معاون سیاسی حزب موتلفه:

معماری جدید همکاری امنیتی-منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است

عرب صادق با اشاره به حضور رئیس جمهور در اجلاس سیکا گفت: معماری جدید همکاری امنیتی منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است که در این معماری نوین پیشنهاد شد، کشور‌های آسیایی جاده‌ای برای امنیت این قاره مهم بسازند که برای همه مشترک و بازی برد-برد باشد.
کد خبر: ۵۵۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵ - 13October 2022

معماری جدید همکاری امنیتی-منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مهدی عرب صادق» معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به قزاقستان به منظور شرکت در اجلاس سیکا، اظهار داشت: رسانه‌های ‎غربی در تلاشی ناموفق سعی دارند اثبات کنند در ایران، انقلاب اسلامی با موجی از مخالفت و اعتراضات، ناامنی روبرو است، اما همه توطئه‌هایشان با هوشمندی ملت ایران و رهبر انقلاب، با شکست مواجه می‌شود.

وی افزود: همزمان با کنفرانس وحدت کشور‌های اسلامی در تهران و متعاقب حضور موثر جمهوری اسلامی ایران در اجلاس شانگهای، رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس دو روزه سران «سیکا» عازم قزاقستان شد و این یعنی کشور و انقلاب اسلامی مسیر خود را در تعامل همه جانبه با کشور‌های دنیا طی می‌کند و از ظرفیت همه‌جانبه دیپلماسی خارجی بهره می‌برد که باطل‌کننده تحریم‌های یکجانبه آمریکایی است.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی اضافه کرد: گفتگو‌ها و دیدار سران کشور‌ها در ششمین اجلاس سران کشور‌های عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و تأمین صلح، ثبات و امنیت سراسری در آسیا و جذب سرمایه گذاری موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: پنج حوزه اقتصاد، محیط زیست، بشردوستی، مقابله با چالش‌ها و تهدیدات نو، و مسائل نظامی-سیاسی از اقدامات اعتمادساز سیکا است.

معاون حزب موتلفه افزود: آسیا دارنده بیشترین جمعیت و بیش از نیمی از بازار تجاری دنیا است و محور صهیونیستی و آمریکایی سعی در مختل کردن امنیت این قاره مهم از طریق جنگ‌های داخلی و خارجی دارد تا بقای سلطه طلبی شکست‌خورده خود را بازیابی کند.

عرب صادق تصریح کرد: سازمان‌های منطقه‌ای مثل شانگ‌های و سیکا نقش موثری در افزایش تاب‌آوری آسیا، امنیت کشور‌ها و توسعه تجاری دارد.

وی افزود: سیکا از ۲۲ عضو اصلی و ۱۲ عضو ناظر شامل سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و برخی کشور‌ها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا تشکیل شده است. همچنین ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

عرب صادق ادامه داد: در این اجلاس سران ۱۱ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، ترکیه، پاکستان، قطر، عراق، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، فلسطین، ویتنام و تاجیکستان شرکت می‌کنند.

وی گفت: سیکا تعاملاتی در حوزه دیپلماسی انرژی، ترانزیت، توسعه پایدار از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید و توزیع انرژی برق‌آبی، تجارت و سرمایه‌گذاری در اقتصاد مشترک را تقویت می‌کند و فرصتی مناسب برای کشورمان است که نقش قطب انرژی منطقه را برای خود ایجاد کند.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: معماری جدید همکاری امنیتی منطقه‌ای در حال ایجاد و شکل‌گیری است که در این معماری نوین پیشنهاد شد، کشور‌های آسیایی جاده‌ای را برای امنیت این قاره مهم بسازند که برای همه مشترک و بازی برد-برد باشد.

عرب‌صادق در پایان اضافه کرد: این تعاملات، منجر به خشم نظام سلطه آمریکایی شده و خواهد شد؛ بنابراین سعی می‌کند تا در شکل گیری امنیت آسیا اختلال ایجاد کند؛ لذا لازم است کشور‌های آسیایی یک سیستم امنیتی چندجانبه شکل دهند که نقشه راه مسیر توسعه آینده این قاره در آن از طریق سیکا و شانگ‌های پیگیری شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها