‌چه که تا کنون انجام شده زیرساخت است؛ اما باید خروجی کار‌ها را مشاهده کنیم و آن وقتی احساس رضایت کنیم که نوجوان دبیرستانی با همان چشم به دفاع‌ مقدس نگاه کند که شما نگاه می‌کنید و همان برداشت را از دفاع مقدس داشته باشند که شما دارید.

حضرت آقا سخنان خود را یه پایان رساندند و مراسم که تمام شد، دوباره نوبت به احوال‌پرسی بر و بچه‌های جبهه‌ و جنگ و دوستان قدیمی فرارسید و در این میان صحنه‌های برادری میان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در نیروهای مسلح متجلی شده و من را یاد همان شعار دوران دفاع مقدس انداخت؛ «ارتشی، سپاهی؛ دو لشکر الهی».

آری! مراسم تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت امسال هم به پایان رسید؛ اما آن‌چیزی که همواره مهم و مورد تأکید حضرت آقا بوده، اهمیت تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت است؛ همان سرمایه‌های ارزشمندی که سینه‌های آن‌ها سرشار از ناگفته‌های از دوران حماسه و ایثار است؛ بنابراین باید قدر این سرمایه‌ها را دانست.

گزارش از سید محمدجواد میرخانی 

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها