همراهی شش فرمانده در عملیات بدر/ همکاری ارتش و سپاه برای انهدام تانک‌های دشمن

در تصاویر پیش رو، شش تن از فرماندهان دفاع مقدس در جریان عملیات بدر در حال بررسی منطقه و طرح عملیات هستند.
کد خبر: ۵۴۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶ - 25September 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در این فیلم که حوالی ۲۳ اسفند ۶۳ طی عملیات بدر در ساحل غربی هورالهویزه _شرق رودخانه دجله_ضبط شده، جلسه تعدادی از فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده در این عملیات به تصویر کشیده شده است.

تصاویری از همراهی شش فرمانده در عملیات بدر/ همکاری ارتش و سپاه برای انهدام تانک‌های دشمن

در ابتدای این فیلم، غلامحسین بشردوست از فرماندهان دوران دفاع مقدس که عینک به چشم دارد دیده شده که درخواست می‌کند احمد کاظمی و مهدی باکری را به این جلسه فرا بخوانند.

در ادامه نیز علی زاهدی فرمانده وقت تیپ ۴۴ قمر‌بنی‌هاشم به همراه سه نفر دیگر از فرماندهان در حال بررسی نقشه منطقه دیده می‌شوند.

در ادامه، جلسه قرارگاه در یک گودال برگزار می‌شود که در ابتدای آن بشردوست در کنار برخی فرماندهان مانند شهید محمود کاوه فرمانده تیپ ویژه شهدا و عزیز جعفری دیده می‌شوند و در ادامه، باکری مدت کوتاهی پس از این جلسه در ۲۵ اسفند ۶۳ به شهادت می‌رسد و کاظمی به این جمع اضافه می‌شوند.

در یکی دیگر از جلسات فرعی تشکیل شده در این محدوده، شهید محمد‌علی شاهمرادی جانشین وقت تیپ ۴۴ قمر‌بنی‌هاشمش در حال صحبت با یکی از فرماندهان ارتشی، مهدی باکری و عزیزجعفری نشان داده می‌شود.

بخش دیگر فیلم مربوط به جلسه فرماندهان قرارگاه‌های کربلا و نجف است که در آن بشردوست، شهیدان کاظمی و باکری، علی زاهدی، امین شریعتی که بعد از شهادت باکری، فرمانده لشکر ۳۱ شد و برخی فرماندهان ارتشی دیده می‌شوند.

طی این عملیات که با ترکیب نیرو‌های ارتش و سپاه انجام گرفت، سه قرارگاه کربلا، نجف و نوح تشکیل شده بود که در قرارگاه کربلا فرماندهی بر عهده غلامحسین بشردوست از سپاه و سرهنگ حسنی سعدی از ارتش بود.
یگان‌های لشکر ۲۷ حضرت‌رسول، ۸ نجف‌اشرف، ۳۱ عاشورا، ۱۷ علی‌ابن‌ابی‌طالب، ۴۴ قمربنی‌هاشم از سپاه و لشکر ۲۱ حمزه و لشکر ۲۸ پیاده از ارتش جزو قرارگاه نجف بودند و در قرارگاه کربلا، عزیز جعفری و امین شریعتی از فرماندهان سپاه بودند.

در بخش پایانی فیلم، دست‌نوشته‌ای از طرف یکی از فرماندهان به بشردوست می‌رسد که در آن خبر داده شده تعدادی از تانک‌های عراقی، بخشی از خط را شکافته و در حال پیشروی هستند. بشردوست هم دست‌نوشته را به سرهنگ ارتشی مسئول در قرارگاه نشان داده و این فرمانده، یکی از نیروهایش به نام سرهنگ محمدی را صدا می‌زند.

در ادامه، از یکی از افسران ارتشی (احتمالا همین سرهنگ محمدی، شخصی که در انتهای فیلم کلاه آهنی به سر گذاشته و کناردست یک بی‌سیم‌چی در حال اعزام است) خواسته می‌شود تانک‌ها را با موشک تاو منهدم کند. در همین لحظات، یکی از حاضرین می‌گوید که این افسر ارتشی تا آن موقع ۱۹۰ دستگاه تانک دشمن را شکار کرده و سرهنگ ارتشی نیز خاطره‌ای از انهدام ۹ تانک توسط این افسر در منطقه عملیاتی رقابیه، بیان می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها