در هجدهمین روز دفاع مقدس صورت گرفت؛

موضع‌گیری غافلگیرکننده رزمندگان اسلام در «سنتاب»

«محمد نورانی» از «سید صالح موسوی» (که آر.پی‌.جی دارد) می‌خواهد با کمک «پرویز عرب» مراقب سنتاب باشند تا بچه‌ها از زاویه دیگر دشمن را هدف قرار دهند. تانک‌های دشمن در فاصله‌ای نزدیک مستقرند. بچه‌ها با تقسیم‌‌بندی و موضع‌گیری دشمن را زیر آتش می‌گیرند.
کد خبر: ۵۴۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶ - 11October 2022

جنگ تن با تانک در خرمشهربه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نظر دارد در ادامه سلسله گزارش‌های هجوم سراسری عراق به ایران، به مجاهدت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان و حرکت خودجوش مردمی در دفاع از کشور بپردازد. این گزارش‌ها با سایر گزارش‌ها اندکی متفاوت خواهد بود؛ چراکه پایان آن به اشغال خرمشهر منتهی خواهد شد.

این گزارش‌ها مبتنی بر اسناد هستند و دلاوری، ازجان‌گذشتگی، شجاعت، تلاش شبانه‌روزی برای از دست ندادن خاک وطن در سطر سطر گزارش راویان صحنه نبرد موج می‌زند.

همزمان با هجدهمین روز دفاع مقدس (۱۳۵۹/۰۷/۱۷)، آبادان در طول روز، زیر انواع آتش دشمن قرار داشت که بر اثر آن، عده‌ای شهید و مجروح شدند. همچنین اهواز در معرض حملات شدید هوایی بود و نیرو‌های زمینی دشمن از محور‌های مختلف سعی کردند تا خود را به اهواز برسانند.

بنا بر اعلام ژاندارمری: از بعدازظهر امروز دشمن بستان را زیر آتش توپخانه قرار داده است؛ و برابر اعلام لشکر ۹۲ زرهی: بستان مورد حمله دشمن قرار گرفته و عراقی‌ها قصد دارند مجددا در محور بستان - سوسنگرد به پیشروی خود به سمت اهواز ادامه دهند.

در محور میانی بر اثر حمله نیرو‌های خودی، موسیان پس گرفته شده و دشمن در منطقه چنگوله (مهران) عقب نشسته است.

تیمسار فلاحی در مورد وضعیت منطقه میانی اظهار داشت: نیرو‌های عراقی در منطقه سرپل‌ذهاب زمین‌گیر شده‌اند و به زودی آماده می‌شویم تا این نیرو‌ها را به آن طرف مرز برانیم.

در سایر مناطق مرزی مثل نفت‌شهر، وضعیت خوب است. در منطقه سومار درگیری داریم و وضع هنوز روشن نیست. در مناطق مرزی ایلام درگیری داریم؛ ولی درگیری‌ها پراکنده و روی نقاط مرزی است و عمقی نیست و در منطقه مهران درگیری تازه‌ای آغاز شده است.

جنگ تن با تانک در خرمشهر

هفدهم مهر هنگام صبح، برادران سپاه با رسیدن خبر هجوم سنگین دشمن به گمرک، بی‌درنگ حرکت می‌کنند. جلوی در سنتاب متوجه می‌شوند که کماندو‌های دشمن مشغول جابجاکردن گونی‌های شن و سنگرسازی‌ هستند.

عدم موفقیت تلاش‌های چندین‌باره دشمن در اشغال گمرک و استقرار در آن، موجب شده که این‌بار تانک‌هایش را نیز وارد عمل کند و راه ورود به گمرک را مسدود سازد.

«محمد نورانی» از «سید صالح موسوی» (که آر.پی‌.جی دارد) می‌خواهد با کمک «پرویز عرب» مراقب سنتاب باشند تا بچه‌ها از زاویه دیگر دشمن را هدف قرار دهند. تانک‌های دشمن در فاصله‌ای نزدیک مستقرند. بچه‌ها با تقسیم‌‌بندی و موضع‌گیری دشمن را زیر آتش می‌گیرند. متجاوزان که غافل‌گیر شده‌اند، سینه‌خیز عقب می‌روند و زخمی‌های‌شان را نیز با خود می‌برند.

از جمله گروه‌های دیگری که در همین‌روز در گمرک با دشمن به مقابله برخاست، گروه «علی هاشمیان» بود که در حوالی ساختمان اداره بندر با قوای عراقی به‌ شدت جنگیدند؛ طوری که مهاجمان را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

در جریان درگیری، «علی هاشمیان» مجروح شد و درحالی‌که خود را سینه‌‌خیز عقب می‌کشید، یک خودروی عراقی روی سرش رفت و او را به شهادت رساند.

همچنین زمانی که گمرک خرمشهر در معرض سقوط بود، گروهی به سرپرستی یکی از برادران آذربایجانی به نام «الله‌یاری» یا «الله‌وردی» وارد عمل شدند و با متجاوزان مقابله کردند و با تحمل تعدادی شهید، از سقوط کامل اداره بندر و ورود دشمن به شهر جلوگیری کردند.

مسئول این گروه، فردی فهمیده و توانا بود که در شهر می‌گشت و پس از جمع‌آوری نیرو‌های پراکنده، آن‌ها را در گروه‌های ۱۵ نفره سازمان می‌داد و به خط اول درگیری می‌برد و در مقابله با دشمن هدایت می‌کرد. او با آن که دو بار مجروح شد، هر بار به‌ سرعت به میدان درگیری بازمی‌گشت.

در روز‌های گذشته چه گذشت

در روزهای گذشته چه گذشت؟

۱۷ مهر: 1ستیصال عراق با مقاومت رزمندگان ایرانی

۱۶ مهر: نفوذ لاک پشتی دشمن به خرمشهر

۱۵ مهر: روز درخشان در خرمشهر

۱۴ مهر: تلاش عراق برای نجات از مهلکه

۱۳ مهر: تأکید امام بر وجوب دفاع در مقابل متجاوز

۱۲ مهر: اشک و التماس بچه ها برای پشتیبانی / اتمام حجت جهان‌آرا

۱۱ مهر: جنب و جوش رزمنده کوچک شهر

منابع:

۱-مهدی انصاری، حسین یکتا، هجوم سراسری: روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب چهارم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ دوم، ۱۳۷۵، صفحات ۳۵۱، ۳۵۲، ۳۵۳،

۲-خرمشهر در نبرد طولانی، جمعی از نویسندگان، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ چهارم ۱۳۹۰، صفحات ۳۲۷، ۳۲۸، ۳۲۹، ۳۳۰

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار