تأثیر اقدامات آمریکا بر بحران در افغانستان

سیاست‌ها و اقدامات آمریکا علیه افغانستان در طول یک سال اخیر بحران‌های بسیاری را برای مردم این کشور به همراه داشته است.
کد خبر: ۵۴۸۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱ - 03October 2022

تاثیر اقدامات آمریکا بر بحران در افغانستان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دولت آمریکا در پی خروج آشفته خود از افغانستان در ماه آگوست سال ۲۰۲۱ تدابیر سختگیرانه‌ای را علیه این کشور اتخاذ کرد.

به گزارش اندیشکده «بروکینگز»، اقداماتی مانند قطع حمایت‌‎های مالی، خودداری از به رسمیت شناختن طالبان و اعمال تحریم‌‎های جدید علیه این کشور از جمله اقداماتی است که طی بیش از یک سال اخیر از سوی آمریکا علیه افغانستان صورت گرفت.

این اقدامات و مسدود شدن دارایی افغانستان تاثیر گسترده‎ای را بر اقتصاد افغانستان گذاشته و باعث ایجاد یک بحران انسانی گسترده در این کشور شد.

جمعیت این کشور اکنون با گرسنگی و سوءتغذیه کودکان مواجه شده است؛ مقامات امدادی نسبت به زمستان فاجعه‌بار هشدار داده‌اند و سازمان‌های امداد‌رسان نگران این هستند که تحریم‌های اعمال شده حتی بر ارائه کمک‌های بشردوستانه در این کشور نیز تاثیر منفی داشته باشد.

حدود ۱۹ میلیون نفر یعنی حدود نیمی از جمعیت این کشور در حال حاضر با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند.

دولت آمریکا پیش از این گفته بود که ابزار‌هایی را برای اعمال فشار به طالبان در اختیار دارد و واضح است، یک سال پس از خروج آمریکا، آن اهرم‌های فشار وعده داده شده کارساز نبوده است.

سیاست‌های دولت آمریکا در قبال افغانستان در یک سال اخیر معیوب بوده و افغانستانی‌ها بهای سنگینی را به دلیل این سیاست‌ها پرداخته‌اند؛ برخی از آن‌ها اکنون به معنای واقعی کلمه با گرسنگی مواجه هستند.

برنامه جهانی غذا می‌گوید که قطع حمایت‌ها و مسدود کردن دارایی‌های افغانستان، این کشور را با جدی‌ترین خطر قحطی در ۲۰ سال اخیر مواجه کرده است.

میلیون‌ها خانواده افغانستانی تقریبا هیچ راهی برای کنار آمدن با زمستان سخت دیگری ندارند؛ برنامه جهانی غذا به ۱.۱ میلیارد دلار برای ادامه دادن کمک‎های غذایی و غذای ماهانه به ۱۸ میلیون افغانستانی که در ناامنی شدید قرار دارند و ۶ میلیون نفر از آن‌ها در آستانه قحطی هستند، نیاز فوری دارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار