فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۱ حمزه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

قدرت معنوی ایران در دفاع مقدس بر توان مادی رژیم بعث عراق غالب بود

امیر «شفیعی» گفت: عظمت و تاثیر بسیار زیاد عوامل معنوی و فرهنگی در دفاع مقدس آن‌گاه آشکار می‌شود که دشمن نتوانست حتی یک وجب از خاک ایران اسلامی را در اختیار بگیرد و این بدین معناست که کفه توان و قدرت معنوی و فرهنگی ایران غالب بر کفه توان مادی رژیم بعث عراق بود.
کد خبر: ۵۴۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۴ - 05October 2022

قدرت معنوی ایران در دفاع مقدس بر کفه توان مادی عراق غالب بود

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، دفاع مقدس حماسه بزرگی است که به دست آحاد ملت بزرگ ایران آفریده شد. در این میان نیروهای مسلح به‌عنوان پیشتازان این مقاومت جانانه، فارغ از سازمان و نیرویی که به آن تعلق دارند، با اتحاد و همبستگی مستحکم خود به نمادی از یگانگی و وحدت ایرانیان در روزهای سخت مبدل شدند.

به منظور شناخت حماسه دفاع مقدس گفت‌وگویی با امیر سرتیپ‌دوم ستاد «امیرحسین شفیعی» ارشد نظامی آجا در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل انجام شده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: دفاع مقدس حاوی چه پیام‌ها، درس‌ها و عبرت‌هایی است که در برهه کنونی باید از آن استفاده شود؟

از برکات دفاع مقدس، تقویت اعتماد به نفس و خودباوری است. ما در دوران دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم که باید خود را باور کنیم و با تکیه بر توانمندی‌های خود به‌ویژه جوانان خداجو کشور را اداره کنیم. در جنگ تحمیلی، فرهنگ‌های خاصی ایجاد شد که برآمده از ارزش‌های اسلامی بود. ارزش‌هایی مانند جهاد، شهادت‌طلبی، پیاده کردن حاکمیت الهی، نفی سلطه کافران بر امور مسلمین، ولایت‌پذیری و ظلم‌ستیزی از جمله این فرهنگ‌ها بود که در جامعه ما نهادینه شد.

دفاع‌پرس: نتایج و دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس برای کشور چه بود ؟

حراست از موجودیت اسلام و انقلاب اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور از دستاوردهای مهم هشت سال دفاع مقدس است. آن‌چه دفاع مقدس را در کارنامه دفاعی این ملت از حدود دویست سال پیش به این طرف برجسته و بی‌مانند ساخته، ناکام ماندن دشمن در دستیابی به اهداف تجاوز به ویژه جدا کردن بخشی از ایران و ضمیمه کردن آن به خاک خود است.

دفاع‌پرس: به‌نظر شما علل و عوامل موفقیت و پیروزی کشورمان در دوران دفاع مقدس چه بود؟

عوامل پیروزی در سطح ملی منوط به فراهم آمدن عوامل مادی و عوامل معنوی و فرهنگی است که در مجموع توان یک ملت را تشکیل می‌دهند. شاید عراق، به لحاظ داشتن سلاح و تجهیزات، تعداد نیروهای نظامی و بنیه اقتصادی و حمایت‌های نظامی، سیاسی و مالی قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، برتری محسوس و غیر قابل انکاری نسبت به کشور عزیزمان داشت ولی عظمت و تاثیر بسیار زیاد عوامل معنوی و فرهنگی در دفاع مقدس آن‌گاه آشکار می‌شود که نتوانست حتی یک وجب از خاک ایران اسلامی را در اختیار بگیرد و این بدین معناست که کفه توان و قدرت معنوی و فرهنگی ایران غالب بر کفه توان مادی رژیم بعث عراق بود و یقینا توکل بر خدا و ائمه اطهار (ع) عامل بزرگ این پیروزی بود.

دفاع‌پرس: از زمان دفاع مقدس تاکنون چه تحولات و پیشرفت‌هایی در زمینه‌های دفاعی و نظامی و امنیتی به دست آورده‌ایم و مشخصا در حوزه کاری شما یعنی نیروی زمینی ارتش چه تفاوت‌هایی به وجود آمده است؟

عزم و اراده قاطع برای ساخت و تولید پیشرفته‌ترین تسلیحات و تجهیزات نظامی در تمام حوزه‌های دفاعی از بزرگ‌ترین دستاوردهای گران‌بهای دفاع مقدس است. ساخت و تولید سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳، جت جنگنده کوثر که در اختیار پایگاه شهید فکوری تبریز قرار گرفته، زیردریایی‌های کلاس غدیر و فاتح، انواع موشک‌های برد بلند و کوتاه و سامانه‌های راداری، الکترونیکی، انواع پهپادهای شناسایی، رزمی، رهگیری و عملیاتی و انواع سلاح‌های انفرادی در حوزه رزم زمینی، گوشه‌های کوچکی از توانمندی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی است.

دفاع‌پرس: نقش مردم و رزمندگان استان آذربایجان شرقی را در دفاع مقدس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقش ویژه تاثیرگذاری عمیق و محوریت مردم آذربایجان در تمام برهه‌های حساس تاریخ معاصر ایران را هیچ شخصیتی منصفی نمی‌تواند انکار کند. حضور مردم آذربایجان در همه صحنه‌های انقلاب به خصوص دوران دفاع مقدس، پرنشاط و الگوآفرین بود. حضور مردم غیور این خطه از سرزمین الهی در هر عملیاتی قطعا به پیروزی منجر شده است.

دفاع‌پرس: از فعالیت‌ها و اقدامات لشکر ۲۱ حمزه در دوران دفاع مقدس برایمان بگویید.

 رزمندگان لشكر ۲۱ حمزه سیدالشهداء آذربایجان پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهت پایان دادن به غائله کردستان و آذربایجان غربی به آن مناطق اعزام شدند. با تجاوز عراق، به تدریج از مناطق کردستان و سایر مناطق داخلی رها شده و به سمت خوزستان حرکت داده شدند و ماموریت خود را آغاز کردند. لشکر ۲۱ حمزه با انجام ۱۱ عملیات بزرگ آفندی و پدافندی (فتح المبین، بیت‌المقدس، رمضان، محرم، والفجر مقدماتی، والفجر۳، خیبر، ظفر ۳، نصرت، سومار و قصر شیرین) و تعداد زیادی از عملیات‌های کوچک یا بصورت مامور، نقش بسزایی در دوران دفاع مقدس داشت. این لشکر با تقدیم ۶۸۶۹ شهید گلگون کفن و ۴۴۰۷ آزاده سرافراز و ۲۹۹۰۶ جانباز دلاور تلاش کرده تا در این دفاع بزرگ مشارکت فعالی داشته باشد.  

دفاع‌پرس: تا چه میزان توانسته‌ایم حماسه‌ها و رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس را برای نسل جدید بازگو کنیم؟

مهم‌ترین جامعه هدف برای بازگو کردن رشادت‌ها و حماسه‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس کودکان، نوجوانان و جوانان هستند که باید بر روی این سنین برنامه‌های هدفمند و ویژه‌ای در نظر گرفته شود. ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به در اختیار قرار داشتن قشر جوان این جامعه هدف، با برگزاری یادواره‌های شهدا ، مراسمات ملی و مذهبی در جوار یادمان ‌های شهدا، برگزاری نهضت روایت‌گری، چاپ کتب خاطرات و زندگی‌نامه شهدا و ایثارگران، تهیه دانشنامه استانی دفاع مقدس و ایجاد نمایشگاه‌ها و موزه‌های دفاع مقدس در طول سال و به‌ویژه هفته دفاع مقدس در داخل یگان‌ها و محیط شهری در سراسر استان در راستای انتقال فرهنگ دفاع مقدس گام برداشته است.

دفاع‌پرس: برای آگاه سازی نسل جوان درباره واقعیت‌ها و حقایق دوران دفاع مقدس چه اقداماتی را موثر می‌دانید؟

تبیین نقش اقشار مختلف مردم در دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان یک ضرورت مهم است. به‌کارگیری همه فعالین و علاقه‌مندان در این حوزه توسط کلیه سازمان‌ها و ادارات باید در اولویت کاری باشد تا به درستی نقش آفرینی کنند. بانوان، معلمان و اساتید به جهت تاثیرگذاری بیانشان می‌توانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها