یادداشت/ رسول حسنی

جنگ روایت‌ها، تهدیدی علیه نظامی اسلامی

جنگ روایت‌ها سناریوی تازه غرب علیه نظامی اسلامی است تا از طریق ذهن جوان ایرانی را به سوی خود جذب کند. رسیدن به نتیجه مطلوب در این جنگ وقتی محقق می‌شود که نگاه نوجوانان و جوانان به دفاع مقدس با نگاه شهدا منطبق باشد.
کد خبر: ۵۴۶۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶ - 24September 2022

تحقق پیروزی یا پذیرفتن شکست در جنگ روایت‌هاگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ حادثه عظیم جنگ تحمیلی که از دل آن فرهنگ غنی و پربار و اثربخش دفاع مقدس بیرون آمد از ثمرات انقلاب اسلامی بود، انقلابی که در تاریخ جهان بدیع و بی‌مانند بود. دفاع مقدس ریشه در باور مردم به نهضت بزرگ عاشورا داشت و اگر خطبه‌های آتشین امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در تبیین حادثه عاشورا نبود قطعا آنچه امام حسین (ع) با عزت و اقتدار انجام داد به فراموشی سپرده می‌شد.

در روزهای بعد از عاشورا دشمنان اهل بیت (ع) سعی داشتند روایت معجول خود را نسبت به قیام عاشورا داشته باشند اما روایت درست اهل حرم حضرت سیدالشهداء سبب شد تا فلسفه و چرایی عاشورا به درستی به دست ما برسد. به همین دلیل باید مدعی شد آنچه امروز از جنگ روایت‌ها به عنوان تهدیدی علیه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مطرح می‌شود حرف تازه‌ای نیست.

دشمنان اهل بیت (ع) با جنگ روایت‌ها بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) توانستند حکومت نامشروع خود را رسمیت ببخشند. در حوادث بعد از آن نیز توانستند با روایت‌های جعلی و بی‌ریشه مانند تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین (ع)، حادثه صلح امام حسن (ع) و ... پیروزی‌های ظاهری به دست بیاورند. به تعبیری باید گفت که جنگ روایت‌ها حتی از جنگ مسلحانه نیز خطرآفرین‌تر و دشوارتر است. رسیدن به راهبردی درست و کارساز در جنگ روایت‌ها پیچیده و مشکل است و نیازمند داشتن بصیرتی عمیق است.

حضرت امام خامنه‌ای در بیانات ارزشمند خود در سی‌ام شهریور و در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس بر حضور حداکثری جامعه فرهنگی در روایت درست مسائل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید کردند. ایشان در این سخنرانی توصیه کردند که باید تبیین حادثه دفاع مقدس در همه ابعاد آن صورت بگیرد آگاهی و شناخت رزمندگان باید به نسل جدید و نسل‌های بعد از آن که مسائل دفاع مقدس را به طور دقیق درک نکرده‌اند منتقل شود.

متاسفانه بدخواهان نظام اسلامی چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند، در تلاشی مذبوحانه سعی دارند ملت ایران را در این جنگ هشت ساله متخاصم جلوه دهند. شبهه‌هایی نیز وارد می‌کنند، مثلا اینکه بعد از فتح‌ خرمشهر چرا صلح را نپذیرفتیم؟ پاسخ به این شبهات در گرو این است که بدانیم طرف ما در دفاع مقدس چه کسی بود و انگیزه‌اش برای حمله چه بود؟

جوان امروز باید بداند که ماحصل دفاع مقدس بروز باورهای دینی، اتحاد آحاد مردم، اقتدار نظامی، اعتماد مردم به نیروهای مسلح، رسیدن به بازدارندگی، اعتماد به نفس و ... بود. ما به دشمن این نکته را حقنه کردیم که در محاسباتش قدرت داخلی ایران اسلامی را به حساب بیاورد. اینکه دشمن در تحمیل فشار حداکثری، ایجاد خاورمیانه‌ی جدید، تعرض به مرزها و ... ناکام ماند نتیجه راهبرد درست ما در جنگ تحمیلی بود.

ناکامی دشمن در اقدامات آتش‌افروزانه خود سبب شد تا سناریوی جنگ روایت‌ها را کلید بزند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به جامعه روایان دفاع مقدس، اهل فکر و فرهنگ و اندیشه این نکته را متذکر شدند که راهبرد ما در جنگ روایت‌ها توجه درست، عمیق و اثرگذار به مسئله‌ روایت مسائل انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است.

ایشان با قدردانی از فعالیت‌های انجام گرفته این مطلب را مورد تاکید قرار دادند که برای آنکه بدانیم تا چه میزان در روایت دفاع مقدس موفق عمل کردیم باید خروجی کارها را در نظر بگیریم. از منظر ایشان وقتی در جنگ روایت‌ها به نتیجه مطلوب می‌رسیم که نگاه نوجوانان و جوانان به دفاع مقدس با نگاه رزمندگان و شهدا منطبق باشد. اگر چنین شد، موفقیت در میدان‌های گوناگون نیز حتمی خواهد بود.

ایشان در بخش پایان بیاناتشان فرمودند: سعی دشمن این است که در مقابل حقیقت بایستد  و آن را وارونه جلوه دهد. فرازها و اوج‌ها را انکار و اگر ضعف مختصری وجود داشته باشد آن را بزرگ ‌کند. به همین دلیل در حوزه فرهنگ و رسانه‌ به شدت مشغول کار است؛ سعی می‌کنند هیبت استکبار را به رخ جوان‌ها بکشد و دفاع مقدس را بی‌اهمیت جلوه دهد تا ترس از قدرتش را به رخ بکشد، به همین دلیل مسئله روایت بسیار مهم است.

باید سعی شود روایت‌های مخدوش در مورد دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پاسخ داده شود. دشمنان با نوشتن کتاب و ساخت فیلم سعی می‌کنند به دروغ نقطه‌ تاریکی در انقلاب اسلامی پیدا کنند و ذهن جوانان را منحرف کنند، در مقابل این فعالیت‌ها باید تلاش کرد. کسانی که اهل فکر و هنر هستند، باید کار کنند.

با توجه به کنه مطالب ایراد شده در سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این نکته، مهم به نظر می‌رسد که وظیفه اهالی فرهنگ و هنر در جنگ روایت‌ها بسیار مهم و خطیر است و چه بسا با خالی شدن میدان عمل از مدیران فرهنگی و نویسندگان و هنرمندان نتایج غیرقابل جبرانی متوجه جبهه فرهنگی ایران اسلامی شود.

تلاش پیشکسوتان دفاع مقدس و رزمندگان جبهه مقاومت در روایت آنچه درک کرده‌اند، بدون حضور اصحاب فرهنگ و هنر به آن نتیجه مطلوب نخواهد رسید. برای روشن شدن این ادعا باید این سوال را مطرح کرد که بعد از شهادت سردار سلیمانی جامعه فرهنگی چقدر در روایت جبهه مقاومت فعال بودند؟

هر چند نام سرداران شهیدی چون سلیمانی، همدانی و دیگر شهدای جبهه مقاومت در جنگ روایت‌ها مغلوب شبهه افکنی‎ها وتحریف‌ها نخواهد شد اما مسلما با حضور حداکثری اصحاب فرهنگ و هنر جبهه مقاوت در گستره وسیع‌تری شناسانده خواهد شد و چهره خصمانه اما بزک کرده معاندان بهتر دیده خواهد شد. مختصر آنکه جنگ روایت‌ها تهدیدی جدی علیه ایران اسلامی و همه ملت‌های مبارز است و نباید این میدان وسیع را با غرض‌ورزی‌های شخصی و حزب‌گرایی‌های ناصواب به دشمن واگذار کرد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار