رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح مطرح کرد؛

انجام اقدامات ارزشمند درباره نقش اطلاعات مکانی در دفاع مقدس

امیر «فخری» با اشاره به اهمیت ویژه اطلاعات مکانی در تمامی جنگ‌ها گفت: درباره نقش اطلاعات مکانی و جغرافیا در دفاع مقدس تاکنون کار‌های ارزشمندی انجام شده است.
کد خبر: ۵۴۸۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰ - 04October 2022

امیر «فخری»به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم «مجید فخری» رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح در همایش نقش اطلاعات مکانی در دفاع مقدس که صبح امروز در سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح برگزار شد، اظهار داشت: درباره نقش اطلاعات مکانی و جغرافیا در دفاع مقدس تاکنون کار‌های ارزشمندی انجام شده و دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه امام حسین (ع) و دیگر دانشگاه‌ها به این موضوع پرداختند و کار‌های بسیار خوبی در این حوزه ارائه داده‌اند.

امیر فخری با اشاره به اهداف برگزاری همایش نقش اطلاعات مکانی در دفاع مقدس، ادامه داد: در این همایش سعی داریم با جمع‌آوری این داده‌ها و مطالعات به منظومه جامعی در خصوص نقش داده‌ها و اطلاعات مکانی در دفاع مقدس برسیم تا از درس‌ها و داشته‌های دفاع مقدس برای نبرد‌ها در آینده استفاده کنیم.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه اطلاعات مکانی در تمامی جنگ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: فرماندهان نظامی به تناسب از اطلاعات مکانی و جغرافیایی برای موفقیت خود در نبرد‌ها استفاده کرده و توانسته‌اند تفاوت‌ها را در صحنه نبرد رقم بزنند. این اطلاعات جغرافیایی می‌تواند در سطوح راهبردی و تا سطوح تاکتیکی و حتی سطح یگان‌های بسیار کوچک مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین اهمیت این اطلاعات و داده‌ها حد و مرزی ندارد.

وی تصریح کرد: در زمان دفاع مقدس فناوری‌هایی که در اختیار فرماندهان نظامی بود، بسیار محدود بود و عکس‌هایی که توسط جنگنده‌های اف -۴ گرفته می‌شد، یکی از منابع بود که ما می‌توانستیم از آن برای تحلیل جغرافیایی نبرد استفاده کنیم؛ اما در اواخر دفاع مقدس بود که پهپاد‌ها نیز به کمک نیرو‌های مسلح برای عکس‌برداری و تصویر برداری از مناطق جنگی به کمک فرماندهان آمد؛ اما در مقابل ما، ارتش بعثی قرار داشت که از تصاویر بسیار دقیق و باکیفیت ماهواره‌ای که غربی‌ها در اختیارش قرار می‌دادند، بهره می‌برد و بعد از عملیات والفجر، تصاویر ماهواره‌ای نظامی نیز در اختیار او قرار گرفت و به کمک عراق آمد تا بتوانند شکست‌های خودشان را به نوعی جبران کنند.

امیر فخری با اشاره به توانمندی نیرو‌های مسلح در حوزه فضایی و پهپادی گفت: امروز خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که در عرصه فضایی به دست آمده است، این فناوری‌ها و توانمندی‌های فضایی و همچنین پهپاد‌ها به کمک نیرو‌های مسلح آمده و در کنار آن سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های مربوط به اطلاعات مکانی در داخل کشور تولید شده و می‌تواند به پیشرفت کشور در این عرصه کمک کند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح با اشاره به دستاورد‌های چشمگیر سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح در حوزه اطلاعات مکانی، جغرافیایی و خدماتی که در این حوزه به نیرو‌های مسلح کشورمان ارائه می‌شود، افزود: امیدواریم که این سازمان نیز بتواند با استفاده از ظرفیت‌ها مسئولیت خود را به بهترین شکل ممکن برای خدمت به نیرو‌های مسلح انجام دهد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار