انقلاب اسلامی هویت تازه‌ای به زن مسلمان بخشید

اصلانی گفت: رژیم پهلوی سعی داشت زنان مسلمان ایران را مانند زنان غربی بی‌هویت و او را از هویت الهی تهی کند، این انقلاب اسلامی بود که هویت تازه‌ای به زن مسلمان بخشید.
کد خبر: ۵۴۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵ - 26September 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، «مینو اصلانی» رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین (ع) در همایش اسوه‌های صبر و ایثار با محوریت نقش زنان در دفاع مقدس که در نمایشگاه دفاع مقدس در بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: یاد و خاطره شهدا است که راه ما را به سمت تعالی هموار می‌کند چون یاد و خاطره شهدا جهادگرانه ما را به سمت تعالی پیش می‌برد.

وی افزود: اینکه زنان چه نقشی در دفاع مقدس داشتند یک بررسی بسیار دقیق طلب می‌کند. «شهناز شاه محمدی» در خرمشهر به شهادت رسید، «مریم فرهانیان» در خط مقدم با شلیک خمپاره به شهادت رسید. «نسرین افضل» در دام کومله و دموکرات به شهادت رسید. زنان امدادگر بسیاری از استان‌های مختلف ایستادگی کردند.

وی با اشاره به اینکه تشکیل هزاران ستاد پشتیبانی از دیگر نقش های زن در دفاع مقدس است، افزود: به خاطر دارم بسیاری از زنان در دوران دفاع مقدس، خانه‌های‌شان را به ستاد پشتیبانی تبدیل کردند. در واقع خانه، نقش سنگر را پیدا کرده بود. از نقش‌های اساسی زنان در دفاع مقدس تهییج جامعه بود که این جز ویژگی‌های زنان در دوران‌های مختلف تاریخ است.

وی گفت: زنان با فداکردن عزیزان خود نشان دادند که هویت مادرانه آنها در مقابل وظیفه الهی‌شان در مرتبه پایین‌تری قرار دارد. مادران وقتی دیدند اسلام به فرزندشان نیاز دارد از احساس مادرانه خود گذشتند. زنان همواره نشان دادند که اگر در صحنه باشند، می‌توانند جامعه را به سمت تعالی هدایت کنند و این خصوصیتی است که خداوند متعال در وجود او نهادینه کرده است.

رئیس اندیشکده زن و خانواده ادامه داد: در دوران طاغوت، رژیم منحوس پهلوی سعی می‌کرد زنان مسلمان ایران را مانند زنان غربی بی‌هویت و به عنوان ابزار استفاده کند و زن مسلمان را از هویت الهی و فطری خودش تهی می‌کرد. اساسا زن ایرانی قبل از انقلاب حضور و بروزی نداشت.

وی گفت: زن مسلمان در دفاع مقدس دریافت که اگر امروز بخواهد مانع همسر یا پسر خود شود اثری از انقلاب اسلام باقی نخواهد ماند. برخی از مادران و همسران شهدا لباس مشکی نمی‌پوشد. چرا که باور دارد در تاریخ معاصر باید انقلاب اسلامی بدرخشد.

اصلانی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بعد از نهضت سیدالشهدا (ع) دوباره انسان را با خدا آشنا کرد افزود: آنهایی که در فتنه اخیر موضوع حجاب را مطرح کردند بدانند که ما نه تنها از موضوع حجاب و حیا عبور نمی‌کنیم بلکه آن را به دنیا صادر می‌کنیم. دشمنان از این ناراحتند که دختر مسلمان عفیف ایرانی در قله‌های علمی و فرهنگی می‌درخشد.

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشت: ما اصلا قرار نیست از حجاب دفاع کنیم چون حجاب مانند خونی که در رگ حیات اجتماعی جریان دارد، باعث آرامش خانه، خانواده و جامعه است. آنها هستند که از حجاب وحشت دارند. اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی را در این پیچ تاریخی ایجاد کنیم، باید رفتارهای اجتماعی‌مان را تصحیح کنیم و به دنبال تولید علم باشیم.

وی اشاره کرد: تمدن سازی کار یک روز و دوروز  نیست باید بسیاری از رفتارهای اجتماعی خود را منطبق بر آیات الهی بار دیگر بازخوانی کنیم، چراکه نظام اداری، اقتصادی و شهروندی ما درحال دگرگونی است. ما باید بر مبنای اسلام تلاش کنیم. عرصه مبارزه بسیار وسیع است بنابراین در همه عرصه های علمی اجتماعی و هنری باید تلاش کنیم.

اصلانی بیان کرد: زن دفاع مقدس به لحاظ ظرفیت سازی درونی و آرمان خواهیش تقویت شد و قدرت حل مسئله پیدا کرد. باید رفتارهای اجتماعی دوران دفاع مقدس را تحلیل کنیم و در جلسات علمی درباره آن به بحث و گفت‌وگو بپردازیم. باید از دفاع مقدس درس بگیریم، با بهره گیری از این درس‌ها می‌توانیم جامعه خود را بسازیم و به سمت تعالی پیش ببریم، چرا که پیروزی با جبهه است.

وی در پایان گفت: ما نیازمند دانش رسانه‌ای هستیم وقتی که رسانه‌های معاند شایعاتی را پخش می‌کنند خیلی زود آنها را باور نکنیم، امروز ما نیازمند تحقیق و تفحص نسبت به خبرهایی که به ما می‌رسد هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار