به گزارش دفاع پرس از شیراز، تا کنون از نقش خلبان ها، حراست فرودگاه، پلیس فرودگاه، و دیگر حرف خاص در حمل و نقل هوایی شاید بیشتر شنیده باشیم، اما از نقش کنترلر پرواز یا همان مراقبت پرواز، کمتر.
این حرفه یه همان اندازه که مهم و حیاتی است و در بحران ها و وضعیت های خاص نقش کلیدی و حیاتی ایفا می کند، به همان اندازه هم گمنام مانده است. به همین دلیل در روز ملی مراقبت پرواز، به برج مراقبت فرودگاه شهید دستغیب شیراز رفتیم تا با این حرفه بیشتر آشنا شویم.
رییس اداره مراقبت پرواز فرودگاه شهید دستغیب شیراز با تأکید بر نقش خاص این حرفه بخصوص در زمان های بحران در گفتگو با دفاع پرس اظهار داشت: خلبان های پروازی از موقعیت خودشان اطلاع دارند، اما از پروازهای دیگر و موانع اطراف خود بی اطلاعند.
مهندش نوروزی تصریح کرد: اگر کنترل ترافیک هوایی نباشد که اطلاعات پروازهای دیگر را به خلبان ها ندهد، ممکن است باعث تداخل و برخورد هواپیماها با هم شود.
وی وظیفه کنترلر را جدا کردن پرواز ها از هم در آسمان و اطلاع رسانی در مورد موانع یا افراد حاضر بر سر راه هواپیما در سطح زمین بیان کرد.
کنترل و مراقبت پرواز خود از بخش های مختلفی تشکیل شده که یکی از این بخش ها، بخش تقرب است.
کارشناس یا همان کنترلر ترافیک هوایی فرودگاه شهید دستغیب در واحد تقرب به خبرنگار دفاع پرس گفت: این واحد مسؤل جداکردن پروازهای ورودی و خروجی و تنظیم جریان پروازهای ورودی به ضلع نهایی فرود در فرودگاه را به عهده دارد.
علیرضا حقیقی افزود: شعاع کنترل این واحد در فرودگاه شهید دستغیب، 70 مایل هوایی معادل 140 کیلومتر اطراف فرودگاه شیراز است.
وی ادامه داد: کلیه پروازها بعد از پرواز بلافاصله با این واحد در تماس خواهند بود و تحت کنترل قرار می گیرند تا به مرکز کنترل پرواز تحویل داده شوند.
کنترلر ترافیک هوایی فرودگاه شیراز خاطرنشان کرد: پروازهای ورودی هم از مرکز کنترل تحویل گرفته می شود و تا قرار گرفتندر ضلع نهایی فرود در فرودگاه در اختیار این واحد می باشند.
حقیقی گفت: این واحد مجهز به سیستم های نظارتی راداری برای کاهش جدایی بین پروازها و استفاده بهینه از فضا می باشد.
انتهای پیام/