دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ریاست جمهوری «عبداللطیف رشید» فصل نوینی در اتحاد میهنی عراق

انتخاب «عبداللطیف رشید» نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به عنوان پنجمین رئیس جمهور این کشور بعد از سقوط صدام را می‌توان فصل نوینی در اتحاد و انسجام اقوام مختلف مردم این کشور دانست.
کد خبر: ۵۵۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۹ - 17October 2022

ریاست جمهوری «عبداللطیف رشید» فصل نوینی در اتحاد میهنی عراقگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «عبداللطیف رشید» نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق که پنجشنبه هفته قبل توانست با کسب ۹۵ رای نمایندگان مجلس آن کشور به عنوان پنجمین رئیس جمهور عراق بعد از سقوط صدام انتخاب شد تا ضمن اینکه بحران طولانی عدم انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت در این کشور را به پایان رساند، فصل نوینی را در تاریخ سیاسی و اجتماعی عراق در مسیر اتحاد و انسجام مردم و اقوام مختلف بگشاید.

اما بهتر است که بدانیم انتخابات عراق برای مشخص شدن ریاست جمهوری این کشور دارای دو مرحله بود. مرحله اول با وجود رای گیری برای نامزد ریاست جمهوری بدون برنده به پایان رسید که در این مرحله «عبدالطیف رشید» نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق ۱۵۷ رای و «برهم صالح» رئیس جمهوری فعلی عراق ۹۹ رای را به دست آوردند.

بعد از اینکه هیچکدام از نامزد‌های اتخابات ریاست جمهوری عراق موفق نشدند دو سوم رای نمایندگان مجلس عراق را به دست بیاورند رای گیری به مرحله دوم کشیده شد. زیرا بر اساس قانون انتخابات عراق رئیس جمهور توسط شورای نمایندگان با اکثریت دو سوم برای دو دوره چهار ساله امکان‌پذیر است. در نهایت نیز مجلس این کشور روز پنجشنبه با حضور ۲۶۹ نماینده تشکیل جلسه داد که حاصل آن انتخاب «عبدالطیف رشید» به عنوان گزینه نهایی ریاست جمهوری بود.

البته نباید از خاطر ببریم که انتخاب «عبدالطیف رشید» به عنوان رئیس جمهور عراق بی‌شک ناشی از تشکیل ائتلافی فراگیر بین چارچوب هماهنگی شیعی با حزب اتحاد میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق به همراه «اهل سنت» و «بابیلیون» بوده است. در حقیقت تشکیل چنین ائتلاف کامل و جامعی بین گروه‌های عراقی و فراموشی موقت و کوتاه مدت اختلافات موجب شد تا امروز عراق صاحب رئیس جمهوری کرد به منظور ایجاد اتحاد و انسجام اقوام این کشور باشد.

اما این اختلاف در انتخاب ریاست جمهوری این کشور به مهرماه سال قبل بازمی‌گردد. جایی که بعد از یک سال از برگزاری انتخابات پارلمان عراق اختلافات فراوانی بین احزاب این کشور وجود داشت که موجب شد تا هیچ دولتی امکان تشکیل را نداشته باشد. در حقیقت به همین دلیل نیز بود که عراق برای حداقل یک سال وارد یک دوره طولانی مدت بحران شده بود.

این در حالی است که با توجه به موفقیت سیاسی حاصل در عراق و انتخاب «عبداللطیف رشید» امروز شاهد دیدار «سید عمار حکیم» و «مصطفی الکاظمی» دو طرف تحولات سیاسی عراق بودیم. زیرا آن‌ها نقش موثر و تعیین کننده‌ای در حال و آینده عراق و حتی منطقه داشته و خواهند داشت. اما نقطه عطف این دیدار تبریک «سید عمار حکیم» به «مصطفی الکاظمی» برای تشکیل دولت جدید عراق بوده است.

البته «سید عمار حکیم» در دیدار با «مصطفی الکاظمی» به نکته بسیار مهمی اشاره کرد و آن نام بردن از انتقال مسالمت آمیز قدرت و انتقال مسئولیت از گروهی به گروه دیگر به عنوان یکی از ویژگی‌های نظام سیاسی عراق بود. موضوعی که آقای حکیم به خوبی به آن اشاره کرد و حاکی از آن بود که به عنوان یک چهره مذهبی و سیاسی امروز عراق به زوایای مختلف عرصه‌های گوناگون این کشور اشراف دارد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها