به مناسبت هفته دفاع مقدس منتشر شد؛

راهبرد شهید «حسن باقری» در برخورد با اسرای بعثی/ راه حل مسائل با ابزار «عقلانیت بر پایه ایمان»

پژوهشگر حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در برنامه «صبح بخیر ایران» در مورد فراز و نشیب‌هایی که ارتش ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آن دست و پنجه نرم می‌کند و راهبرد فرماندهی شهید «حسن باقری» صحبت کرد.
کد خبر: ۵۴۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۷ - 04October 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محمد علیان» پژوهشگر حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با حضور در برنامه «صبح بخیر ایران» که در شبکه یک به صورت زنده روی آنتن می‌رود، در مورد فراز و نشیب‌هایی که ارتش ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آن دست و پنجه نرم می‌کند و استراتژی فرماندهی شهید «حسن باقری» فرمانده قرارگاه کربلا در دفاع مقدس و برخورد با اسرای بعثی صحبت کرد که شما را به مطالعه بخشی از آن دعوت می‌کنیم.

استراتژی شهید «حسن باقری» در برخورد با اسرای عراقی/ راه حل مسائل با ابزار «عقلانیت بر پایه ایمان»

فراز و نشیب‌های ارتش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

از آنجا که انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، ارتش ما دچار فراز و نشیب‌هایی شده است؛ لذا نمی‌تواند تمام آرایش خود را به میدان بیاورد.

از طرفی ما سیلی از حضور نیرو‌های مردمی را در جبهه داریم که امام (ره) به آن‌ها فرموده‌اند: «بروید و دفاع کنید» 

این نیروهای مردمی با وجود آنکه دانشی هم ندارند؛ اما در جبهه‌های غرب و جنوب حاضر شده‌اند و از طرف دیگر نیرو‌های ارتشی را داریم که سازماندهی آن‌ها علی‌رغم تمام مقاومت‌هایی که می‌کنند، هنوز کمی منظم و مرتب نیست. با این وجود مقاومت بی‌نظیری که بچه‌های لشکر ۹۲ زرهی خوزستان در روز‌های نخست جنگ به خرج می‌دهند، فوق‌العاده است.

راه جوان مؤمن انقلابی برای حل مسائل

کسی که می‌خواهد مسئله‌ای را حل کند، به دو نحو عمل می‌کند؛ یا مجدد درگیر مسائل جزئی می‌شود یا روی نقاط کلیدی می‌ایستد و نقاط کانونی را می‌یابد که در اصطلاح نظام برنامه‌ریزی به نقاط کلیدی «گلوگاه» می‌گوییم.

«حسن باقری» و امثال جوان مؤمن انقلابی هنگامی که می‌خواهند حل مسئله بکنند، ارتفاع می‌گیرند و بالا می‌آیند. نخستین بخش راه حل، آنجایی است که تغییر مدار برنامه‌ریزی جنگ اتفاق می‌افتد و تحول اتفاق می‌افتد.

تفاوت ارتش جمهوری اسلامی با ارتش‌های دیگر دنیا

تحول دو قسمت دارد. بخش اول آن است که می‌گوید تفاوت ما با ارتش‌های روز دنیا در این است که آن‌ها در فکر کردن به بن بست می‌رسند؛ اما ما به واسطه نیروی ایمان در فکر کردن به بن بست نمی‌رسیم. در مواجهه با راه‌های بسته؛ یا راه را باز می‌کنیم یا راه جدیدی می‌سازیم. این جمله مبدأ تحول جنگ می‌شود که ما نام آن را «عقلانیت بر پایه ایمان» می‌گذاریم. ما باید هم تفکر کنیم و به خودمان جرأت فکر کردن بدهیم.

تربیت افسران رژیم بعث عراق برای آینده انقلاب اسلامی عراق

من این عبارت را از روی خود کتابی که خاطرات حسن باقری را نوشته است، آورده‌ام: «معیار ما در جنگ، کشتار نیست. ما باید افسران، سربازان و فرماندهان ارتش رژیم بعث را دور بزنیم. دو بار هیمنه دشمن را شکست بدهیم یعنی یک بار دور بزنیم و یک بار هم از جلو حمله کنیم. تجهیزات و نیرو‌های ارتش عراق را سالم مصادره کنیم. روی آن‌ها کار کنیم. ما باید روی افسران، سربازان و فرماندهان ارتش رژیم بعث عراق کار کنیم که ما به آن‌ها برای آینده انقلاب اسلامی عراق نیاز داریم.»

کسی که مبنای تفکر او با تفکر انقلاب اسلامی، امام، اسلام ناب (حقیقی نه اعتباری) تنظیم می‌شود، می‌خواهد از دشمن خودش برای اسلام نیرو بسازد. ما باید برای انقلاب اسلامی نیرو تربیت کنیم.

معیار موفقیت فرماندهان نظامی در همه جای دنیا با مدل‌های خودشان کشتار و از بین بردن و فتوحات است.

استراتژی شهید «حسن باقری» در برخورد با اسرای عراقی/ راه حل مسائل با ابزار «عقلانیت بر پایه ایمان»

«حسن» فقط فرمانده شما نبود

هنگامی که حسن باقری شهید شد، اسرا پشت حرم امام (که محل نگهداری اسرا بود)، بیرون می‌آیند و شروع به عزاداری می‌کنند. به آن‌ها می‌گویند که حسن فرمانده ما بود، نه فرمانده شما.

اسرا گفتند: حسن فقط فرمانده شما نبود بلکه فرمانده ما هم بود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار