یادداشت/ فرمانده انتظامی استان همدان

پلیس خادم مردم، مردم حامی پلیس

رویکرد پلیس در زمینه امنیت عمومی یک رویکرد اجتماعی و مردم محور اســت.
کد خبر: ۵۵۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۲ - 14October 2022

پلیس خادم مردم، مردم حامی پلیسگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار «سلمان امیری» فرمانده انتظامی استان همدان؛ امروزه با گسترش مقوله شهرنشینی، اتخاذ رویکرد‌های تحولی مبتنی بر جامعه محوری، استخدام فناوری‌های نوین، که زیر بنای تغییرات دنیای اطلاعات هستند و کاربست رویکرد‌های ارتباطی و تعامل اجتماعی در این وضعیت، راهبردی است که پلیس در بهره گیری از فرصت‌های موجود برای ایفای نقش خود در تولید، برقراری و تحکیم نظم و امنیت استفاده می‌کند.

در این راستا حفظ امنیت، رصد و پایش روند تغییرات محیطی و اجتماعی با نگاه علمی و مسئله محور به منظور هوشمندی پلیس ضروری به نظر می‌رسد. چراکه گسترش روزافزون زندگی شهری، تراکم جمعیتی، مهاجرت گسترده به کلان شهرها، تغییر سبک زندگی، مدرنیته، فردگرایی، صنعتی شدن، شکل گیری شهرک‌های پر تراکم اقماری، حاشیه نشینی و ... موجب ظهور تحولات عمیق و سریع در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی شده اند که یکی از این پیامدها، کاهش کنترل‌ها و نظارت‌های غیر رسمی و به موازات آن ضرورت افزایش کنترل رسمی و به تبع آن افزایش حیطه ماموریت‌ها و وظایف پلیس است.

پلیس به عنوان یک نهاد خدمتگزار، اصلی‌ترین وظیفه و رسالتش مقابله با ناامنی و ایجاد امنیت است. به فرمودة مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، فراجا «امین مردم» و «مظهر حاکمیت ملی» است و یکی از مصادیق نصرت اسلام و نصرت دین می‌باشد.

خدمتگزاری پلیس به‌عنوان نوک پیکان و خط مقدم مواجهه با مشکلات و آحاد مردم، بر کسی پوشیده نیست و این خدمت بی‌منت تا پای جان و در راستای حفظ ارزش‌ها، آرمان‌ها و امنیت عمومی ادامه دارد. در کنار مردم بودن، افتخاری است که تنها نصیب سبزپوشان فراجا به عنوان سربازان فداکار شده است.

رویکرد فراجا در زمینه امنیت عمومی یک رویکرد اجتماعی و مردم محور است و فراجا معتقد است که امنیت یک محصول و فرآورده اجتماعی است که حاصل مشارکت مردم و هماهنگی و همراهی همه نهادها و دستگاه هاسـت.

در رویکرد جامعه محوری، سازمان پلیس به جای تکیه صرف بر ابزار‌های سنتی سرکوب و اعمال قدرت که لازمه آن تقابل و دوری از جامعه است، با کلیه ارکان جامعه تعامل برقرار نموده و ضمن توسعه‌ی ارائه‌ی خدمات خود به آنها، از حمایت‌های مختلف مادی و معنوی جامعه در برقراری نظم عمومی و امنیت اجتماعی بهره مند می‌شود.

مقوله‌های اعتماد و مشارکت احتماعی، سرمایه اجتماعی و فرهنگی، هوشمندی پلیس و جامعه قانون‌مند از مصادیق پلیس خدمتگزار می‌باشد که باعث ثبات امنیت پایدار در جامعه خواهد شد همین امر موجب نگرش و رضایتمندی مردم به پلیس می‌گردد که خود باعث حمایت مردم از پلیس را در پی خواهد داشت.

امروز پلیس با اقتدارکامل از جان و مال و امنیت و عزت مردم پاسداری می‌کنند و با اعتماد مردمی، ماموریت های محوله را به نحو احسن به منصه ظهور رسانده اند و چه زیبا فرماندهی معظم کل قوا، حضـرت امام خامنه‌ای در وصف این نیرو فرموده اند: کارکنان فراجا که سعی می‌کنند آرامش، امنیت، آسایش خیال را برای آحاد شهروندان کشورمان فراهم کننـد در حقیقت به معنای واقعی کلمه مجاهدان فی سبیل الله هستند «و می‌توان گفت که این مقوله در جای جای کشور حتی در مناطق مرزی محسوس است،

ولایت مداری شاکله و مبنای پلیس خدمتگزار است و نظم و امنیت و نشاط اجتماعی امروز کشور، ثمره تلاش پلیس خدمت گزار و متعهد برخاسته از ارزش هاست و افتخار می‌کند که از نعمت ولایت به عنوان فرمانده کل قوا برخوردار است.

نیرو‌های خدوم پلیس در هر لحظه بعنوان حافظان جان و مال مردم در هر نقطه از استان دارالمومنین همدان آماده دفاع از ارزش‌های جامعه بوده و مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی پلیس در هر لحظه قدردان خون شهدای امنیت و همواره حامی پلیس در سخت‌ترین شرایط خواهند بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها