به مناسبت هفته دفاع مقدس صورت گرفت؛

دیدار رئیس بنیاد ایران‌شناسی با خانواده شهدای مسیحی + تصاویر

رجبی دوانی در دیدار با خانواده شهید ارمنی گفت: حضور پررنگ اقوام و پیروان ادیان توحیدی در دوران دفاع مقدس، جلوه‌ای از همگرایی و انسجام ملی را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۵۴۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶ - 26September 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دوران دفاع مقدس اوج همدلی و همبستگی قومیت‌ها، اندیشه‌ها و عقاید برای دفاع از ایران عزیز در مقابل دشمن بعثی بود. اقلیت‌های دینی (معتقدان به ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی) به اعتبار دلبستگی به میهن، دوشاودش هموطنان مسلمان خود اعم از شیعه و سنی در صحنه‌های دفاع از عزت و شرف ایران حماسه خلق کردند.

از جمله پیروان ادیان توحیدی که در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به خوبی ایفای نقش کردند، هم‌وطنان عزیز مسیحی و ارمنی بودند که در صیانت از کشورمان در صحنه ایثار و فداکاری حضور داشته و امروز هم آماده جانفشانی هستند. شهدای ارمنی با لبیک به فرمان امام (ره) در کنار برادران مسلمان خود با وحدتی مثال‌زدنی بدون لحظه‌ای درنگ و فارغ از هر دین، مذهب و قومیت ایستادند و جان خود را نثار انقلاب کردند.

به مناسبت هفته مقدس، «محمدحسین رجبی دوانی» رئیس بنیاد ایران‌شناسی با حضور در منزل خانواده شهیدان والامقام «هایقان» و «ادموند موسسیان قزلجه»، از آنان دلجویی کرد. رجبی دوانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: «حضور پررنگ اقوام و پیروان ادیان توحیدی در دوران دفاع مقدس، جلوه‌ای از هم‌گرایی و انسجام ملی را به نمایش گذاشت.»

وی افزود: «در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس هموطنان ارمنی در کنار دیگر هموطنان ایرانی تاریخ‌سازی کردند و اجازه ندادند یک وجب از خاک میهنمان به دست دشمن بیافتد.» وی ضمن معرفی بنیاد ایران‌شناسی گفت: «این بنیاد متعلق به همه ایرانیان است و در تلاش است تا از همه سرمایه¬ها و ظرفیت¬های موجود در کشور استفاده کند.»

وی در پایان با اهداء لوح سپاس از همسر و مادر شهیدان هایقان و ادموند موسسیان قزلجه تقدیر کرد.

«گورگن کرمیان» از جانبازان ارمنی در پایان این دیدار ضمن تشکر از رئیس بنیاد ایران‌شناسی، تعداد شهدای ارمنی را ۱۱۵ شهید شامل ۶۰ شهید از تهران و ۵۵ شهید از شهرستان‌های کشور دانست و مجموع شهدا، جانبازان و آزادگان ارمنی را ۳۱۵ شهید عنوان کرد و افزود: «جامعه ارامنه دلبسته ایران هستند و از این آب و خاک حراست خواهند کرد.»

گفتنی است شهید هایقان موسسیان از شهدای ترور است که در ۱۲ شهریور ۱۳۶۰ سال در تهران به شهادت رسید. هم‌چنین شهید ادموند موسسیان در ۲۳ خرداد همان سال توسط گروهک تروریستی منافقین ترور شد و به مقام رفیع شهادت نائل آمد. در این ایام که دشمن تا بن دندان مسلح بعثی به کشور ما حمله نموده بود، منافقین کوردل در کنار صدام اقدام به کشتار مردم کردند.

نکته قابل توجه درباره خانواده شهیدان موسسیان این است که رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۷ به مناسبت میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) و به دیدار این خانواده رفتند که شرح آن در کتاب «مسیح در شب قدر» آمده است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار