جانشین فرماندهی لشگر 16 زرهی قزوین:

بیش از چهار هزار هکتار از مناطق آلوده به مین توسط لشگر 16 زرهی قزوین پاکسازی شد

امیر محمد رضایی گفت: بیش از چهار هزار هکتار از مناطق آلوده به مین در غرب کشور توسط قرارگاه عملیاتی لشگر 16 زرهی قزوین پاکسازی شده است.
کد خبر: ۵۴۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴ - 11October 2015

بیش از چهار هزار هکتار از مناطق آلوده به مین توسط لشگر 16 زرهی قزوین پاکسازی شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس  از قزوین، امیر سرتیپ دوم محمد رضایی جانشین لشگر 16 زرهی قزوین در این گفتگو به بیان نقش عملکرد لشگر 16 زرهی می پردازد

نقش لشگر 16 زرهی در پاکسازی مناطق غرب کشور چیست؟ در این عملیات پاکسازی چند شهید و جانباز داشتهایم؟ و چه مساحتی پاکسازیشده است؟

گردان 419 مهندسی سنگین لشگر همراه لشگر در اردیبهشت سال 58 به منطقه کردستان و مقابله با گروهکهای ضدانقلاب به مأموریت شمال غرب اعزام و همزمان با شروع جنگ تحمیلی به جنوب کشور اعزام و تا پایان آتش بس به مأموریتهای مهندس رزمی و پل گذاری بر روی رودها با دارا بودن تجهیزات ویژه و فعالیتهای جاده سازی و احداث خاکریزها و سنگرهای متعدد از خط مقدم تا عمق منطقهٔ استقرار یگانه رزمی و پشتیبانی رزمی پرداخت. پس از آتش بس برابر مأموریتهای ابلاغی در پاکسازی مناطق مرزی از منطقهی مرزی خسروی ، قصر شیرین ، مهران ،صالح آباد ، دهلران ، موسیان از سالهای67 تا سال 1390 همچنان در منطقه جنگی حضور داشت.وسعت مناطق پاکسازی برابر صورت جلسهها و مدارک مستند قریب چهار هزار و صد و شصتوهفت هکتار میباشد.

که موفق به از بین بردن  مینهای ضد نفر به تعداد 215652 عدد و مینهای ضد خودرو و تانک 3653 عدد و گلولههای عمل نکرده و خطرناک 3 5 31 13 گلوله شد و در این راه  11 شهید  والا مقام و تعداد 53 جانباز  تقدیم کشور پهناور ایران اسلامیمان نموده است.

هم اکنون لشگر از لحاظ سخت افزاری در چه وضعیتی قرار دارد؟

ضمن تشکر از شما که به مسئله به این مهمی اشاره کردید باید عرض کنم همانطور که نسلها جنگها تغیر یافته و بهنوعی در نسل پنجم جنگها با توجه به فناوریهای بسیار عظیم که در حوزههای اطلاعاتی تجهیزاتی رخ داده است قرار گرفتهایم شاخصها و مؤلفههای آن نیز تغییر یافته ،بحث تهدیدات نرم در تقابل تهدیدات سخت قرار گرفته که ماهیت، ویژگیها و عوامل بازیگردان و منابع و بسترهای تشدید کننده ،هدفهای مرجع،روشها و ابزار و پیامدهای اعمال آنها کاملاً متفاوت و دگرگون اقدام مس شود.

واضح و مسلم است نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز نه تنها تمامی شاخصهایم مؤلفههای تهدیدات سخت را بهدقت رصد میکند بلکه با آشنایی و آموزشها و تمرینات مکرر ضمن ارتقا سطح تقویت روحیه نظامی و روحیه معنوی و توجه ویژه به عمق بخشیدن به باورهای دینی و ارزشهای اسلام ناب به خود باوری و استقلال علمی جهت درک و بینش و بصیرت تام که تبلور آن در روحیه ایثار و شهادت طلبی دیده میشود را کسب مینمایند و تا بدان جا پیش میروند که سلاحهای خود را بر این باورهای بصیرت افزا مجهز مینمایند.

یکی از شاخصههای جنگهای امروز بهره گیری از ارتش نظامی و جنگ زمینی نیست .به نظر شما ارتش چقدر در حوزه جنگ نرم وارد شده است؟

در جنگ نرم و بهنوعی در ماهیت تهدیدات نرم که ذهنی و غیرقابل درک و غیر خشونت آمیز است نسبت به شناخت و خنثی کردن ایدئولوژیهای معارض و قدرت علمی و منابع فرهنگی و توان دیپلماسی و ظرفیتها و آسیبها پذیری های دشمن را رصد کرده و با خنثی سازی آن شناخت بهتر نیروها و هم چنین مردم عزیز را نسبت به این توطئهها اعلام میدارد.


یکی از شاخصههای لشگر 16 زرهی استفاده درست و ابزاری از تسهیلات جنگی است در این خصوص توضیح بفرمایید.

آنچه متناسب با ماهیت لشگر در افزایش توان رزمی و تجهیزاتی باشد جایجای جغرافیای پهناور کشور عزیزمان نیاز به دفاع باشد را داریم و در همین زمینه به مردم همیشه پشتیبان نیروهای مسلمان اعلام میکنم که اطمینان داشته باشید که فرزندان شما علاوه بر تجهیزات فوق که ما استراتژی تجهیزات محور را دنبال نمیکنیم و همانند بسیاری از کشورها ی منطقه پادگانها را مملو از تجهیزات نمیکنیم بلکه از تجهیزات با کیفیت و عموما تولیات داخلی استفاده می کنیم و بیشترین تلاش ما بر اساس رزمنده محوری و ارتش جمهوری اسلامی ایران انسان محور وارد نسل جنگهای کشورهای سلطه جو و سلطه گر شده است و اعتقاد داریم رزمنده ای که برای اعتلای کلمه الله و فقط ارزش های ناب اسلامی و متکی به دانشگاه امام حسین (ع) و دارای غرور ملی در حفظ حدود و تمامیت ارضی کشور پهناور ایران اسلامی خدمت میکند شکست ناپذیر است.

یکی از مباحث بعد از جنگ نوسازی و بازسازی عدوات و فراورده های جنگ است لشگر در این زمینه چه کارهایی انجام داده است؟

کلیه تجهیزات با همدلی و همفکری کارکنان محترم در وضعیت ایده ال نگه داری می گردد و با توجه به توان رده های متعدد نوسازی و بازسازی که به ترتیب در سطح نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و صنایع وابسته است اقدامات نگه داری تجهیزات در بهترین حالت قرار دارد که مصادیق قابل ذکر فراوان است که از حوصله خوانندگان عزیز خارج است.

سه پادگان از پادگان های کشور از جمله عجب شیر، 16 زرهی و 05 کرمان از نظر مردم جزء سختگیرترین پادگان ها هستند شما چقدر به این امر معتقدید ؟و آیا این امر صحت دارد؟

درارزیابی غیررسمی و شاید بهنوعی غیر کارشناسی این مسئله مطرح میشود .لاکن در هیچ پادگانی از ارتش جمهوری اسلامی ایران به معنای سخت گیری اجباری که جنبه های اذیت کردن نیروهارو را داشته باشد با توجه به وجود فرزندان آگاه و مسلط و ارگان های محترم عقیدتی سیاسی و حفاظت و اطلاعات و وجود کارکنان با سطح فکر و اندیشه بالاوجود ندارد ولی اگر در سخت گیری به معنای حساسیت فراگیری آموزش های تخصصی و تئوری و ورزیدگی و چالاکی و ارتقای آمادگی رزمی و توان جمعی نیروها باشد . این مهم همیشه تاکید شده استکه مادر محیط کاملاً با نشاط و توام با رافت اسلامی و بدور از حب و بغض ها تمامی تلاش خود را در فراگیری و انتقال آموزش و تجربیات قرار می دهیم چون کارما همین است که در زمان صلح در حداکثر آمادگی رزمی و رزمایشات و تمرینات باشیم تا در هنگام تهدیدات به نحو شایسته وارد عمل شویم . مامعتقدیم عرق ریختن به هنگام تمرینات و آموزش ها باعث میشود به هنگام رزم خون ما به راحتی ریخته نشود و مفید بجنگیم.

منبع: وبلاگ سیم خاردار

انتهای پیام/


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار