دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش اوپک پلاس در ایجاد تنش بین عربستان سعودی و آمریکا

تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت به عامل تازه و جدید در بروز و افزایش اختلاف مابین عربستان سعودی و دولت آمریکا تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۵۰۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۲ - 18October 2022

نقش اوپک پلاس در ایجاد تنش بین عربستان سعودی و آمریکا/ اتونشر سه‌شنبه ۲۶ مهرماهبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، بعد از اینکه گروه اوپک پلاس به منظور جلوگیری هرچه بیشتر از کاهش بهای نفت در بازار‌های جهانی در جدیدترین سیاست‌گذاری خود تصمیم گرفت تا فعالیت‌های خود در حوزه تولید نفت را تا دو میلیون بشکه در روز کاهش بدهد تنشی که به صورت نصفه و نیمه بین عربستان و آمریکا به دلیل سیاست‌های متفاوت دو کشور در جریان جنگ یمن به پایان رسیده بود مجددا خود را نشان داد.

اما حساسیت موضوع زمانی چهره واقعی خود را نشان داد که بدانیم آمریکا از تصمیم اوپک پلاس به دلیل تصمیم اخیر آن‌ها در کاهش تولید نفت آن هم در بوحبوحه بحران انرژی جهان در جریان جنگ روسیه و اوکراین به شدت ناراحت و عصبانی شده است. زیرا تا پیش از این و با توجه به روابط خوب و حسنه آن با کشور‌های تولید کننده نفت هیچگاه فکر نمی‌کرد که اوپک پلاس تصمیم به کاهش تولید نفت بگیرد.

حال با توجه به تصمیم اوپک پلاس در کاهش تولید نفت آن هم به میزان دو میلیون بشکه در روز که قطعا با حمایت عربستان نیز همراه بوده، تنش ایجاد شده بین عربستان و آمریکا وسعت و ابعاد بیشتری پیدا گرده و با گذشت زمان نیز بیش از پیش گسترش پیدا خواهد کرد. به صورتی که شاهد بودیم اخیرا «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی گفت که آمریکا گزینه‌های خود درباره برخورد با عربستان را بررسی می‌کند.

البته اگر بخواهیم به نقطه آغاز جدیدترین تنش عربستان و آمریکا برگردیم باید به نادیده گرفتن تقاضای فراوان آمریکا برای خرید نفت اشاره کنیم که با وجود این درخواست عربستان سعودی و شرکای او در اوپک پلاس تصمیم به کاهش سقف تولید نفت گرفتند. دولت جو بایدن که به هیچ عنوان انتظار عدم همکاری عربستان با خواسته‌های او را نداشت اقدام به انجام مشورت‌های فشرده و گسترده‌ای با کنگره گرفته تا پاسخی مناسب به این عدم همراهی عربستان بدهد.

اما از آنجایی که یکی از همکاری‌ها ویژه آمریکا با پادشاهی سعودی کمک تسلیحاتی به این کشور است پیش بینی می‌شود که مشورت‌های دولت امریکا با کنگره در زمینه کاهش قابل توجه و یا قطع کمک‌های تسلیحاتی به این کشور خواهد بود. موضوعی که تاثیر قابل توجهی بر قدرت و توان این کشور عربی در سطح منطقه خواهد داشت و بالطبع موجب سردی بیش از پیش رابط دو کشور خواهد شد.

در این میان یکی دیگر از کم هزینه‌ترین اقدامات آمریکا در برخورد با عدم همراهی عربستان و کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس می‌تواند استفاده آمریکا از ذخایر نفت استراتژیک خود خواهد بود. امری که مقامات مختلف آمریکا از روز‌های گذشته تا امروز در موقعیت‌ها و مناسبت‌های مختلف به آن اشاره کردند تا بلکه بتوانند ضمن کنترل بازار نفت جهان مانع از افزایش بیش ا اندازه قیمت نفت شوند.

بر اساس اطلاعات موجود چنانچه دولت آمریکا تصمیم به استفاده از ذخایر استراتژیک نفت خود بگیرد پیش‌بینی می‌شود که چیزی در حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت وارد بازار‌های جهانی شود. امری که بازهم به هیچ صورت مشخص نیست که بتواند تاثیر کاهش تولید روزنامه دو میلیون بشکه نفت توسطط اوپک پلاس را جبران کند.

در پایان باید گفت در دنیای امروز و با توجه به بازاری که حداقل روزانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون بشکه نفت نیاز دارد و مصرف می‌کند، عرضه ۱۰ میلیون بشکه نفت چه تاثیری بر قیمت و نوسان‌های بازار انرژی خواهد داشت. آن هم در شرایطی که در آستانه فرارسیدن فصل زمستان قرار داریم. البته با توجه به این تصمیم شاهد افزایش قیمت نفت خام بودیم و پیش‌بینی هم می‌شود که قیمت نفت بیشتر از این هم افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها