رژه‌های بزرگ ارتش یمن چه پیامی برای متجاوزان دارد؟

در سایه رایزنی‌های جاری برای تمدید آتش‌بس در یمن، ارتش این کشور رژه‌های نظامی بزرگی را با رونمایی از موشک‌های جدید برگزار کرده است که به گفته مقامات دولت صنعا، حاوی پیام‌های مهمی به متجاوزان سعودی و اماراتی در صورت برآورده نکردن مطالبات ملت یمن در زمینه تمدید آتشی است که دهم مهرماه پایان می‌یابد.
کد خبر: ۵۴۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵ - 01October 2022

رژه‌های بزرگ ارتش یمن چه پیامی برای متجاوزان دارد؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) مردم یمن به دلیل بی کفایتی دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن در اداره امور کشور، دست به یک سلسله اعتراضات زدند که در نهایت در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ (۳۰ شهریور ۹۳)، با همراهی جنبش انصار الله وارد شهر صنعا شدند و با در دست گرفتن قدرت منصور هادی را برکنار کردند.

اما عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند، ولی در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیرو‌های مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آن‌ها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بسی شد که تاکنون دو بار تمدید شده است.

ارتش یمن طی ماه‌های اخیر رژه‌های بزرگی را از جمله در بند الحدیده و شهر صنعا برگزار کرد که مورد توجه تحلیلگران و ناظران امور یمن قرار گرفت.

در همین راستا، ارتش یمن امسال به مناسبت سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر با رونمایی از موشک‌های جدید، خط و نشان تازه‌ای برای ائتلاف متجاوز سعودی کشید.

از موشک‌های جدید یمن در جریان یک رژه نظامی باشکوه و با حضور مهدی المشاط فرمانده کل نیرو‌های مسلح یمن و رئیس شورای عالی سیاسی این کشور رونمایی شد.

موشک‌های دوربرد رونمایی شده شامل موشک‌های "حاطم"، "معراج"، "فلق"، "کرار" و "قدس ۳" و چند موشک دریایی و هوایی بودند.

در همین ارتباط، مشاور شورای عالی سیاسی یمن امروز شنبه تاکید کرد: رژه نظامی اخیر به مناسبت سالروز ۲۱ سپتامبر یک اقدام عادی نبود بلکه این پیام را در دل خود داشت که ما همچنان به در دست داشتن تفنگ متعهد هستیم و آماده ایم تا بار دیگر به طور گسترده‌تر جنگ را از سرگیریم.

محمد طاهر انعم خاطرنشان کرد: این رژه پیام هشداری برای رژیم سعودی و امارات است که اگر به تعهدات خود پایبند نباشند و از یمن خارج نشوند و غرامت جنگ را نپردازند؛ در آن صورت موشک‌های پیشرفته و مین‌های دریایی برای حمایت از منافع ملت یمن بکار خواهند رفت.

وی تاکید کرد: عربستان و امارات همچنان در حال نقض توافقنامه‌ها و تعهداتی هستند که به فرستاده سازمان ملل در امور یمن و کشور‌های میانجی سپرده اند و با به سرقت بردن گاز یمن و صادر کردن آن به اروپا سعی دارند تا میان روسیه و غرب موضع بگیرند. آن‌ها با برخی از کشور‌های قاره اروپا توافقنامه‌هایی در این خصوص به امضا رسانده اند، اما باید بدانند که ما تهدید رهبر خود سید عبدالملک بدرالدین الحوثی را به اجرا درخواهیم آورد و در قبال ادامه غارت ثروت‌های ملی خود صبر نخواهیم کرد.

مشاور شورای عالی سیاسی یمن ابراز داشت: عدم پایبندی نیرو‌های تجاوزگر به آتش بس نه تنها رهبران یمن را به ازسرگیری جنگ وامی دارد بلکه قلمرو نبرد را گسترش خواهد بخشید؛ به ویژه با توجه به اینکه ثروت نفت یمن در حال به سرقت رفتن است و امارات به همراه شرکت توتال و دولت فرانسه در یک توطئه مشترک در حال به سرقت بردن گاز یمن از استان شبوه است.

انعم افزود: سخنگوی رسمی ارتش یمن به وضوح شرکت‌های خارجی را از به سرقت بردن نفت و گاز یمن برحذر داشته و از آن‌ها خواست تا این تهدید را در صورت عدم دستیابی به توافق آتش بس جدید بر اساس شرایط وضع شده از سوی صنعا جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: رژیم‌های سعودی و اماراتی از نظر ما تنها به ۲۰ تا ۲۵ درصد آتش بس پایبند مانده اند. آن‌ها فرودگاه صنعا را به روی مسافران به مقصد امان و قاهره گشوده اند و همچنین به کشتی‌های حامل سوخت اجازه ورود به بندر الحدیده را صادر کرده اند، اما در سایر موارد از جمله پرداخت حقوق به کارکنان از منابع درآمد نفت و گاز صادر شده از شبوه و همچنین گشودن گذرگاه‌ها هیچ گونه پایبندی از سوی آن‌ها نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: برخی از طرف‌های میانجی همچون فرستاده سازمان ملل در امور یمن و کشور عمان و سایر کشور‌ها سعی دارند تا عربستان و امارات را تحت فشار قرار دهند تا به تعهدات شان پایبند باشند. ما امیدواریم این میانجی گری‌ها منجر به اجرای توافقنامه آتش بس امضا رسیده شود، زیرا در صورت عدم تحقق این امر، ما شرکت‌ها و نفت کش‌هایی که نفت و گاز یمن را به سرقت می‌برند، مورد هدف قرار خواهیم داد.

در همین حال، "عبدالمجید الحنش" عضو هیات ملی مذاکره کننده دولت صنعا نیز امروز شنبه در ارتباط با مذاکرات برای تمدید آتش بس با ائتلاف متجاوز تاکید کرد: اگر ائتلاف متجاوز سعودی به شرایط آتش بس پایبند نباشد، ما فورا آن را پایان خواهیم داد و چاره‌ای برای صنعا جز انجام این کار وجود ندارد، زیرا در صورت عدم اجرای شرایط مزبور، ملت یمن از رهبران خود خواهد خواست تا جنگ را ازسرگیرند.

الحنش تصریح کرد: بانک اهدافی که رهبران یمن قبل از آتش بس در نظر گرفته بودند، پس از آتش بس نیز بر اساس آن‌ها عمل خواهد کرد. البته نفتکش‌ها نیز به اهداف یاد شده افزوده خواهند شد. در حالی که ملت ما در محاصره است و ثروت هایش به سرقت می‌رود، محال است ما به نفتکش‌ها اجازه عبور به سمت خلیج فارس را بدهیم تا از آنجا نفت رهسپار بازار‌های جهانی شود.

الحنش افزود: ما در صورت پایان دادن به آتش بس از همه امکانات موجود در اختیار خودمان در آب‌های منطقه‌ای استفاده خواهیم کرد تا مانع از حرکت نفتکش‌ها و به سرقت رفتن نفت خود شویم.

عبدالمجید الحنش ضمن ستایش از محور مقاومت تاکید کرد: ملت یمن یک بخش اساسی از محور مقاومت را تشکیل می‌دهد و ما خود را متعهد می‌دانیم تا همواره در کنار آرمان فلسطین و ملت مقاوم فلسطینی قرار داشته باشیم.

جنبش انصارالله یمن برای پذیرش تمدید آتش بس با ائتلاف متجاوز سعودی سه شرط شامل پرداخت حقوق کارمندان یمنی، پایان دادن به محاصره فرودگاه صنعا و بندر الحدیده یمن و توقف اقدامات تجاوزکارانه به منظور تحقق یافتن ثبات واقعی تعیین کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها