مدیر حوزه علمیه کشور:

نسل جوان و جامعه امروز به فلسفه و حکمت الهی نیازمند است

آیت‌الله «اعرافی» گفت: نسل جوان و جامعه امروز به فلسفه و حکمت الهی نیازمند است و برای این نیاز حوزه باید پاسخگو باشد
کد خبر: ۵۴۹۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷ - 06October 2022

به گزارش دفاع‌پرس از هرمزگان، آیت‌الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه علمیه کشور شامگاه گذشته در دیدار با علما، روحانیون و طلاب شهرستان میناب با اشاره به آیه ۳۳ سوره توبه و تاکید بر اینکه راه پیروزی جریان توحید بر سایر تفکرات توسط رسول گرامی اسلام باز شد، اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) تمدنی نو برای عالم ایجاد کرد که معارف ناب آن همه بشر را تحت تاثیر قرار داده است و اسلام عزیز روز به روز رشد کرده و امروز خود را له دومین دین پرجمعیت دنیا تبدیل کرده است.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای فرامین الهی، افزود: اگر جامعه بشریت به درستی از پیام الهی که توسط رسول گرامی اسلام(ص) به دست مردم رسید استقبال می‌کرد امروز چهره عالم به شکل دیگری بود اما بدانید آن چیزی که در آیه ۳۳ سوره توبه مطرح می‌شود یک آرزو نیست بلکه وعده الهی است و قطعا روزگاری خواهد آمد که ارزش‌های انسان‌ساز اسلام بر تمام ارکان دنیا حاکمیت پیدا خواهد کرد.

آیت‌الله اعرافی تمدن عصر ظهور را یک تمدن به تمام معنا الهی دانست و گفت: دل‌های مؤمنان، مشتاقان و متدینان به ادیان الهی و مذاهب اسلامی به عشق رستاخیزی می‌تپد که با حضور حصرت ولی عصر (عج) ایجاد خواهد شد و پیروزی همه اسلام اطلاقا بر همه‌ اندیشه‌های دیگر به صورت تمام و کامل محقق خواهد شد.

مدیر حوزه‌ علمیه کشور با بیان‌اینکه اعتقاد به منجی در اکثر ادیان و مذاهب وجود دارد تصریح‌کرد: اسلام نگاه ویژه‌تری به بحث منجی دارد و در نگاه ما محور تحول بزرگ بشری انسانی که در آینده می‌آید بلکه در حال حاضر نیز موجود و زنده است و بر اعمال و رفتار ما نظارت دارد بر همین مبنا انتظار یک امید کور نیست بلکه یک امید عمیقی است که روحیه جهاد و مقاومت تولید می‌کند و موتور محرکه‌ای است که انسان‌های مومن و متعهد را پای‌کار می‌آورد.

آیت‌الله اعرافی نفی تکالیف اجتماعی و سیاسی در مقوله انتظار را جریانی انحرافی دانست و تصریح‌ کرد: ندبه در مسیر انتظار باید با امید، جهاد، ایثار و مقاومت در راه خدا و جانفشانی برای حفظ ارزش‌ها همراه باشد.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی است که بر ضد تفکرات استکبار جهانی پایه‌ریزی شده است، تلاش جریان‌های استکباری در فضای رسانه‌ای و مجازی را نشانه‌ای بر درست بودن راه ملت ایران دانست و گفت: مطمئن باشید زنان و جوانان ایرانی و توده‌های مردم ایران در این مسیر مستحکم خواهند بود و خواب‌های شوم دشمنان تعبیر نخواهد شد.

عضو شورای نگهبان بیان‌ داشت: غرب استکباری تحمل شکوه، عظمت، استقلال و بزرگی ایران اسلامی را ندارد البته من هرگز نفی اشکالات و ضعف‌ها را نمی‌کنم قطعا اصلاح رفتارها و برنامه‌ها ضرورت دارد و ما باید جوابگوی ملت ایران باشیم اما سخن من آن است که انقلاب اسلامی امید را در همه مستضعفان عالم برانگیخت.

وی خاطرنشان‌ کرد: حوزه از تاریخی بیش از هزار ساله برخوردار است و حوزه‌های علمیه ما تاریخی درخشان دارد چنانچه مهد علم و دانش و تولید فکر و اندیشه بوده اند و تمام علوم بشری در حوزه‌ها رواج پیدا کرده است و امروز هم حوزه ها در کنار دانشگاه‌ها با تقسیم‌کاری که انجام شده است به رسالت‌های خود عمل می‌کند.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه، خواجه نصیرها، بوعلی سیناها و علامه‌ها را تربیت کرده است، عنوان کرد: معلمان اخلاق و مربیان و دین و هدایت بشر از این حوزه ها برخواسته اند و هر جا حوزه و مدرسه علمیه است باید در آن علم و دانش باشد و تعمیق پیدا کند.

وی عنوان کرد: رسالت ما این است که دست هدایت جویان را بگیریم و راه را به رهجویان نشان دهیم در کنار اینکه در رسالت دیگر باید برای تحقق دین خدا تلاش کنیم.

مدیر حوزه علمیه کشور اضافه کرد: حوزه های ما همیشه مردمی، اجتماعی و سیاسی به معنای درست بوده‌اند و ما چیری جز اتصال به ملت نداشته‌ایم و امروز نیز ما در کنار مردم هستیم و همیشه حوزه در برابر فتنه‌گران و مستکبران راه مقاومت و ایثار را داشته و خواهد داشت.

آیت‌الله اعرافی بیان داشت: طلاب و جوانان عزیزی که توفیق یافته‌اند در خانه حضرت ولیعصر (عج) حضور پیدا کنند بدانند که بالاترین افتخار نصیبشان شده هر چند که طعنه‌هایی نیز ممکن است بشنوید اما بدانید که باید افتخار کنید و بر خود ببالید و در دوره جوانی تمام همت خود را برای پیشرفت در همه ابعاد به کار بگیرید و سنت‌های حوزه را پاس دارید.

وی با بیان اینکه نسل جوان و جامعه امروز به فلسفه و حکمت الهی نیازمند است و برای این نیاز حوزه باید پاسخگو باشد متذکر شد: مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم زمانی که فوت کردند این حوزه فقط ۳۰۰ طلبه داشت اما چون پایه‌های تحصیل و تهذیب در آن خوب ریخته شده بود از آن امام و دیگر بزرگان بلند شدند شما هم به کمی عدد نگاه نکنید اگر پایه‌های تعلیم و تربیت را درست بنا کنیم از همین تعداد قلیل انسان‌های بزرگی تربیت می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها