یادداشت/ رحیم محمدی

روایت از پله دوم

دشمنان با استفاده از اصل «روایت از پله دوم» می‌توانند افکار عمومی بخشی از جامعه را با خود همراه کرده و با ترغیب و تهییج مخاطبان، آن‌ها را به سمت ایجاد اغتشاش و درگیری با عوامل برقراری نظم و امنیت هدایت کنند.
کد خبر: ۵۴۹۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۷ - 09October 2022

روایت از پله دومگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ هفته گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیرو‌های مسلح که در دانشگاه افسری امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد، در بخشی از بیانات خود به موضوع اغتشاشات اخیر اشاره کردند و گفتند: «من به صراحت می‌گویم این اغتشاش‌ها و ناامنی‌ها، طراحی آمریکا و رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی بود و حقوق‌بگیران آن‌ها و برخی از ایرانی‌های خائن در خارج به آن‌ها کمک کردند.».

اما چرا این اغتشاش به‌وجود آمد؟ برای پاسخ به این سوال، لازم است که ابتدا تعریفی از معنای اغتشاش داشته باشیم؛ زمانی که عده‌ای با اقدامات خشونت‌آمیز در مقابله با نظام حاکم انجام می‌دهند و به دنبال آن بی‌نظمی و ناامنی به‌وجود می‌آوردند، اصطلاحاً این اقدام را اغتشاش می‌گویند. بر این اساس، اقدامی که ما در رابطه با فوت فردی به نام «مهسا امینی» شاهد بودیم و پیش‌تر به بهانه‌های دیگری همچون افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ و یا معترضین به انتخابات خرداد ۱۳۸۸ و حتی قبل‌تر از آن در اعتراضاتی که به بهانه تغییر قانون مطبوعات در سال ۱۳۷۸ روی داد، اگرچه در ابتدا حرکتی آرام و اعتراضی بود، ولی بعد از مدتی آن حرکت آرام به حرکاتی تند علیه نظام و انجام اقدامات خشونت‌آمیز و اغتشاش منتهی شد.

حال در اینجا مسئله‌ای که وجود دارد، چرایی تبدیل حرکت اعتراضی آرام به اغتشاش است؟ پاسخ به این سوال را با بیان مثالی می‌توان ذکر کرد و آن اینکه وقتی در دعوای دو نفر یکی از طرفین دعوا سرش می‌شکند، اطرافیان این ماجرا در بیان واقعه عنوان می‌کنند که یکی از طرفین سر نفر مقابل را شکست. بیان این مطلب هرچند صحیح است، اما گویای همه ابعاد حوادث رخ داده در واقعه مذکور نیست، زیرا علت وقوع در اینجا مغفول واقع شده و ماجرا از نیمه‌ی آن روایت می‌شود؛ به عبارت دیگر در چنین حالتی گفته می‌شود که «روایت از پله دوم» آغاز شده است.

پس با روشن شدن این مطلب بازمی‌گردیم به سوال اولی که در ابتدای این یادداشت به آن اشاره شد؛ یعنی چرایی به وجود آمدن اغتشاش؛ وقتی «روایت از پله دوم» صورت بگیرد، هر نوع روایتی را می‌توان به‌عنوان علت وقوع ماجرا ذکر کرد و بدین ترتیب می‌توان ذهن مخاطب را به هر سمت و سویی سوق داد.

در چنین حالتی است که دشمنان با استفاده از اصل مورد اشاره ـ روایت از پله دوم ـ می‌توانند افکار عمومی بخشی از جامعه را همراه خود کنند و با ترغیب و تهییج مخاطبان، آن‌ها را به سمت ایجاد اغتشاش و درگیری با عوامل برقراری نظم و امنیت هدایت کنند.

بنابر این در ماجرای فوت خانم امینی، دشمنان قسم‌خورده این ملت به جای آن‌که ماجرا را از ابتدای آن روایت کنند از پله دوم و نیمه‌ی آن بازگو می‌کنند تا جامعه هدف خود را تحت تأثیر قرار دهد و به‌وسیله آن‌ها در کشور ناامنی بوجود آید؛ زمانی هم که ناامنی حادث شود به‌طور حتم بر اوضاع اقتصادی کشور نیز اثرات منفی می‌گذارد و حتی باعث فرار سرمایه‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار