معرفی کتاب؛

«جهنم درّه سبز»

کتاب «جهنم درّه سبز» خاطرات سردار «قربانعلی پاشایی» از دوران دفاع مقدس و مبارزه با گروهک‌های تروریستی است که به قلم «معصومه جعفرزاده» منتشر شده است.
کد خبر: ۵۴۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۰ - 07October 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان و بدخواهان ملت ایران از طرق گوناگون برای تضعیف و سرنگونی آن کوشیده‌اند که تحمیل جنگ هشت ساله از سوی عراق و انجام اقدامات تروریستی برای سال‌های متمادی توسط گروهک‌های ضد انقلاب از آن جمله است. سردار سرتیپ‌دوم پاسدار «قربانعلی پاشایی» از جمله رزمندگانی است که در هر دو جبهه مبارزه با دشمن بعثی و مقابله با گروهک‌های تروریستی شمال‌غرب حضور داشته و خاطرات فراوانی از 37 سال مبارزه مستمر برای گفتن دارد و اخیرا بخشی از آن‌ها را در کتاب «جهنم درّه سبز» منتشر کرده است.  

وی هنگامی که 15 ساله بود، لباس سبز پاسداری بر تن کرده و بعد از مدتی حضور در کردستان برای مقابله با گروهک‌های تروریستی، به جبهه‌های نبرد با دشمن بعثی اعزام شده است اما به دنبال شهادت فرمانده دلاور لشکر 31 عاشورا شهید «مهدی باکری» در عملیات بدر، دوباره به مناطق ناآرام شمال‌غرب بازگشته و برای چند دهه در آن‌جا مانده است.   

کتاب «جهنم درّه سبز» مشتمل بر 16 فصل است و خاطرات راوی از دوران کودکی تا عضویت در سپاه، حضور در دفاع مقدس، نبرد با گروهک‌های تروریستی شمال‌غرب و نهایتا بازنشستگی او را دربرمی‌گیرد. همچنین یک بخش عکس و اسناد نیز به پایان کتاب ضمیمه شده که بر غنای اثر افزوده است.

«معصومه جعفرزاده» که این کتاب به قلم وی نگارش شده، در مقدمه آن آورده است: برایم جالب بود که آقای پاشایی با اینکه پانزده سال بیش‌تر نداشته، شوخی شوخی وارد فضای جدی زندگی می‌شود و شانه به شانه مرگ حرکت می‌کند. اینکه ایشان و همرزمانشان در این سن و سال از خانواده دور می‌شوند و مسئولیتی را در جنگ برعهده می‌گیرند، آن‌هم زمانی که پانزده ساله‌های امروزی سرشان به بازی‌های اینترنتی سرگرم است. برد و باختشان درون گوشی است و از مرگ، مجروحیت و تشییع جنازه رفیق خبری نیست. تنها امتیاز بازی را از دست می‌دهند، درحالی که جنگ، امتیاز زندگی و سلامت را از جوانان و نوجوانان این مرز و بوم می‌گرفت.

سردار «پاشایی» نیز پیش‌تر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس با بیان اینکه درباره موضوع مبارزه برای ایجاد امنیت پایدار در غرب و شمال‌غرب، تاکنون کم‌تر سخنی در رسانه‌ها و مکتوبات انتشار یافته، گفته است: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند خدمت کردن در کردستان جهاد خاموش است. یعنی کاملا بدون سر و صداست. برای همین همیشه می‌گوییم رزمندگان و شهدای «مظلوم» کردستان.

این کتاب در 504 صفحه توسط انتشارات «معبر آسمانی» (وابسته به اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی) منتشر شده است.

انتهای پیام/  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار