نگرانی تل‌آویو از جهش آمار خودکشی و اختلال روانی در ارتش اشغالگر

افزایش چشمگیر آمار خودکشی در میان سربازان رژیم صهیونیستی و شیوع اختلال روانی موسوم به PTSD در میان آن‌ها، نگرانی تل‌آویو را برانگیخته است.
کد خبر: ۵۴۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶ - 21September 2022

نگرانی تل‌آویو از جهش آمار خودکشی و اختلال روانی در ارتش اشغالگربه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رژیم صهیونیستی افزایش شمار سربازان ارتش خود را که به دلیل ناراحتی‌های روانی دست به خودکشی می‌زنند، کتمان نمی‌کند. آمار‌های رسمی در تل‌آویو نشان می‌دهد که تعداد سربازان و افسرانی که از یک بحران روانی موسوم به «اختلال اضطراب پس از سانحه» (Post-traumatic stress disorder) رنج می‌برند، به صورت نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و به گفته منابع آگاه در این رژیم، نظامیانی که از این اختلال رنج می‌برند، مراجعه برای درمان روانی را در حد یک ننگ می‌دانند.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، ژنرال صهیونیست «اسحاق بریک» در این‌خصوص با اشاره به این که فرهنگ دروغ‌گویی در صفوف ارتش اسرائیل ریشه دوانده و این فرهنگ در میان کوچکترین سربازان تا بزرگترین ژنرال‌ها بسیار رواج دارد، اظهار داشت: ارتش برای جنگ بعدی آماده نیست. از آنجایی که فقدان نظم و انضباط بسیار گسترده شده و عدم رعایت دستورات نظامی، به نوبه خود به منزله برداشتن یک خشت دیگر در راستای فروپاشی ارتش اسرائیل محسوب می‌شود.

در همین راستا، پژوهشگران موسسه Mativ که یک مرکز تحقیقاتی برای بیماری‌های روانی است، در یک پژوهش جدید علمی جدید اعلام کردند که نیرو‌های غیر رزمی نیز پس از حوادثی که در طول خدمت سربازی آن‌ها رخ می‌دهد، همانند نیرو‌های رزمی از اختلال اضطراب پس از سانحه رنج می‌برند.

در این پژوهش پس از بررسی علائم میان سربازانی که نجنگیده‌اند و سربازانی که در خط مقدم جنگیده‌اند، تفاوت آشکاری بین سربازانی که در معرض حوادث جنگی قرار گرفته بودند و سربازانی که در معرض حوادث جنگی قرار نگرفته بودند، بدون توجه به سطح درگیری‌های آن‌ها، مشاهده شد.

به نوشته وبگاه امنیتی و نظامی اسرائیلی «ISRAEL DEFENSE»، هدف از این پژوهش که از طریق نظرسنجی از هزار و ۵۳ نیرو انجام شد، درک شیوع اختلال PTSD و علائم مرتبط با آن در میان سربازانی بود که در ارتش خدمت کرده‌اند. سوال اصلی که پژوهشگران را به خود مشغول کرد این بود که بفهمند آیا تفاوتی در علائم PTSD بین سربازان رزمی و کسانی که در یگان‌های رزمی خدمت نمی‌کردند وجود دارد یا خیر.

بر این اساس، مشخص شد سربازانی که در معرض حوادث جنگی قرار گرفته بودند، صرف‌ نظر از نقشی که در آن داشتند، علائم PTSD را دارند و همچنین دارای علائم فیزیکی مانند ضعف و حالت تهوع را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، این افراد گزارش دادند که تمایل به خشونت فیزیکی نسبت به دیگران را دارند در حالی که قبل از فراخوانی به ارتش از این موضوع رنج نمی‌بردند.

دکتر «هاروود جروس» با اشاره به این موضوع، تصریح کرد: برخی پست‌ها در ارتش وجود دارد که سرباز‌ها با حوادث دشواری روبرو می‌شوند. حوادث جنگی را از نزدیک می‌بینند حتی اگر خود در حال جنگ نباشند. این پژوهش نشان می‌دهد که حتی اگر به عنوان یک کارمند در معرض جنگ قرار بگیرید، احتمال دچار شدن به این اختلال در شما بالا می‌رود و احتمالا پس از پایان دوران خدمت، سه برابر بیشتر از گذشته، خشونت را در خود احساس می‌کنید.

پژوهشگران می‌گویند با اینکه انتظار می‌رود، ارتش به هر سربازی که به این اختلال دچار می‌شود، درمان ارائه کند، اما موانع زیادی در این مسئله وجود دارد که می‌توان به بروکراسی موجود برای ارائه خدمات به نیرو‌های غیررسمی و دشوار بودن این مسیر، اشاره کرد، اما مهمترین مانع این است که این نظامیان دریافت خدمات در این زمینه را ننگ می‌دانند و از خود می‌پرسند: منطقی نیست که من نجنگیده باشم و به این اختلال روانی دچار شده باشم؟ شاید درخواست کمک در این زمینه قانونی نباشد.

بر اساس این گزارش، طبق آمار رسمی مرکز رسمی پژوهش‌های کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی)، اسرائیل، سالانه ۵۰۰ خودکشی ثبت می‌کند که از این تعداد ۱۰۰ مورد در بین نسل جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله روی می‌دهد. خودکشی دومین علت مرگ برای این گروه سنی است که در خدمت ارتش اشغالگر در می‌آیند. برخی از دوره تحصیلات متوسطه برای خدمت سربازی اعزام می‌شوند و برخی پس از رسیدن به سن خدمت اجباری سربازی و برخی نیز به خدمت در بخش نیرو‌های ذخیره می‌روند.

بر اساس آمار این مرکز رسمی، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، پنج هزار و ۳۸۰ مورد خودکشی در جامعه صهیونیستی در فلسطین اشغالی ثبت شده است و این به آن معناست که به طور میانگین، هر ساله ۵۰۰ نفر خودکشی کرده‌اند و از این تعداد در هر سال دست‌ کم ۱۰۰ سرباز اسرائیلی دست به خودکشی زده‌اند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار