یادداشت/ مجيد رسول‌زاده‌فرساد

جنگ نرم؛ راهبرد دشمن در برابر جوانان ایران

مفهوم «جنگ نرم» در مقابل «جنگ سخت» است و اين جنگ در قرن بیست و یکم و در عصر ارتباطات، مورد توجه قدرت‌های استکباری قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۴۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۴ - 06October 2022

جنگ نرم؛ راهبر دشمن در برابر جوانان ایرانگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ «مجيد رسول‌زاده‌فرساد» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گيلان؛ جنگ نرم در فرهنگ سیاسی به معنای فروپاشی از درون که شامل هرگونه اقدام روانی، رسانه‌ای، تبلیغاتی و فرهنگی است که جامعه هدف را نشانه می‌گیرد و قصد دارد بدون زور و اجبار اهداف خود را محقق سازد. در این نوع از جنگ دشمن با برنامه‌ریزی کامل و دقیق به جای استفاده از ابزار‌های جنگی و نظامی از ابزار‌های فرهنگی، فکری و اجتماعی برای تغییر در باور‌ها و ارز‌ش‌های یک ملت استفاده می‌کند به گونه‌ای که آن‌ها نه تنها مانند دشمن بیندیشند و عمل کنند بلکه از همفکری و همسویی با دشمن احساس شرمندگی نکرده و با افتخار از آن یاد کنند.

اهداف جنگ نرم

ایجاد ناامنی، رعب و ترس و شایعه
سلب اعتماد کشور از مسؤولان
مخدوش کردن نقاط قوت و بزرگنمایی نقاط ضعف
تغییر درک صحیح مردم از واقعیت‌های جامعه
تلاش برای بحرانی جلوه دادن اوضاع کشور
ترویج ناامیدی و کسالت به جای شادابی و نشاط
ایجاد تفرقه و اختلاف درونی

برخی از ابعاد جنگ نرم

دین سازی: دشمنان دین در روزگار معاصر، برای ضربه زدن به اسلام اصیل و ناب، حجم عظیمی از ادیان و مذاهب نوظهور را در مقابل اسلام پدید آوردند و با تمام توان در همه کشور‌های دنیا به تبلیغ آن‌ها می‌پردازند. این روش از جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران از دهه ۷۰، به طور جدی آغاز شد. به این صورت که در کنار ورود تدریجی برخی از این معنویت‌ها، همچون سرخ پوستی، عرفان جادویی و معنویت‌های بودایی و هندی، زمینه‌های اندیشه‌ای گرایش به این نوع ادیان و معنویت‌ها فراهم شد. یکی از ابعاد مهم اعتقادی که این ادیان و فرقه‌های غرب ساخته آن را مورد حمله قرار دادند، مسئله «معاد» است. بدون شک یکی از مهم‌ترین ارکان اعتقاد اسلامی، اعتقاد به معاد است. اگر اعتقاد به معاد نباشد در آن صورت شهادت و جهاد در راه خدا معنایی نخواهد داشت بنابراین ایجاد شبهه در این باور به ویژه در جوانان می‌تواند آسیب‌های فراوان سیاسی و دفاعی برای کشور پدید آورد.

اعمال فشا‌رهای اقتصادی: یکی از ابزار‌های اقتصادی جنگ نرم برای به زانو در آوردن جمهوری اسلامی ایران، فشار‌ها و تحریم‌های اقتصادی است. آمریکا سال‌های سال است که از این حربه برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند و تلاش گسترده‌ای را برای همراهی کشور‌های دیگر با این سیاست به کار گرفته است. به اعتقاد آن‌ها این تحریم‌ها باید شامل شرکت‌ها و صنایع ایرانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری کلان و کشور‌هایی که در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، باشد.

فیلم و سینما: یکی از مهم‌ترین ابزار‌های جنگ نرم که در دهه‌های اخیر نقش منحصر به فردی در انتقال فرهنگ غربی داشته عرصه «فیلم و سینما» بوده است. غرب از این طریق باور‌ها و ارزش‌های خود را به زبان تصویر و در قالب فیلم تبلیغ و ترویج می‌کند. با توجه به اینکه میان ارزش‌های حاکم بر جهان غرب و ارزش‌های اسلامی هیچ سنخیتی وجود ندارد بنابراین ترویج و تکثیر محتوای ایدئولوژیکی سینمای غرب در کشور‌های اسلامی پیامدی جز رواج اندیشه‌ها و ارزش‌های غربی نخواهد داشت.
ترویج قومیت‌گرایی: در حال حاضر یکی از روش‌های دشمن برای تخریب وحدت ملی و تضعیف همبستگی اجتماعی علیه جمهوری اسلامی ایران ترویج قومیت‌گرایی است. دامن زدن به اختلاف‌های مذهبی، قومی، صنفی و زبانی می‌تواند زمینه مناسب برای نفوذ نرم دشمن را فراهم کند، انسجام و وحدت سیاسی اجتماعی کشور را تضعیف کند، صفوف یکپارچه ملت را در هم بشکند و همواره زمینه ناآرامی و ناامنی به ویژه ناآرامی‌های قومی، نژادی و مذهبی را فراهم کند.

تخریب فرهنگ و هویت اسلامی: یکی دیگر از روش‌های جنگ نرم، تغییر در هویت و فرهنگ اسلامی ما و ناچیز و دست کم نشان دادن آن به صورتی هنرمندانه و نامحسوس است. فرهنگ یک جامعه یعنی تمامیت باور‌ها، ارزش‌ها، آداب و رسوم برآمده از آن ارزش‌ها است. برای تخریب لایه‌های رویین فرهنگ یک جامعه لازم است ابتدا، لایه‌های زیرین آن یعنی جهان‌بینی و نظام ارزشی آن جامعه دستخوش تحول قرار گیرد تا به مرور موجب دگرگونی آداب و رسوم اجتماعی و شیوه زندگی آن‌ها شود.

راه‌های مقابله با جنگ نرم

پذیرش وجود جنگ: نخستین گام در مقابله با جنگ نرم دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران و اسلام پذیرش جنگ است. جنگ نرم به دلیل مخفیانه و پنهانی بودن قابل شناخت نیست. بی‌جهت نیست که از اواخر دهه شصت، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) با بیانات متعددی از وقوع جنگی فراگیر و همه جانبه به نام جنگ فرهنگی و جنگ نرم سخن می‌گویند. مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۲/۲/۱۳۶۹ تاکید کردند:

«امروز دشمن بیشترین همت خود را روی تهاجم فرهنگی گذاشته است... مثل جنگ نظامی، چشم‌ها را باید باز کرد و صحنه را شناخت... اگر ندانید که دشمن کار می‌کند یا از آن که می‌داند فرمان نبرید پشت سرش شکست است.»

روشنگری: با توجه به ماهیت بسیار پیچیده جنگ نرم و تشخیص دیر هنگام آن توسط عموم مردم، وظیفه عالمان و روشن بینان در این عرصه، دشوار و سنگین است. وظیفه حوزویان و استادان دانشگاه به عنوان فرماندهان جنگ نرم روشنگری درباره ابعاد مختلف جنگ نرم و تبیین وظایف و رسالت‌های سایر اقشار مردم و همچنین سایر بخش‌های جامعه است، باید آگاهان نسبت به جنگ نرم در این زمینه به شفاف‌سازی بپردازند و ابعاد مختلف این جنگ همه جانبه را برای اقشار جامعه به وضوح روشن نمایند.

تبیین ابعاد قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران: یکی دیگر از بهترین راه‌های مقابله با جنگ نرم دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران، معرفی و تبیین ابعاد فرهنگی، ارزشی و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است. ما اگر بتوانیم ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های متعالی و بلند جمهوری اسلامی را برای بشریت تبیین کنیم، بدون شک بیشترین جذابیت را برای بشریت خواهیم داشت. آرمان‌هایی همچون «عدالت جهانی»، «امنیت جهانی»، «صلح جهانی» و «کمال خواهی» و افزون بر این، طرح سیاسی معنوی و ارائه الگویی از معنویت انسانی، برخی از ابعاد قدرت نرم جمهوری اسلامی است که اگر به درستی تبیین شود بسیاری از نقشه‌های دشمنان نقش بر آب خواهد شد و بسیاری از حق جویان و حقیقت طلبان عالم را شیفته خود خواهد کرد.

منابع:

جنگ نرم
جنگ نرم و راهکار‌های مقابله با آن با الهام از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
زمینه‌های جنگ نرم و نقش‌های پیشگیرانه و مقابله‌ای بسیج

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار